ענק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"הענק" של פרנסיסקו דה גויה

ענק הוא יצור מיתולוגי החוזר במספר תרבויות. הענקים הם דמויי אדם גבוהים וגדולים מאוד. בסיפורים עתיקים רבים הענקים הם לרוב אכזריים ובעלי נטיות כאוס ורוע, ביצירות מודרניות יותר אפשר למצוא ענקים עדינים וטובי לב. הם מופיעים ברבים מן המיתולוגיות וסיפורי העמים.

הענקים במיתולוגיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

במיתולוגיה היוונית מופיעים שלושה סוגי ענקים: טיטאנים (משמם נגזר שמו של ירח שבתאי) קיקלופים וגיגאנטים. הטיטאנים היו ענקים קדמונים, אבותיהם של האלים. טיטן נודע הוא אטלס הנושא על כתפיו את השמיים ומשמו נגזר השם לקובץ מפות העולם.

הקיקלופ פוליפמוס היה בנו של פוסידון אל הים. הוא היה ענק בעל עין אחת, והוא מופיע באודיסיאה. כמו כן, נזכרים במיתולוגיה היוונית יצורים ענקיים שחלקם אדם וחלקם חיה.

במיתולוגיה הנורדית קיימים הענקים, שבשפת המקור מכונים כ"יוטנאר" (רבים של "יוטון"). למרות שמם, הענקים אינם בהכרח עצומים, הגדרתם רב-משמעית, והם יכולים להיות יפים מאוד או גרוטסקיים במיוחד.

הענקים במקרא[עריכת קוד מקור | עריכה]

במקרא מוזכרים הענקים כעם של אנשים גדולי ממדים שחיו במקומות מסוימים בארץ כנען. בחברון מוזכר שישבו אחימן ששי ותלמי ילידי הענק[1]. המרגלים שנשלחו לתור את הארץ סיפרו: "וגם ילידי הענק ראינו שם". העיר חברון קרויה קריית ארבע על שם ארבע, "האדם הגדול בענקים", שהיה בעל המקום (יהושע י"ד ט"ו). על פי המדרש נקראה העיר על שם ארבעת הענקים שחיו בה, השלושה המוזכרים ואביהם.

הענקים נקראו גם רפאים. חלקם נקרא בעברית מקראית "זוזים". הם ישבו בארץ שמאוחר יותר יושבה בידי בני עמון והעמונים קראו להם זמזומים. חלקם ישב בארץ שמאוחר יותר הפכה למואב ונקרא על ידי המואבים "אמים". מאחרוני הרפאים היה גם עוג מלך הבשן. מסופר שבעת כיבוש הארץ הכרית יהושע את הענקים ולא נותרו בארץ ישראל.

גם על אנשי מידה נוספים אשר הופיעו בספר שמואל, ביניהם גוליית הפלשתי מגת, נאמרו שהיו "מילידי הרפה", דבר אשר עשוי להתפרש כהיותם מצאצאי הרפאים. עם זאת, הגמרא במסכת סוטה מזהה את הענקים האלו כצאצאי ערפה המואבייה, המזוהה שם כ"הרפה"[2]. בסוף ספר שמואל ב' מפורטים ארבעה מ"ילידי הרפה" אשר הוכרעו בידי דוד המלך ואנשיו:

הענקים במחקר[עריכת קוד מקור | עריכה]

הענקים בספרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

גרגנטואה ופנטגרואל[עריכת קוד מקור | עריכה]

גרגנטואה - איור מאת גוסטב דורה

גרגנטואה ופנטגרואל היא סדרה של חמישה ספרים, שנכתבו במאה ה-16 בידי הסופר הצרפתי פרנסואה רבלה. הסדרה עוסקת בעלילותיהם המשעשעות של שני ענקים: גרגנטואה האב ופנטגרואל בנו, וכתובה כסאטירה ססגונית ומלאת חיות. הענקים מתוארים כגיבורים זללנים ותאבי חיות, אשר מסוגלים למעשים אדירים וכבירים, ובעלי חיים ארוכים.

במסעי גוליבר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בחלק השני של הספר מסעי גוליבר מאת ג'ונתן סוויפט שיצא לאור ב-1726, נקלע גוליבר לממלכת ברובדינגאנג, ארץ הענקים, שם כל יצור קטן מוכר הפך למפלצת של ממש, וכך גם כיעורם וחסרונותיהם גדלים והופכים לבולטים לעין. למרות זאת, הענקים בסיפור של סוויפט חיים חיי הרמוניה ושלווה. הם נדיבים ובעלי מעלות שונות - וזאת בניגוד גמור לליפוטים הקטנים שהיו קטנוניים, כפויי טובה ובוגדניים.

בדברי ימי נרניה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הענקים מופיעים במספר ספרים בדברי ימי נרניה של קלייב סטייפלס לואיס שהתפרסמו בשנות ה-50 של המאה ה-20, ובעיקר בספר כס הכסף. רוב הענקים שחיים בנרניה הם יצורים מטופשים למדי, הם חיים בארץ הענקים מצפון לנרניה ומהווים מטרד. עם זאת יש ענקים חכמים ומעודנים יותר, שדומים יותר בהתנהגותם לבני אדם. חלקם הגדול נמצא בעיר הענקים הרפרנק. נדמה כי הם טובים ומכניסי אורחים אך למעשה הם אוכלי אדם. קיימים ענקים מעטים גם בתוך ממלכת נרניה. חלק מהם מסייע לאנשי נרניה וחלקם נוטה לצידם של כוחות האופל. גם על המכשפה הלבנה המרושעת, ג'דיס (שהגיעה מעולם אחר שנקרא צ'ארן), נאמר שבעורקיה זורם דם ענקים.

העי"ג[עריכת קוד מקור | עריכה]

העי"ג (ראשי תיבות של "ענק ידידותי גדול") הוא ספר ילדים שנכתב על ידי רואלד דאל ואויר על ידי קוונטין בלייק. הספר יצא לאור לראשונה בשנת 1982. בספר זה רוב הענקים הם רעים וטיפשים, בעוד שענק אחד, גיבור הספר הוא ידידותי, משכיל ועדין.

בסדרת הארי פוטר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסדרת ספרי הארי פוטר, מופיעים הענקים מספר פעמים. רובאוס האגריד הוא חצי ענק, כמו גם מאדאם מקסים - מנהלת בית ספר בובאטון. הענק היחיד המתואר לעומק הוא גרעפ - אחיו של האגריד.

הענקים מתוארים כמשתכנים בהרים גבוהים ושוממים, אשר מסתכסכים זה עם זה ומחליפים מלכים בתכיפות. החלפת המלכים מתבצעת על ידי הריגתם והריגת תומכיהם, ולכן הענקים נכחדים במהירות רבה, אך גם בשל הציידים בני האדם. הענקים אוהבים חפצים קסומים, אך אין להם יכולת קסומה. כמו כן, וולדמורט משתמש בהם כאחד מכלי הנשק רבי העוצמה שלו שכן הענקים מסוכנים למדי.

ספר סיפורי הענקים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר "ספר סיפורי הענקים" מאת דוד ל. הריסון הוא אסופה של סיפורי ענקים קצרים. הספר זכה להצלחה גדולה ברחבי העולם ותורגם לעשרות שפות.

הענקים בקומיקס[עריכת קוד מקור | עריכה]

"הענק הירוק" הוא דמות גיבור-על בחוברות קומיקס מבית מארוול קומיקס. הדמות נוצרה על ידי סטן לי וג'ק קירבי בשנת 1962 והפכה לאחת הדמויות המזוהות ביותר עם החברה. הענק הוא למעשה מדען שנקלע לתאונה ששינתה את גופו, כאשר הוא זועם הוא הופך באופן בלתי נשלט לענק, אשר כוחו גדול ככל שזעמו גדול יותר.

בקומיקס המנגה "מתקפת הטיטאנים", בני האדם מותקפים על ידי ענקים, ולכן הם ביצרו את עצמם בחומות כדי להגן על עצמם מפניהם.

הענקים במשחקים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ענקים הם דמויות נפוצות למדי בעולם הפנטזיה וכפועל יוצא מכך הם נפוצים גם במשחקים המשויכים לסוגת הפנטזיה. במבוכים ודרקונים, לדוגמה, קיימים מספר סוגי ענקים.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]