ענף הזית במועצת הצמחים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ענף הזית במועצת הצמחים הוא אחד הענפים במועצת הצמחים. בעבר, התקיים כמועצת הזיתים, אולם בשנת 2010, הוא צורף כענף בתוך מועצת הצמחים. ענף זה מאגד חקלאים מגדלי זיתים, בתי בד ומשווקים רבים הקיימים בישראל. מטרתו של ענף הזית היא לפתח ולקדם את חקלאות הזיתים לשמן, לייצג את החקלאים ובתי הבד השונים, והוא חולש על תחומי מחקר, איכות שמן זית, פיתוח, קידום נושאי תקינה ואכיפה ופרסום ושיווק מוצרי הענף.

פיתוח הענף[עריכת קוד מקור | עריכה]

בארץ קיימים מספר רב של בתי בד המפיקים שמן ממגוון רחב של זני זיתים שונים. ענף הזית במועצת הצמחים מקדם את העברת ושיתוף הידע הטכנולוגי הרלוונטי על מנת לשפר את איכות וכמות השמן המופק מבתי הבד השונים. הענף מסייע בהדרכת בתי הבד השונים על ידע הטכנולוגי ושיתופם בניסיון שנצבר אצל המגדלים השונים בארץ. בנוסף, הוא מקדם שיפורים ופיתוחים טכנולוגיים להגדלת תפוקת עצי הזית, טיפול יעיל יותר בגפת ומעודד את המגדלים להטמיע את השינויים הטכנולוגים במטעים שלהם תוך קשר ולמידה משאר מדינות אגן הים התיכון.

בקרת איכות[עריכת קוד מקור | עריכה]

תווי האיכות לשמן זית ישראלי תחת פיקוח ענף הזית במועצת הצמחים
תווי האיכות לשמן זית ישראלי תחת פיקוח ענף הזית במועצת הצמחים

בשנים האחרונות תעשיית זיופי שמן הזית גדלה והשתכללה. קיימת תופעה בה לוקחים שמנים שאינם ראויים למאכל ועל ידי תהליך כימי, מצליחים להערים על בדיקות מכון התקנים הישראלי ולמכור שמן זה בחנויות. תו האיכות של ענף הזית הוא הפתרון הטוב ביותר לבעיה זו. כל יצרני שמן הזית, חברי ענף הזית, אשר נושאים את תו האיכות של הענף על בקבוקיהם נבדקים באופן שוטף על ידי חברת בקרה חיצונית המתמחה בתהליכי היצור, ומקיימת ביקורת קפדנית על בתי הבד ויצרני ומשווקי השמן ומעניק תו איכות לאלה שהשמן שלהם עומד בתקן הישראלי. השמן עובר בדיקות מעבדה מורכבות הנערכות במעבדות מקצועיות ועל ידי גוף חיצוני בלתי תלוי ובמקביל עוברים בדיקות אורגנולפטיות על ידי פאנל טועמים מוסמך IOC וזאת על מנת להבטיח לצרכן כי השמן עם תו האיכות של ענף הזית הוא איכותי ובריא. תו האיכות לשמן זית מוכר בציבור ויש לו ערך שיווקי חשוב. כיום נושאים את תו זה שמנים שהופקו על ידי למעלה מ-100 יצרני שמן זית ברחבי הארץ, רשימת המגדלים, המשווקים ובתי הבד שלהם תו איכות כזה מתעדכנת כל הזמן בעקבות בדיקות סדורות ואקראיות ונמצאת באתר של ענף הזית במועצת הצמחים.

מחקר ופיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

ענף הזית מסייע בפיתוח מחקרים הנוגעים לשמן זית ולגידול הזית.

פרסום ושיווק מוצרי הענף[עריכת קוד מקור | עריכה]

ענף הזית במועצת הצמחים מסייע למגדלים, משווקים ובתי הבד השונים בפרסום שמן הזית הישראלי והעלאת המודעות לחשיבותו הבריאותית. סגולותיו הבריאותיות של שמן הזית נובעות ממרכיביו העיקריים שהם חומצות שומן חד בלתי רוויות וויטמינים רבים כגון פוליפנולים וויטמין E. צריכה של שמן זית יכולה לתרום לבריאות כלי הדם והלב ולסייע בהפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם. שמן זית הוא בעל השפעות אנטי דלקתיות על הגוף. ענף הזית במועצת הצמחים אחראי על פרסום, שיווק והעלאת המודעות לחשיבותו הבריאותית והתזונתית של שמן זית איכותי כמרכיב חשוב בתזונה הישראלית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]