עמק הסיליקון

קו הרקיע של סן חוזה בעמק הסיליקון, קליפורניה

עמק הסיליקוןאנגלית: Silicon Valley) הוא כינוי לחלק הדרומי של אזור מפרץ סן פרנסיסקו בצפון קליפורניה שבארצות הברית. האזור כולל את החלק הצפוני של עמק סנטה קלרה ומחוז סנטה קלרה, מחוז אלמדה ומחוז סן מטאו, ומשתרע בערך מאזור מנלו פארק בדרום חצי האי של סן פרנסיסקו ועד סן חוזה.

כביטוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכינוי, שנטבע בשנת 1971 על ידי העיתונאי דון סי. הופלר, התייחס במקורו לריכוז של יצרניות שבבי סיליקון באזור, אך הפך בהמשך ממטפורה מקומית לביטוי לתיאור של כל אזור שבו ריכוז עסקי טכנולוגיה עילית ובכל מדינה כמעט יש אזור המכונה עמק הסיליקון.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עמק הסיליקון ממבט על

אזור מפרץ סן פרנסיסקו היה במשך שנים אתר מרכזי לפרויקטים של הצי האמריקני ומאוחר יותר נאס"א ובעקבותיו התרכזו באזור מספר חברות שסיפקו שירותים לחברות ממשלתיות אלו. בעקבות תוכנית למשיכת עבודה לאזור שנהגתה באוניברסיטת סטנפורד הגיעו למקום ויליאם היולט ודייוויד פקארד, מייסדי היולט פקארד, שהפכה לחברה הראשונה שלא הייתה ספקית של נאס"א או הצי באזור.

בעקבות פעולה זו באה בשנת 1951 הקמת פארק המחקר של סטנפורד, שהחכירה שטחי משרד בעלות נמוכה. זו משכה את ויליאם שוקלי, ממציא המוליך למחצה. מספר מהנדסים שעזבו את חברתו הקימו את חברת Fairchild Semiconductor. תהליכי פיצול דומים הביאו בשנים הבאות ליצירת מספר חברות מוליכים-למחצה כמו AMD, אינטל, National Semiconductor ו-Signetics, עד שבאמצע שנות ה-70 של המאה ה-20 שפע האזור יצרניות מוליכים-למחצה.

המאה ה-21[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם השנים התחזק מעמדו של עמק הסיליקון כמרכזן של חברות טכנולוגיה מובילות, וקבעו באזור הן משכנן למעלה מאלף חברות טכנולוגיה עילית, ובהן: אדובי מערכות, AMD, Nvidia,אפל, Electronic Arts, היולט פקארד, אינטל, סיסקו מערכות, אורקל, גוגל, סאן מיקרוסיסטמס, סיליקון גרפיקס, סימנטק, מיקרוסופט, איביי, טסלה, Zscaler, Facebook ויאהו!. חלק מחברות אלו נכללות במדד נאסד"ק 100 ומיקמו את המטה הראשי בעמק.

הריכוז הדומיננטי של חברות מובילות רבות באזור קטן יחסית, משפיע מאוד על אופי האזור. בין היתר, עלייה דרמטית של רמת חיים של רבים מהעובדים ומשיכתם של רבים שמנסים להשתלב בתחום ההיי-טק גרמו לעלייה דרמטית במחירי הדיור, כך שתושבים ותיקים של האזור לא מצליחים להמשיך ולעמוד בעלות המגורים באזור ונאלצים לעזוב. בעיה זו מטרידה גם את הפרלמנט של קליפורניה וגם את חברות ההיי-טק עצמן, שבעשור השני של המאה ה-21 הזרימו מיליארדי דולרים לטובת מיזמי נדל"ן מקומיים[1].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]


ערך זה הוא קצרמר בנושא גאוגרפיה של ארצות הברית. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.