עמית מחקר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

עמית מחקר הוא תפקיד מחקרי אקדמי באוניברסיטה או במוסד מחקר. עמית מחקר פועל כחוקר עצמאי או תחת הנחייתו של חוקר בכיר.

בניגוד לעוזר מחקר, תפקידו של עמית מחקר מחייב בדרך כלל תואר דוקטור, או ניסיון עבודה שווה ערך, למשל במרכזי תעשייה ומחקר. חלק מעמיתי המחקר מבצעים מחקר פוסט-דוקטורט ובדרך כלל אין להם חובות הוראה. הגדרות התפקיד של עמיתי מחקר משתנות בין מדינות, מוסדות אקדמיים ומכוני מחקר. בחלק מהמקרים עמית מחקר מהווה חלק מהסגל הקבוע של המוסד ונהנה מאפשרויות קידום, בעוד שבמקרים אחרים מדובר בתקנים זמניים הנקבעים בהתאם לתקציבי מחקר ייעודיים ואינם מהווים חלק מהסגל הקבוע של המוסד.

בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בישראל עמיתי מחקר מועסקים באוניברסיטאות ובמכוני מחקר פרטיים.

באוניברסיטאות עמית מחקר היא דרגה בקריירה אקדמית במסלול מחקרי שאינה כוללת הוראה. בישראל דרגה זו קיימת בכלל האוניברסיטאות[1][2][3][4][5][6]. קיימים הבדלים בין המוסדות השונים, אולם באופן כללי עמיתי מחקר הם בעלי תואר שני או שלישי העוסקים במחקר ומקבלים את שכרם מתקציבי מחקר ייעודיים ולא מתקציבה השוטף של האוניברסיטה, הם אינם מקבלים קביעות ופרק הזמן של העסקתם קצוב. דרגה זאת משמשת בנוסף לקליטה של מדענים עולים ותושבים חוזרים בתפקידי מחקר באוניברסיטאות במסגרת תקציב המתקבל לכך מהמרכז לקליטה במדע[7].

במכוני מחקר פרטיים מקובל להגדיר עובדים בעלי תואר שני ומעלה העוסקים במחקרים בעלי אופי אקדמי כעמיתי מחקר. זאת גם אם חוקרים אלו מועסקים במקביל בתפקידי הוראה במוסדות אקדמיים ונושאים בהתאם גם בדרגות הוראה.

בממלכה המאוחדת[עריכת קוד מקור | עריכה]

באוניברסיטאות רבות בממלכה המאוחדת מדובר בדרגה אקדמית כחלק ממסלול של קריירה מחקרית, לרוב לאחר סיום פוסט-דוקטורט. נושא דרגה של עמית מחקר יכול להתקדם, בכפוף לתקנות והפגנת יכולות מחקר, לתפקידים בכירים באקדמיה. בתוך מסלול קריירה כזה, שתי הדרגות הבאות הן בדרך כלל עמית מחקר בכיר ופרופסור עמית. אף כי עמית מחקר אינו עוסק על פי רוב בהוראה בתפקידים הבאים תהייה בדרך כלל דרישה פורמלית לכמות מסוימת של שעות הוראה או פיקוח (לרוב ברמת התואר הראשון).

הגדרות אלו משתנות בין האוניברסיטאות השונות בממלכה המאוחדת ובכמה מוסדות עמית מחקר היא דרגה אקדמית במסלול הוראה בדרגה המקבילה למרצה כאשר הדרגות הבאות תהיינה מרצה בכיר, פרופסור חבר ופרופסור מן המניין[8].

בעבר המונח עמית מחקר התייחס לרוב לחוקר זוטר, שעבד על פרויקט ייחודי התחום בזמן ובתקציב. התשלום לעמיתים אלו לא נעשה מתוך התקציב השוטף של האוניברסיטה אלא מתוך תקציבים ייחודיים, על ידי ארגונים חיצוניים כגון עמותות או חברות מסחריות, באמצעות גוף המעניק מענק מחקר חיצוני כגון מועצת מחקר או החברה המלכותית[9]. המכללות רשאיות להעניק מלגות מחקר זוטרות כשוות ערך למשרות פוסט-דוקטורט שנמשכות שלוש או ארבע שנים.

בהודו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהודו, דרגת עמית מחקר ניתנת לחוקרים מתחומי מחקר שונים כמו מדע, אמנויות, ספרות, ניהול ועוד כמלגה. מלגת המחקר ממומנת על ידי מכוני מחקר אקדמיים, מחקריים ממשלתיים, וחברות פרטיות. מחקרי עמיתי מחקר נמצאים תחת פיקוח של סגל בכיר כגון פרופסור, ראש מחלקה, דיקן וכדומה. הדרגה האקדמית מתחלקת לשני תתי דרגות עמית מחקר זוטר (JRF) ועמית מחקר בכיר (SRF). ארגוני מחקר כמו ICAR, CSIR, UGC, ICMR, SERB מגייסים עמיתים למחקר באמצעות מבחן הזכאות הלאומי. לאחר סיום תקופת המינוי המוגדרת מראש של עמית מחקר זוטר, ניתן לשקול מתן מלגה של עמית מחקר בכיר ביצועיו של עמית המחקר וראיון שנערך על ידי ועדה של מכון המחקר בו העמית עובד. ישנם מספר מוסדות אקדמיים המנהלים תוכניות עמיתים מבוססות מחקר בהודו. חלק ממוסדות אלה כוללים את המכון לטכנולוגיית ניהול, Ghaziabad, המכון ההודי לניהול כלכותה, המכון ההודי לניהול שילונג, בית הספר ההודי למינהל עסקים, מוהלי, בית הספר הלאומי למנהיגות בפונה ו- XLRI - Xavier School of Management בג'אמשדפור .

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ רשימת הדרגות האקדמיות בעברית ובאנגלית, באתר acad-sec.tau.ac.il
  2. ^ סגל אקדמי, באתר academic-secretary.huji.ac.il
  3. ^ אוניברסיטת בר אילן, מדריך לחוקר בבר אילן
  4. ^ אוניברסיטת חיפה, תקנון מינויים והעלאות, ‏08-08-2019
  5. ^ הטכניון, התקנות האקדמיות, ‏08-08-2019
  6. ^ אוניברסיטת אריאל, נוהל עמיתי מחקר (ארכיון)
  7. ^ המרכז לקליטה במדע, באתר archive.moia.gov.il
  8. ^ "All Souls College Oxford: Categories of Fellowship". asc.ox.ac.uk. נבדק ב-2018-07-29.
  9. ^ Anon (2017). "University Research Fellowship". royalsociety.org. אורכב מ-המקור ב-2016-02-03.