עמיר

עמיר
מדינה ישראלישראל ישראל
מחוז הצפון
מועצה אזורית הגליל העליון
גובה ממוצע[1] ‎76 מטר
תאריך ייסוד 1939
תנועה מיישבת התנועה הקיבוצית
סוג יישוב קיבוץ
נתוני אוכלוסייה לפי הלמ"ס לסוף 2022[1]
  - אוכלוסייה 622 תושבים
    - שינוי בגודל האוכלוסייה ‎3.7% בשנה
מדד חברתי-כלכלי - אשכול
לשנת 2019[2]
7 מתוך 10

עָמִיר הוא קיבוץ באצבע הגליל בצפון עמק החולה, מזרחית לעיר קריית שמונה. הוא שייך לתנועת הקיבוץ הארצי השומר הצעיר שהיא חלק מהתנועה הקיבוצית ונמצא בתחום השיפוט של מועצה אזורית הגליל העליון.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גרעין היישוב היה מורכב מעולים, חברי השומר הצעיר מפולין וליטא, קבוצת החלוצים מליטא התיישבה בסוף 1932 ב"מגרש הקיבוצים" בנתניה, ונקראה "קיבוץ השומר הצעיר הליטאי המקביל ב", השם הארוך הוחלף לטובת השם "משמר הוואדי" על שם הוואדי הסמוך, ב-1934 התאחדו חברי הקבוצה עם קבוצה שהגיעה מפולין והם עברו ל"מגרש הקיבוצים" בחדרה תוך שינוי שם הקבוצה ל"עמיר". היישוב הוקם ביום 29 באוקטובר 1939, האחרון במתכונת יישובי חומה ומגדל[3], על שטח הכפר הערבי ח'יאם אל-וליד (כיום קיבוץ להבות הבשן) שנקנו מהאמיר פאעור הבעלים של האדמה, זו גם הסיבה שערביי הסביבה חשבו שהשם עמיר הוא לכבודו של האמיר. למרות אזהרות של פרופ' ישראל יעקב קליגלר מפני המלריה בנקודת ההתיישבות, עלה היישוב על הקרקע שהיה על שפת ביצת החולה. כמעט כל חברי הקיבוץ חלו במלריה ובגלל מיקום טופוגרפי בעייתי, כבר בחורף הראשון עלו מי החולה והציפו את הקיבוץ, וגם בשנים שלאחר מכן סבל היישוב בכל חורף משיטפונות כתוצאה מהגשמים ומזרימת הנחלים היורדים מן הגולן. לכן הועבר הקיבוץ בשנת 1942 למיקומו הנוכחי על אדמות שנקנו מהכפר הערבי א-דווארה, על גדת נהר הירדן ורק אז התאחדו חברי הקיבוץ עם האימהות והילדים שהיו עד אז בכפר גלעדי.

בסמוך לקיבוץ הוקם שביל עמי החולש על נהר הירדן, הזורם מדרום לקיבוץ.

כלכלת הקיבוץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

בקיבוץ הענפים הבאים:

  • חקלאות: גידולי שדה, לול, מדגה, מטעי אבוקדו ואפרסמון.
  • תעשייה: מפעל 'עמיר נייר' אשר מייצר חיתולים. המפעל נקלע לקשיים ונמכר לבעלות פרטית אך עדיין פועל בתחומי הקיבוץ. לקיבוץ מפעל בתחום הדפסות המשי אשר עדיין בבעלותו.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא עמיר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 אוכלוסייה בעיריות, במועצות המקומיות והאזוריות וביישובים בעלי 2,000 תושבים לפחות - לפי טבלה חודשית של למ"ס עבור סוף פברואר 2024 (אומדן), בכל יתר היישובים - לפי טבלה שנתית של למ"ס עבור סוף 2022.
  2. ^ הנתונים לפי טבלת מדד חברתי כלכלי של למ"ס נכון לשנת 2019
  3. ^ כל מקום ואתר מדריך שלם להכרת הארץ, משרד הביטחון – ההוצאה לאור והוצאת כרטא 1980 עמ' 377