עם הספר (סדרת ספרים)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

"עם הספר" הוא שמה של סדרת ספרים שיצאה לאור בהדרגה מסוף שנת 2007 ועד יוני 2009 בהוצאת ידיעות אחרונות, ובמסגרתה פורסמו 27 ספרי יסוד של התרבות העברית. המו"ל הציג מיזם זה כחלק מחגיגות שנת ה-60 למדינת ישראל. את שמה יונקת הסדרה מהביטוי "עם הספר" - כינוי לעם ישראל.

במרץ 2010 החלה הוצאה לאור של סדרה נוספת, "עם הספר - פרוזה ישראלית", ובה 20 ספרים בולטים של סופרים ישראלים.

עם הספר - ארון הספרים היהודי[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחדים מספרי הסדרה בחנות ספרים

ספרי הסדרה:

המו"ל תיאר את מפעל "עם הספר": "המפעל ששם לו למטרה להחזיר לבית הישראלי את נכסי צאן ברזל של היצירה היהודית והעברית לדורותיה. המפעל הוא ביטוי לאמונה כי ארון הספרים הביתי הוא הביטוי הנכון והחזק ביותר לזיקתנו התרבותית והלאומית"[2] והוסיף כי הוא רואה שליחות בחשיפת התרבות היהודית לציבור הרחב.[3] למיזם שותפים, בנוסף להוצאת ידיעות אחרונות, גם העיתון "ידיעות אחרונות", שפרסם את הסדרה ואִפשר רכישת ספרים בה באמצעות קופונים הנכללים בעיתון, ובנק הפועלים, שסבסד את רכישת הספרים.

העורך האחראי של הסדרה הוא דב איכנוולד, מנכ"ל הוצאת ידיעות אחרונות. למיזם ועדה מייעצת, שבראשה עומד נחום לנגנטל, וחבריה הם הרב עדין שטיינזלץ, הסופר א.ב. יהושע, פרופ' משה הלברטל, ד"ר גדי טאוב, ד"ר רות קלדרון, פרופ' אביעד קליינברג, הסופר יורם קניוק, פרופ' ידידיה צ' שטרן והרב יובל שרלו.

ב-16 בנובמבר 2007 הכריזה ההוצאה על המיזם, במסע נמרץ של קידום מכירות, שכלל מודעות ענק ב"ידיעות אחרונות", ידיעה מערכתית בעיתון זה, שלושה עמודים בטור של יאיר לפיד במוסף "7 ימים" ("אף אחד לא דרש ממני לכתוב עליו", כתב לפיד, "הוא רק הוצג בפניי ומיד התנדבתי לשווק אותו"[4]) וידיעה באתר ynet. מאמרים על ספרי הסדרה התפרסמו ב"ידיעות אחרונות" ובאתר ynet עם צאת הספרים לאור (למשל "והעיקר: להשתדל" מאת אביעד קליינברג, על המשנה, או "והכל נברא במילים" מאת יורם קניוק, על התנ"ך, "רגל פה רגל שם" מאת הרב שי פירון, על מבחר כתבי ביאליק).

לעיצוב הסדרה שני מאפיינים ייחודיים:

  • עטיפה בעיצוב אחיד, המתבסס על צבעים עזים (שאינם אופייניים לספרות מסוג זה). צבע העטיפה משקף את התקופה שאליה משתייך הספר, החל מסגול לתקופת המקרא, וכלה בתכלת לספרים שנכתבו לאחר ראשית הציונות.
  • גופן ללא תגים (sans serif), המשמש את מרבית ספרי הסדרה. גופן מסוג זה נפוץ בתצוגה על צגים, אך אינו מקובל בדפוס (שבו מקובלים גופנים עם תגים (serif), כגון "פרנק-ריהל" או "נרקיסים"). "התייעצנו עם בעלי מקצוע שבחרו בפונט, מתוך הנחה שהוא מתאים לבני נוער שמורגלים בקריאה על מחשב", נימק החלטה זו דב איכנולד, מנכ"ל הוצאת ידיעות אחרונות.[5]

על הטקסט שעליו מתבססים רבים מספרי הסדרה לא חלות זכויות יוצרים, וחלק ניכר מטקסט זה נמצא באתרי אינטרנט. למרבית הספרים מצורפת הקדמה קצרה, לעיתים כזו החתומה על ידי "מערכת עם הספר", ולעיתים כזו החתומה על ידי מומחה בתחומו של הספר.

בספרי הסדרה אין חידוש של ממש, שהרי על-פי הגדרתה זו סדרה שלא באה לחדש, אלא להוציא לאור מחדש ספרי יסוד של התרבות העברית. עם זאת, עוררה הסדרה עניין רב, ונכתבו עליה מאמרי ביקורת רבים, מהם שעסקו במיזם כמכלול, ומהם שהתייחסו לשיקולי העריכה של ספר ספציפי. כך, למשל, עסקה חוקרת הספרות זיוה שמיר בבחירת תוכנו של הספר המוקדש לחיים נחמן ביאליק.[6]

עם הספר - פרוזה ישראלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

במרץ 2010 החלה הוצאה לאור של סדרה נוספת, "עם הספר - פרוזה ישראלית", ובה 20 ספרים בולטים של סופרים ישראלים, שיצאו לאור במהלך 60 שנותיה הראשונות של מדינת ישראל. הסדרה היא חלק מחגיגות 70 שנה ל"ידיעות אחרונות". החידוש העיקרי בסדרה הוא הכריכה הקשה והעטיפה האחידה של ספריה, לעומת הכריכה הקלה והעטיפה הייחודית שבהן יצאו לאור מרבית הספרים במקורם.

בניגוד לסדרה הראשונה, שכמעט כל ספריה הם כאלה שפגו זכויות היוצרים על תוכנם, כל הספרים בסדרה זו מוגנים בזכויות יוצרים, והוצאת "ידיעות ספרים" נדרשה לקבל את הסכמת בעלי זכויות היוצרים לפרסומם.

בדומה לסדרה הקודמת, גם בסדרה זו בנק הפועלים מסבסד את הסדרה ותורם למחיר הנמוך של הספרים הנכללים בה.

הספרים בסדרה הם (בסוגריים: שנת ההוצאה לאור של הספר המקורי):

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדרת ארון הספרים היהודי[עריכת קוד מקור | עריכה]

על ספרים בסדרה

סדרת עם הספר - פרוזה ישראלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ בפסק דין א (ת"א) 1219/09 רות פוגטש ואחרים נגד משכל הוצאה לאור ואחרים נידונה תביעתם של ניניו של י"ח רבניצקי על פגיעה בזכותם המוסרית (ללא פגיעה בזכות יוצרים), עקב פרסום הספר תוך פגיעה בשלמות היצירה. לתובעים נפסק הפיצוי המרבי ללא הוכחת נזק, 100,000 ש"ח.
  2. ^ חוגגים עם ספרות המקור הישראלית, באתר ynet, 5 במרץ 2010
  3. ^ דובי אייכנוולד: "אני מרגיש כמי שמסביבו בוערות להבות רבות", ריאיון עם דב איכנולד, 28 בדצמבר 2014
  4. ^ יאיר לפיד, והגדת לבנך ולבתך גם, באתר ynet, 17 בנובמבר 2007
  5. ^ שירי לב-ארי, עכבר העיר אונליין, קודם נצוף על המים, באתר הארץ, 27 במאי 2008
  6. ^ זיוה שמיר, וצררו את נפשו בתכריכי נייר וקברוהו בארון הספרים, באתר הארץ, 27 בפברואר 2008