עיניים גדולות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
עיניים גדולות
בימוי אורי זוהר
הופק בידי יורם בן-עמי ואיציק קול
תסריט אורי זוהר ויעקב שבתאי
שחקנים ראשיים אורי זוהר
אריק איינשטיין
סימה אליהו
טליה שפירא
אליה זוהר
צבי שיסל
מנשה ורשבסקי
מוזיקה מיקי גבריאלוב
צילום דוד גורפינקל
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 1974
משך הקרנה 76 דקות
שפת הסרט עברית
סוגה סרט דרמה, סרט קומדיה עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

עיניים גדולות הוא סרט קולנוע ישראלי בבימויו ובכיכובו של אורי זוהר, שיצא לאקרנים ב-1974. את התסריט כתבו יחד אורי זוהר ויעקב שבתאי.

הסרט מציג את סיפורו של בני פוּרמן, מאמן כדורסל תל אביבי אנוכי ויצרי, המנהל פרשיות רומנטיות מחוץ לנישואים. זהו הסרט שני בטרילוגיה התל אביבית של זוהר, ששני חלקיה האחרים הם: "מציצים" ו"הצילו את המציל".

"עיניים גדולות" הוא אחד הסרטים האחרונים שעשה אורי זוהר לפני חזרתו בתשובה, וניתן לחוש בבירור את מיאוסו מהחיים החילוניים, כפי שהוא רואה אותם.

סרט זה שיצא לאקרנים בשנת 1974 צולם ב"שחור-לבן", כנראה מרצונם של מפיקי הסרט, אף על פי שסרטים ישראלים צולמו והופקו בצבע עשור קודם לכן.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בני פורמן (אורי זוהר) הוא מאמן כדורסל, נשוי ואב לשניים, אשר תיאבונו הרב לנשים מקשה על תפקודיו המשפחתיים, המקצועיים והחברתיים. פורמן מסתבך עד מעל הראש עם כל פלירטוטיו, בגידותיו והתפרפרויותיו. כשהוא מאשים את חברו הטוב יוסי (אריק איינשטיין), שחקן כדורסל מוכשר, שהוא מתעסק, כביכול, עם סימה (סימה אליהו), אחת מפילגשיו וכאשר אשתו אליה (אליה זוהר) מגלה את בגידותיו הרבות - לראשונה בחייו הוא מבין כי המצב לא יכול להמשיך כפי שהוא, והוא יהיה חייב להקריב את הנאותיו מנשים כדי לשמור על מסגרת נישואיו. זהו תהליך התבגרותו המאוחר.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

"עיניים גדולות" הוא למעשה סרט אוטוביוגרפי של אורי זוהר,[1] שמתחשבן בו שוב ושוב עם עצמו. מאחורי המצלמה התרחשו לא מעט דברים שמצאו אחר כך את ביטויים בתוך הסרט: התסריט של "עיניים גדולות" מבוסס על מה שקרה מאחורי הקלעים של סרט אחר של זוהר - "מציצים", שלוש שנים קודם לכן. במציאות, כמו בסרט, גם זוהר וגם אריק איינשטיין היו מאוהבים בסימה אליהו וניצתה בין השניים מעין תחרות סמויה על ליבה. בסוף, במציאות, אריק התגרש מאשתו דאז והתחתן עם סימה.

אמנם הסרט נעשה על מאמן ושחקן כדורסל, ולא על במאי קולנוע ושחקן, אך הדינמיקה בין הדמויות היא אמיתית לחלוטין. ב"עיניים גדולות" אורי זוהר למעשה משחק את עצמו ואליה, אשתו במציאות, גילמה את תפקיד אשתו גם בסרט. סצנות הלקוחות מחיי הנישואין של השניים נכנסו לסרט, אחת מהן היא הסצנה בה זוהר שובר בזעם את הכוננית עם הספרים לאחר שאשתו מסרבת לדבר איתו. סצנה זו מבוססת על מקרה שבו אליה תפסה על חם את אורי בוגד בה והוא בתגובה החל לצעוק והרס את הכוננית.[1]

שיר הפתיחה לסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר נכתב על ידי אריק איינשטיין, אורי זוהר ומיקי גבריאלוב והולחן על ידי גבריאלוב, ובוצע על ידי אריק איינשטיין ומיקי גבריאלוב.

"זה סיפור על בני פורמן שתמיד הלך לו קלף
היה לו כל מה שאפשר לרצות והוא רצה יותר"

בשונה מהגרסה המופיעה באלבום של אריק איינשטיין מאותה השנה, "סע לאט", הרי שהגרסה שבסרט מחוספסת יותר ועושה שימוש בפחות כלי נגינה ובעיבוד מינימלי יותר.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

משתתף/ת דמות
אורי זוהר בני פורמן
אריק איינשטיין יוסי
סימה אליהו סימה
צבי שיסל כץ
אליה זוהר אליה
טליה שפירא טליה
אביגדור צברי אביגדור
אלונה איינשטיין אלונה
אפרים זוהר הבן של בני פורמן
מנשה ורשבסקי נאדל, מנהל וגזבר הקבוצה
ברונקה זלצמן
דידי לוקוב
ישראל סגל
יעקב שפירא
מיכה שרפשטיין
רוני בוסאני

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 רועי רוזנטל, פרומו, קול מן העבר, באתר nrg‏, 12 בספטמבר 2007