עילמית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
עילמית
מדינות עילם עריכת הנתון בוויקינתונים
אזורים איראן
דוברים נכחדה במאה הרביעית לפני הספירה
כתב כתב עילמי
משפחה שפה מבודדת, ייתכן עלמו-דראווידיאנית
לאום אין
מוסד אין
קוד ISO 639-2 elx עריכת הנתון בוויקינתונים
קוד ISO 639-3 elx עריכת הנתון בוויקינתונים
ראו גם שפהכתברשימת שפות
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

עֵילמית היא שפה נכחדת שדוברה בפי תרבות עילם העתיקה. עילמית הייתה השפה העיקרית באזור איראן של היום בין 2800 ל-550 לפנה"ס. הרשומות האחרונות שנכתבו בעילמית מתועדות לזמן כיבוש האימפריה הפרסית על ידי אלכסנדר הגדול.

לוח בכתב יתדות בשפה העילמית

הכתב העילמי[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשך מאה שנים, התפתחו שלושה סוגי כתב שונים בעילמית.

  • פרוטו-עילמית היא מערכת הכתב העתיקה ביותר הידועה מאיראן. היא הייתה בשימוש למשך תקופה קצרה (בין 3100 ל-2900 לפנה"ס בקירוב); לוחות חרס עם כתב פרוטו-עילמי נמצאו באתרים שונים ברחבי איראן. משערים כי הכתב התפתח מכתב יתדות מוקדם. הכתב כולל יותר מ-1,000 סימנים ונחשב לוגוגרפי. כיוון שטרם פוענח במלואו, לא ידוע אם הוא מייצג את השפה העילמית או שפה אחרת.
  • עילמית-ליניארית היא מערכת כתב מאיראן המתועדת במספר קטן של כתובות מונומנטליות. נטען כי עילמית-ליניארית היא מערכת כתב הברתי שנגזרה מהפרוטו-עילמית, אם כי הדבר לא הוכח. הכתב שימש לתקופה קצרה במהלך הרבעון האחרון של אלף השלישי לפנה"ס. בין החוקרים שניסו לפענח את הכתב היו וולטר הינץ ופיירו מריגי. בנובמבר 2020 הכריז הארכאולוג הצרפתי פרנסואה דסה (צר') כי פענח את הכתב, ומאמר המתאר את עבודתו התפרסם בשנת 2022[1].
  • כתב יתדות עילמי שימש מ-2500 לפנה"ס ועד ל-331 לפנה"ס, והתפתח מכתב היתדות האכדי. כתב זה כלל כ-130 סמלים, הרבה פחות מסוגי כתב יתדות אחרים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא עילמית בוויקישיתוף
ערך זה הוא קצרמר בנושא שפות ובנושא איראן. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.