עיט חורש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןעיט חורש
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: עופות
סדרה: דורסי יום
משפחה: נציים
תת־משפחה: עיטים
סוג: Clanga
מין: עיט חורש
שם מדעי
Clanga pomarina
ברם, 1831
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
Clanga pomarina

עיט החורש (בעבר: עיט החורף; שם מדעי: Clanga pomarina) הוא עוף דורס גדול המשתייך למשפחת הנציים. זהו עיט בגודל בינוני. אורכו כ-60 ס"מ ומוטת כנפיו כ-150 ס"מ. משקלו - כשני קילוגרמים. צבע ראשו וכנפיו - חום בהיר; יתר נוצותיו - חומות כהות. ראשו ומקורו קטנים ביחס לעיטים אחרים. על חלקן העליון של הכנפיים מצוי בדרך כלל כתם לבן, וגם בבסיס הזנב נמצא כתם לבן שצורתו כצורת וי (V). נכלל בעבר בסוג עיט (Aquila), אך הועבר לסוג (Clanga).

איור של עיט חורש

בעבר נחשב המין עיט הודי Clanga hastata לתת-מין של עיט החורש, אולם מחקרים מודרניים מתחילת המאה ה-21 מצאו כי הקשר ביניהם אינו כה הדוק, ולכן לפי המיונים החדשים מין זה הוא נפרד. מחקרים אלו התבססו על עדויות מורפולוגיות, התנהגותיות, אקולוגיות וגנטיות[2]. למעשה נמצא כי המין הקרוב ביותר לעיט החורש הוא עיט הצפרדעים (Clanga clanga)‏[3].

עיט החורש ניזון בעיקר מיונקים קטנים, מעופות קטנים יותר, מזוחלים ומפגרים. אזורי הקינון של עיט החורש הם במרכז אירופה ובמזרחה ודרומית מזרחית לטורקיה. העיט מקנן בעיקר ביערות ובחורשות, וזהו מקור שמו. הוא חורף באפריקה. הנקבה מטילה בין ביצה אחת לשלוש ביצים בקן הממוקם על עץ. שיעור ההצלחה של הצאצאים נמוך יחסית, כמו אצל יתר העיטים, וכך רק הגוזל הבכור, שהוא בדרך-כלל הגדול והחזק יותר, שורד. לעיתים הוא אף יאכל את אחיו הקטנים יותר. בזמן הנדידה בין מקומות המחיה שלו (אירופה ואפריקה), הפרטים עפים דרך ישראל. בשנת 1986 הייתה ירידה דרסטית בכמות עיטי החורש בעולם, ירידה זו מיוחסת לאסון צ'רנוביל שפגע באזורי דגירתם.

עיט חורש פורש כנפיים

מספר הפרטים של עיט החורש נע בין 80,000 ל-110,000. למרות שדווח על הצטמצמות באוכלוסייתו, נראה שהיא התאוששה בשנים האחרונות, ולא ניתן לקבוע מגמת גידול או הצטמטמות ברורה[4].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ עיט חורש באתר הרשימה האדומה של IUCN
  2. ^ S.J. Parry, W.S. Clark and V. Prakash, "on the taxonomic status of the Indian Spotted Eagle Aquila hastata", Ibis (2002), 144, 665–675.
  3. ^ Väli, Ülo (2006): Mitochondrial DNA sequences support species status for the Indian Spotted Eagle Aquila hastata, Bull. B.O.C. 126(3): 238-242.
  4. ^ Aquila pomarina, The IUCN Red List of Threatened Species.