עבודת שורשים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

עבודת שורשים (או "התבגרות ומשפחה") היא פרויקט חינוכי שנתי, המוטל בדרך כלל על תלמידי כיתות ז' או ח' בחטיבות הביניים בישראל, שמטרתו היא תיעוד המורשת המשפחתית האישית של התלמיד.

הפרויקט מורכב על-פי-רוב מבניית אילן יוחסין, תיעוד קורות בני המשפחה, ריאיונות אישיים עמם, איסוף תמונות ומסמכים, תיעוד קורות חפצים בעלי חשיבות משפחתית ועוד. מקום נכבד בעבודה ניתן גם למקומו של כותב העבודה במשפחתו, למשל הוא בן יחיד, בכור, בן זקונים.

לאורך השנים הביא הפרויקט לכך שכל בני המשפחה נרתמו כדי לעזור בהכנת העבודה על ידי איסוף ותיעוד הידע והחומר המשפחתי הקיים – ידע שעשוי היה להיעלם ולהישכח עם השנים. לעיתים רבות הפרויקט אף עודד את דור ניצולי השואה לשבור את שתיקתם שנמשכה עשורים רבים ולהיפתח ולספר לנכדיהם את אשר עברו.

כתיבת עבודת השורשים יכולה להיות חוויה משפחתית מעשירה ומקרבת שעשויה לחזק את הקשר בין בני המשפחה השונים, ליצור קשרים עם בני משפחה רחוקים ולשמש כנכס תיעודי למען הדורות הבאים.

מבנה העבודה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבנה העבודה לרוב קבוע ומוכתב בישראל ברובו על ידי משרד החינוך. היקף העבודה דורש מהתלמידים זמן מחקר וכתיבה בן כמה חודשים. עם זאת, התלמיד קובע בעצמו את המאפיינים העיצוביים כגון עטיפת העבודה והיקף המחקר אשר ברצונו לבצע. כותב העבודה עשוי להסתפק בראיונות קצרים עם בני המשפחה הגרעינית, עם בני משפחה מהמשפחה המורחבת ואף לחדש קשרים עם קרובי משפחה רחוקים יותר.

מבנה העבודה הנפוץ הוא:

  • עמוד שער בו מוצג שם התלמיד מגיש העבודה ותמונתו האישית או תמונת משפחתו. לעיתים משולבים קטעי שירה או ספרות תואמים.
  • תוכן העניינים
  • מבוא אישי המהווה רקע והקדמה לעבודה. במבוא ניתן להתייחס לעבודה הצפויה: הסבר כללי על המשפחה, הדרכים בהן ייאסף ויקלט המידע על המשפחה (בצורת ראיונות, שאלונים, שימוש במקורות מידע חיצוניים כבית התפוצות או דפי עד ביד שם וכו').
  • גוף העבודה המחולק למספר פרקים בהתאם לקרבה: פרק ראשון אודות הילד עצמו, פרק שני אודות המשפחה הגרעינית, בהמשך על ארץ המוצא ולסיום פרקים כלליים יותר על חפצים משמעותיים וחוויות כלליות.
  • סיכום העבודה בו מוצגות מסקנות מתהליך העבודה והחוויות שנלמדו בו. בסיום מוצג הקשר האישי לעבודה כמו חוות דעת המשפחה עליה, קשיים שצצו במהלכה ושיתוף הפעולה עם המשפחה.

העבודה מסתיימת ברשימת מקורות וביבליוגרפיה.

פרקים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרק אישי[עריכת קוד מקור | עריכה]

חלק הפתיחה הנפוץ ביותר הוא הפרק העוסק בהצגת התלמיד ובקורות חייו. בפרק זה חוקר הילד את פירוש שמו ומשמעותיו ועל שם מי נקרא וניתן לעסוק גם בכינוי שניתן לו. בחלק זה מוצגת לראשונה בקצרה משפחתו הקרובה בהם שמות ההורים והאחים או האחיות. בנוסף מפורטים בקצרה אירועים חשובים בחייו בהם תאריך הלידה, עלייה לכיתה א', בר או בת מצווה, תחביבים, תנועות נוער וכו'.

פרק המשפחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרקי היכרות בני המשפחה המצומצמת והקרובה לצד בני המשפחה המורחבת. כל בן משפחה מוצג בקצרה באמצעות פרטיו האישיים (למשל שם, גיל, שמות הוריו) ופרטי קורות חייו העיקריים בהן הלידה, סיפור העלייה לישראל והקליטה בארץ, תיאור בית ילדותו ויחסי ההורים, תקופת נעוריו ובה אהבותיו הראשונות, בית הספר ופעילות חברתית. לאחר הצגת ההורים, מוצג סיפור היכרותם ובו למשל הפגישה הראשונה, הצעת הנישואים וזיכרונות מהחתונה. בחלק המשפחה המורחבת מוצגים הסבים והסבתות, בני הדודים, הנכדים וכו'.

ארץ המוצא[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרק אודות ארץ המוצא של בני המשפחה שלא נולדו בישראל ועלו אליה במשך השנים, בעיקר הדורות הקודמים כסבים, סבתות וההורים. בהתאם לכך, מוצגת שושלת הדורות במידה ונולדו בארצות זרות כולל הסבר על המדינה בה נולדו וגדלו. בפרק זה מוצג מידע אנציקלופדי על המדינה, לצד סיפור קהילת היהודים במדינה, החיים במדינה כגון מנהגים, מאכלים מיוחדים ומערכת היחסים בין ישראל למדינה זו.

אילן יוחסין[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקום מיוחד ניתן בעבודה להצגת אילן היוחסין המפורט (לפחות 3 דורות) המכיל את בני המשפחה ואת הקשר ביניהם. באילן היוחסין נכללים לעיתים תמונות בני המשפחה ותאריך הלידה בהתאם להיקפו. אם אילן היוחסין נרחב, הוא מחולק למספר חלקים למשל צד האב או האם.

פרקים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מלבד פרקים אלו המהווים את בסיס העבודה, לכל בית ספר ובפרט מגיש העבודה ניתנת חופשיות בקביעת פרקים נוספים. כך למשל, ניתן לכלול פרק העוסק במנהגים משפחתיים במהלך אירועים, שבתות וחגים. בפרק זה עשוי להיכלל פירוט על מאכלי המשפחה, או אף בצירוף מתכון משפחתי.

פרק חפצים נפוץ גם הוא וכולל מזכרת משפחתית, לרוב העוברת במשפחה מספר דורות ומייצגת את תולדות המשפחה. חפץ זה עשוי להיות פריט לבוש, דרכון, תכשיט, רהיט וכו'. לצד תמונת החפץ, נכתב פירוט תולדותיו, מה הוא מסמל ומתי ניתן או נקנה, סימני זיהוי ייחודים ומשמעותו למשפחה.

פרק אישי יותר הוא הפרק העוסק באירוע משמעותי מכונן אשר השפיע על חיי מחבר העבודה או אף המשפחה כולה. אירוע זה עשוי להיות משמח כלידת בן משפחה, העפלה לתחרות ספורט או עצובה כפטירת אדם קרוב, וגירוש ממדינה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]