עבדאללה (אלברט) דוד ששון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
עבדאללה דוד ששון
לידה 25 ביולי 1818
בגדאד, האימפריה העות'מאנית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 24 באוקטובר 1896 (בגיל 78)
ברייטון, הממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה ואירלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה ואירלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה Sassoon Mausoleum עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Hannah Moses עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה אביר מפקד במסדר האמבט עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הברונט עבדאללה (אלברט) דוד ששוןאנגלית: Albert David Sassoon; ‏25 ביולי 181824 באוקטובר 1896) היה תעשיין, איש עסקים ופילנתרופ יהודי, יורש עסקי משפחת ששון של דוד ששון - "הרוטשילדים של המזרח".

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עבדאללה דוד ששון נולד בבגדאד בשנת 1818, אלברט הוא שמו הפרטי האנגלי. אביו היה דוד ששון, הממונה על האוצר הכללי של בגדאד. לאחר עלייתו של המושל דאוד פאשא שרדה ביהודי בגדאד, המשפחה עברה בשנת 1826 לבושהר, פרס ולאחר ארבע שנים לבומביי (מומבאי של ימינו) שבהודו. המשפחה צברה הון מופלג מעסקי מסחר בינלאומיים בין הודו והמזרח הרחוק לבריטניה.

עבדאללה עצמו היה ידוע בתור מנהל עסקי התעשייה הגדולים של המשפחה והיה אחראי להקמת מפעלי טקסטיל גדולים עם התמחויות מיוחדות בהם הועסקו רבבות פועלים מקומיים. הוא הוגדר כמי שתרם רבות ל"תהליך התיעוש של מזרח הודו במחצית השנייה של המאה ה-19".[1] לאחר פטירתו של דוד ששון, ראש המשפחה, בשנת 1864, עבדאללה היה היורש העיקרי של עסקי אביו.

בעודו בהודו, ששון תרם רבות למוסדות העיר, יהודיים ולא-יהודיים ונודע כפילנתרופ גדול. בין היתר הוא תרם לעיר את "מזחי ששון", נמל ראשון מסוגו שפעיל עד היום. מוסד אחר שהוא תרם לעיר מומבאי היא ספרייה עירונית גדולה על שם אביו, דוד ששון, אשר גם היא פעילה עד ימינו. כמו כן הוא תרם למוסדות חינוך יהודיים ולא-יהודיים בעיר, לבתי חולים, להקמת פארק עירוני גדול ועוד. לכבוד ביקור בהודו של המלך אדוארד השביעי, הוא תרם למומבאי פסל גדול של המלך. מלבד פעילותיו הפילנתרופיות בהודו הוא תרם בשנת 1872 להקמת בית ספר יהודי של כי"ח בבגדאד אשר נקרא על שמו (בית ספר "אלברט דהוד ששון") והיה אחד מבתי הספר היהודים הגדולים והחשובים בבגדאד. באל-חלה שבעיראק הוא תרם להקמת בית כנסת גדול שנקרא על שמו. בהמשך חייו, לאחר שעבר לגור בלונדון, הוא כיהן כסגן נשיא ההתאחדות האנגלו-יהודית, ארגון סיוע בינלאומי שהוקם על ידי יהדות אנגליה, ונהג להיענות לעתירות לתרומות שהגיעו אליו בדואר מקהילות יהודיות ברחבי העולם. במסגרת כהונתו בהתאחדות האנגלו-יהודית הוא היה הגורם החיצוני המרכזי שסייע ליהדות פרס בתקופה של רעב שפשט ברחבי המדינה, ממנו סבלה גם הקהילה היהודית. פעל רבות גם כדי לסייע ליהודי עיראק בתקופת ההתנכלויות להם מצד השלטון סביב מאורעות הלווייתו של הרב עבדאללה סומך.

בשנת 1867 קיבל את תואר מסדר כוכב הודו ושנה לאחר מכן החל לכהן במועצה המחוקקת של בומביי. בשנת 1872 זכה לתואר מסדר האמבט הבריטי, בשנת 1873 ביקר בלונדון והיה לאיש העסקים הראשון מהודו שקיבל את "אות החירות" של העיר. בשנת 1889 הוא אירח בביתו בלונדון את השאה של פרס וקיבל ממנו את תואר מסדר האריה והשמש של השושלת הקאג'ארית. בשנת 1890 הוא קיבל מהמלכה ויקטוריה את התואר ברונט.

הוא נפטר בביתו שבברייטון, אנגליה בשנת 1896 ונקבר במאוזוליאום גדול בעיר. הוא היה נשוי לחנה בת מייר משה, סוחר בגדאדי שחי בהודו. אחד משני הבנים של בני הזוג נפטר בצעירותו, והבן השני, אדוארד דוד ששון, בוגר אוניברסיטת לונדון שכיהן לימים כחבר הפרלמנט הבריטי, היה יורש התואר ברונט והון המשפחה.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Jackson, Stanley. The Sassoons (New York: Dutton, 1968)
  • Roth, Cecil. The Sassoon Dynasty (London: Hale, 1941)
  • Stansky, Peter. Sassoon: The Worlds of Philip and Sybil (New Haven: Yale University Press, 2003)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא עבדאללה דוד ששון בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Yaron Ben Naeh. "Sassoon Family." Encyclopedia of Jews in the Islamic World. Executive Editor Norman A. Stillman. Brill Online, 2014