סקסוניה-אנהלט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סקסוניה-אנהלט (מדינה)
Sachsen-Anhalt
סמל סקסוניה-אנהלט
סמל סקסוניה-אנהלט
דגל סקסוניה-אנהלט
דגל סקסוניה-אנהלט
מדינה גרמניהגרמניה גרמניה
מושל ריינר האזלוף
רשות מחוקקת הלנדטאג של סקסוניה-אנהלט עריכת הנתון בוויקינתונים
בירת המדינה מגדבורג
תאריך ייסוד 1990
שטח 20,445 קמ"ר
גובה 51 מטרים
 ‑ הנקודה הגבוהה ברוקן עריכת הנתון בוויקינתונים
אוכלוסייה
 ‑ במדינה 2,194,782 (31 בדצמבר 2019)
קואורדינטות 52°00′N 11°42′E / 52°N 11.7°E / 52; 11.7 
אזור זמן UTC+1
https://www.sachsen-anhalt.de/
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סקסוניה-אנהלטגרמנית: Sachsen-Anhalt; תעתיק: זאקסן-אנהלט) היא אחת משש עשרה המדינות המהוות את גרמניה. שטחה 20,447 קמ"ר, מקום שמיני בגרמניה; במספר תושביה (כ-2.2 מיליון) היא נמצאת במקום האחד-עשר.

בירת המדינה היא מָגדֵבּוּרג (Magdeburg, עם 230,000 תושבים), אך העיר הגדולה בה היא הַאלֶה על הנהר זַאלֶה (Halle an der Saale, עם 240,000 תושבים). סקסוניה-אנהלט נטולת ערים גדולות, אך לערים רבות בה חשיבות היסטורית ותיירותית גדולה: באייסלבן (Eisleben) נולד מרטין לותר, אבי הנצרות הפרוטסטנטית; לאחר מכן למד באוניברסיטת וִיטֶנבֶּרג בעיר ויטנברג (Wittenberg), שאף קיבלה שם נוסף: לותרשטאדט (Lutherstadt, "עירו של לותר"); עקב כך הוכרזו מבנים אחדים בכל אחת מן הערים האלו לאתרי מורשת עולמית של אונסק"ו ב-1996. ערים ידועות נוספות הן ערי הבאוהאוס דסאו (Dessau) וקוודלינבורג (Quedlinburg), שתי ערים עתיקות שנשתמרו היטב.

המדינה ידועה ביופייה הטבעי, ובתחומה נמצאים הרי ההארץ (Harzgebirge) עם הפסגה הגבוהה ביותר שלה, ברוקן (Brocken), בגובה 1142 מטר מעל פני הים.

המדינה, השוכנת במזרח גרמניה לשעבר, נוסדה מחדש בשנת 1990, לאחר איחוד גרמניה. שכנתה של המדינה ממזרח היא סקסוניה.

פוליטיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראש ממשלת סקסוניה-אנהלט נכון ל-2016 הוא ריינר האזלוף (Reiner Haseloff) מהמפלגה הנוצרית-דמוקרטית הגרמנית (CDU). רוב תושבי המדינה תומכים במפלגה זו, אם כי ראש הממשלה הקודם, בין השנים 1994 ו-2002 היה מה-SPD (המפלגה הסוציאל-דמוקרטית של גרמניה). בבחירות בשנת 1998 זכתה מפלגת ימין קיצונית (DVU) ל-13% מהקולות, אך בינתיים המפלגה התפרקה.

דמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברוב מדינות מזרח גרמניה לשעבר קיימת הגירה שלילית מסיבית, הגורמת להתכווצות האוכלוסייה. ישנן ערים, בהן האוכלוסייה התכווצה אף ב-75%, במיוחד ערים בהן הייתה תעשייה שפסקה מלהתקיים אחרי איחוד גרמניה. לדוגמה, אלפי תושבים שהגיעו בעבר כדי לעבוד במפעלים במקום ועזבו עם נפילת הגוש הקומוניסטי. ישנם אזורים שלמים בהם בנייני מגורים רבים ריקים ונטושים.

כלכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות איחוד מזרח ומערב גרמניה חוותה כלכלת המדינה תהליכי שינוי מבניים שנועדו לסייע להשתלבותה בכלכלת השוק הגרמנית. ואכן, התמ"ג של סקסוניה-אנהלט שלש את עצמו בין השנים 1991 ו-2019[1]. לצד זאת, חלקה היחסי של המדינה בכלכלת גרמניה נותר נמוך ושיעור האבטלה גבוה ביחס לממוצע הלאומי (7.1 לעומת 5.1, נכון למרץ 2020)[2]. המגזרים הכלכליים הבולטים בכלכלת סקסוניה-אנהלט כוללים את תעשיות הכימיקליים, המזון והתיירות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]