ספר מתנה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
כריכת ספר המתנה "הגנה על החופש" בהוצאת הפנטגון, כולל 250 תמונות צבע של המלחמה בטרור כפי שראו אותה אנשי חיל הים והנחתים של ארצות הברית באפגניסטן ובעיראק.

"ספר מתנה" הוא כינוי לספר מהודר שנהוג לתת כמתנה. למעשה כל ספר ניתן לתת כמתנה, בהתאם לטעמם של הנותן והמקבל, אך השם "ספר מתנה" יוחד לספרים מהודרים, בפורמט אלבומי, המודפסים על נייר כרומו, בכריכה קשה, עשירים בתמונות, שהדרם הופך אותם למתנה המכבדת הן את הנותן והן את המקבל.

נושאים אופייניים לספרי מתנה: אמנות, צילום, אדריכלות, עיצוב, גאוגרפיה וטיולים, בישול ושירה.

הסופרת שהם סמיט אפיינה ספרי מתנה:

ברי שהדבר המשותף לכל הספרים בסוגת "ספרי המתנה" הוא מאמץ עליון (ממש כמו בליל הסדר) לא להרגיז, לשאת חן, להציג עולם יפה, שופע כל טוב ונטול קונפליקטים - ומודפס על נייר כרומו.[1]

באנגלית קרוי פורמט זה בשם "Coffee table book", המציג אותו כספר שניתן להניחו על שולחן הקפה ומשמש מקור לנושאי שיחות בעת אירוח. בנוסף לכל המאפיינים של ספר מתנה, "ספר שולחן קפה" הוא פעמים רבות כבד במיוחד ואינ נייד, לכן יש יתרון בהנחתו על שולחן הקפה ולא בארון הספרים.

דוגמאות:

  • דובי טל ומוני הרמתי, קו האופק, משרד הביטחון – ההוצאה לאור, 1990 – ספר תצלומים מנוף ישראל, שצולמו ממטוס מנמיך טוס. כל תצלום מלווה בטקסט בן כשלוש מילים המתאר את תוכנו; תוכן זה הופך את הספר לשווה לכל נפש.
  • ב"ז קדר, מבט ועוד מבט על ארץ ישראל, יד יצחק בן-צבי ומשרד הביטחון – ההוצאה לאור, 1991 – במרכזו של ספר זה תצלומי אוויר של ארץ ישראל – תצלום שצולם במהלך מלחמת העולם הראשונה, ולצידו תצלום של אותה מקום שצולם בסוף שנות ה-80. יותר ממחצית שטח הספר היא תצלומים, אך מוקדש בו מקום ניכר גם לתיאור הרקע ההיסטורי הנחוץ להבנת כל תצלום.
  • נורית בת יער, שיכרון עיצובים - אמנות האופנה בישראל, רסלינג, 2010 – ספר עשיר בצילומי אופנה, המלווים בטקסט נרחב על האופנה בישראל. 442 עמודיו, המודפסים על נייר כרומו הופכים אותו לכבד במידה שהופכת אותו ל-Coffee table book – ספר שמוטב להניחו על שולחן קבוע ולא לטלטלו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]