ספרות ספקולטיבית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ספרות ספקולטיבית (Speculative Fiction) הוא כינויה של סוגה ספרותית, בדרך כלל בצורת סיפורת, סוגת-על הכוללת קבוצת סוגות (ז'אנרים) שבבסיסן השאלה "מה אם?" והניסיון לענות עליה. סוגות אלה כוללות: מדע בדיוני, פנטזיה, אימה, ספרות מוזרה (Weird Fiction), ספרות על-טבעית, ספרות גיבורי-על והיסטוריה חלופית. לאלה מצטרפות יצירות שאינן מתאימות לסוגות המנויות כאן, אך עונות להגדרה הבסיסית של סוגת העל.

המונח "ספרות ספקולטיבית" הופיע לראשונה בשנת 1888 בכתב עת אמריקאי, במאמר העוסק בספרו האוטופי של אדוארד בלאמי, "במבט לאחור: 1887-2000". עם זאת, השימוש המוכר יותר הוא של רוברט היינליין במסה "על כתיבת ספרות ספקולטיבית" (1948), וייתכן שהיינליין לא הכיר את המאמר מהמאה ה-19 וחידש את המושג. במאמרו השתמש היינליין במונח כתחליף ל"מדע בדיוני" בלבד, ואף ציין מאוחר יותר כי סוגת הפנטזיה אינה נכללת בו. השימוש במושג "ספרות ספקולטיבית" כתחליף ל"מדע בדיוני" נפוץ במהלך שנות השישים של המאה העשרים, מתוך אי שביעות רצון של כותבים ועורכים מן המונח האחרון וההגבלות הנובעות ממנו, כחלק מתנועת "הגל החדש" של המדע הבדיוני. במהלך שנות השבעים הלך ודעך השימוש במונח. רק בשנות התשעים זכה המונח לתחייה, והפעם במשמעותו המקובלת כיום, כסוגת-על של כל הסוגות הספקולטיביות.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Alexis Lothian, Old Futures: Speculative Fiction and Queer Possibility, New York University Press, 2019 (הספר בקטלוג ULI)
  • Matthew J. Wolf-Meyer, Theory for the World to Come: Speculative Fiction and Apocalyptic Anthropology, University of Minnesota Press, 2019 (הספר בקטלוג ULI)
  • Antónia Szabari, Natania Meeker, Radical Botany: Plants and Speculative Fiction, Fordham University Press, 2019 (הספר בקטלוג ULI)
  • Sherryl Vint, Sümeyra Buran (eds.), Technologies of Feminist Speculative Fiction: Gender, Artificial Life, and the Politics of Reproduction, Palgrave Macmillan, 2022 (הספר בקטלוג ULI)
  • Glyn Morgan, Imagining the Unimaginable: Speculative Fiction and the Holocaust, Bloomsbury Academic, 2020 (הספר בקטלוג ULI)

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]


קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ספרות ספקולטיבית בוויקישיתוף
ערך זה הוא קצרמר בנושא ספרות. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.