ססתיקיים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןססתיקיים
זחל עם "תיק"
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: פרוקי-רגליים
מחלקה: חרקים
סדרה: פרפראים
תת־סדרה: Glossata
משפחה: ססתיקיים
שם מדעי
Psychidae
בואדובל, 1828
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הסַסְתִיקִיִּים (שם מדעי: Psychidae) הם משפחה של עשים מסדרת הפרפראים, מהקטנות בסדרה זאת עם כ-1,350 מינים בלבד שתוארו בעולם. שבעה מינים ידועים בישראל. שמם בא ממנהג הזחלים לבנות לעצמם כעין תיק מיד עם בקיעתם, על ידי הדבקה באמצעות משי של חומרים מהסביבה כגון חלקי צמחים, גרגרי אדמה או חזזיות.

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

זחלי הססתיקיים בולטים מאוד בעת תנועתם עם התיק שבנו מיד לאחר הבקיעה. הם נושאים את התיק לכל מקום, ומתכנסים לתוכו כשהם מאוימים. לכל מין צורת תיק אופיינית המקלה את זיהויו. העש הבוגר אינו בולט, ולמשפחה דו-צורתיות זוויגית קיצונית: לנקבה הבוגרת כנפיים ולעיתים גם רגליים וגפי פה חסרות או שרידיות, דבר המקשה על זיהויין. לזכר הבוגר, לעומת זאת, כנפיים מפותחות ומחושים מנוצים, אך גם להם גפי פה לא מפותחים המונעים מהם תזונה, ולכן גם הם וגם הנקבות מתים זמן קצר לאחר ההזדווגות.

כאשר מגיע זמן ההתגלמות מדביק הזחל את התיק לאבן או ענף ומתגלם בתוכו. במרבית המינים אין הנקבה הבוגרת יוצאת מהתיק. הזכר הבוגר יוצא מהגולם ומהתיק, מוצא נקבה בעזרת ריחה, והם מזדווגים כאשר הוא מחדיר אל התיק שלה את בטנו. במינים אלה מטילה הנקבה את הביצים בתוך התיק.

ססתיקיים בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

ידועים שבעה מיני ססתיקיים בישראל. הנפוצים בהם:

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ססתיקיים בוויקישיתוף