סנופי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית


סנופי
Snoopy
סנופי כטייס במלחמת העולם הראשונה
סנופי כטייס במלחמת העולם הראשונה
הופעה ראשונה 4 באוקטובר, 1950 עריכת הנתון בוויקינתונים
יוצרים צ'ארלס מ. שולץ עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע
תאריך לידה 10 באוגוסט 1950 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סנופי הוא שם כלב הביגל של צ'ארלי בראון בסדרת הקומיקס הוותיקה "פינאטס" (Peanuts) מאת צ'ארלס מ. שולץ. סנופי החל את דרכו בסדרה ככלב רגיל, אך עם הזמן התפתח והפך לדמות הדינמית ביותר בסדרה, כמו גם לאחת מדמויות הקומיקס המוכרות ביותר בעולם. בין השנים 1992–1995 הופיעה הסדרה סנופי בעברית בדו-שבועון "עיתון הקומיקס".

התפתחות הדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סנופי הופיע לראשונה בסדרת הקומיקס ב-4 באוקטובר 1950, יומיים לאחר שהחלה. שולץ התכוון במקור לקרוא לו "סניפי", עד שגילה שהשם נמצא כבר בשימוש בסדרת רצועות קומיקס אחרת. בשנות קיומו הראשונות היה סנופי דמות "שקטה", עד שב-27 במאי 1952 בוטאו מחשבותיו בפני הקוראים לראשונה בכתב בתוך בועת מחשבה. שולץ המשיך להשתמש בדרך ביטוי זו כמעט בכל הופעותיה של הדמות לאחר מכן. בנוסף ליכולתו של סנופי להביע את מחשבותיו בפני הקורא התפתחה אצל רבות מהדמויות האנושיות בפינאטס היכולת לקרוא גם כן את אותן מחשבות ולהגיב אליהן.

לעיתים קרובות מוצגים בסדרה חלומות בהקיץ של סנופי, המדמיין את עצמו כסופר היושב עם מכונת כתיבה. הניגוד שבין קיומו של סנופי בעולם חלומות אל מול קיומו של צ'ארלי בראון בעולם האמיתי הוא מוטיב מרכזי בהומור ובפילוסופיה של הסדרה.

אחת ההתפתחויות הראשונות בדמותו של סנופי הייתה כשהחל לישון על גג מלונתו, במקום בתוכה. לאחר מכן, החל סנופי ללכת על שתי רגליו האחוריות כמו בן אנוש. שינויים אלה הפכו לעניין של הרגל במהרה והפכו לכמעט בלתי ניתנים להבחנה כאשר פיתח סנופי מבחר של אלטר אגואים, הבולט שביניהם הוא דמותו של טייס ממלחמת העולם הראשונה. בהופכו לדמות זו נהג סנופי לעטות משקפי שמש וצעיף, לדמיין שהמלונה היא מטוס, ולהילחם בברון האדום (אותו ראה רק דרך חורי הכדורים שנותרו במלונה).

בין הדמויות האחרות שגילם סנופי היה גם "ג'ו קול", שלגילומו עטה סנופי משקפי שמש ונשען אחורה על הקיר בחוסר מעש, סופר מפורסם (שבעלילה מאוקטובר 1995 הצליח לפרסם עותק אחד של ספר שלא נמכר), עורך דין, שחקן הוקי קרח, מחליק קרח אולימפי (שנהג להחליק עם סוניה הני), קופאי סופרמרקט בעל שם עולמי שעבד על גג המלונה עם סינר, הכלב הראשון שחצה בטיסה את האוקיינוס האטלנטי ואפילו האסטרונאוט הראשון שנחת על הירח. בקבוצה של צ'ארלי בראון הוא משמש כ"שורטסטופ" וצוין שיש לו נותן חסות משלו מטעם "חנות חיות המחמד של ג'ו". באחד הסיפורים צ'ארלי בראון הציע לו להיות המאמן החדש.

חוץ מצ'ארלי בראון, הבעלים שלו, חברו הטוב ביותר של סנופי הוא הציפור הצהובה הקטנה וודסטוק, ש"מדבר" רק בגרשיים. אויבו הגדול ביותר (מלבד הברון האדום) הוא "החתול הטיפש של השכנים" המכונה גם "מלחמת העולם השנייה".

רקע משפחתי[עריכת קוד מקור | עריכה]

מצוין בכמה הזדמנויות כי לסנופי שבעה אחים ואחיות. חמישה מהם הופיעו בכמה הזדמנויות, ארבעה אחים אנדי, אולף, ספייק ומארבלס (גולות) ואחות אחת, בל. השניים הנותרים לא הוזכרו במהלך הסדרה, אולם על פי תוכנית הטלוויזיה בפרק "Snoopy's Reunion" שמותיהם הם מולי ורובר. בפרק שיצא ב-6 ביוני 1969, בסמוך ללידתה של אחותו של צ'ארלי בראון, סנופי מעיד על עצמו כי הוא "כלב יחיד", אולם בהמשך הסדרה מצוין כי נולד בשגר של 8 גורים.

מן הלידה ועד לבית צ'ארלי בראון[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפרק "משפחתו של סנופי" ("Snoopy's Reunion") נראים כלל הגורים וביניהם סנופי יונקים מאמם. בחוות הכלבים שבגבעת החרציות (Daisy Hill Puppy Farm) מניחים שלט "למכירה". סנופי הוא הראשון המוצא בית אצל ילדה בשם לילה, אך הוא מוחזר לחוה לאחר שבבית הדירות בו התגוררהּ קבעו שאין להכניס חיות מחמד. צ'ארלי בראון מחליט לקנות כלב כדי שתהיה לו קבלת פנים חמימה יותר כשהוא חוזר הביתה. הוא רואה מודעה בעיתון ומחליט לקנות כלב רועה בכל כספו, עשרים שקלים. הוא מתמקח עם בעל החווה ומקבל לבסוף את סנופי לביתו, הכלב היחיד שנשאר בביתן שבו הייתה משפחתו[1].

ספייק[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספייק
ספייק

ספייק מופיע בסדרה יותר מכל שאר אחיו של סנופי. הוא רזה יותר מאחיו ובעל הבעת פנים רדומה, שפם מעטר את פרצופו, והוא חובש כובע לראשו. ספייק מתגורר לבדו במדבר בקליפורניה, כאשר חבריו הקרובים ביותר הם לרוב קקטוסים. המגע שלו עם הדמויות האחרות בסדרה הוא בדרך כלל כשהוא מבקר את אחיו, סנופי. כשהופיע לראשונה בפינאטס הובהר כי מבנה גופו הרזה של ספייק הוא עקב העובדה כי גר עם זאבי ערבות במדבר, ותפקידו היה לנקות את מאורתם.

באחד הפרקים משנת 1976 מצילים סנופי ואוסף חברים של וודסטוק את ספייק מלהקה של זאבי ערבות. על פי הסיפור ספייק ניסה למכור להם וילות עם נוף לים, רק שאלה היו באמצע המדבר. ב-1984 מקבל סנופי מכתב מספייק, בו הוא מודיע לו כי האולימפיאדה, המתוכננת להתקיים בלוס אנג'לס באותה העת, משנה את מיקומה ועוברת להתקיים במקום מושבו במדבר. סנופי עולה על כך שספייק כנראה טועה, כאשר זה מתוודה בפניו כי קקטוס אחד סיפר לו זאת.

כשם שסנופי מדמיין כי הוא טייס קרב במהלך מלחמת העולם הראשונה, ספייק מדמיין כי הוא לוחם בתעלות. ההבדל היחידי בהופעתו היא הקסדה המחליפה את הכובע אותו הוא חובש.

ב"סנופי וחברים" ספייק אכל כמות גדולה של מזון שניתנה לו כדי שיעלה במשקל. אולם כשנבהל מחתול הוא חיש קל חזר להיות "עור ועצמות" כפי שהיה.

אנדי ואולף[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנדי ואולף חיים יחדיו בחווה. אנדי בולט במראהו המוזנח אך פרט לכך דומה לסנופי. אולף אינו דומה לסנופי או לאחיו האחרים, הוא סובל מעודף משקל וחובש לראשו כובע בייסבול.

אולף מופיע לראשונה בינואר 1989, כאשר מגיע לבקר את סנופי. בפרק זה רושמת אותו לוסי ל"תחרות הכלב המכוער", בה הוא זוכה במקום הראשון. ב-1994 מגיעים אולף, אנדי וספייק לבקר את סנופי, השוכב בבית חולים. זוהי הופעתו הראשונה של אנדי בסדרה. מאוחר יותר באותה השנה מופיעים אנדי ואולף בפרק לבדם, בו הם מהרהרים על הכיוון שבו כדאי שחייהם ילכו בו.

בל[עריכת קוד מקור | עריכה]

מתגוררת בקנזס סיטי, מיזורי, יחד עם בנה המתבגר, שכפי שסנופי מציין דומה לפנתר הורוד. בל דומה לאחיה, רק שהיא בעלת ריסים ארוכים ועונדת קולר מלמלה. בל הופיעה רק פעמים ספורות, אולם זכורה היטב בגלל הבובות בדמותה, שיצאו לקראת סוף שנות השבעים. אנשים רבים ראו בה כחברתו של סנופי ולא אחותו.

מארבלס[עריכת קוד מקור | עריכה]

מארבלס, הידוע בתור החכם מבין כל השמינייה, הוא מנוקד במראהו וזכה להופעה אחת במשך כל שנות הסדרה בשנת 1982.

מולי ורובר[עריכת קוד מקור | עריכה]

שני אחיו האחרים של סנופי לא הופיעו מעולם בסדרה, אולם בתוכנית "Snoopy's Reunion" הם מופיעים. שולץ מעולם לא אייר אותם או נתן להם שמות.

בעקבות הדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות הפופולריות של דמות הקומיקס זכו כלבים רבים ברחבי העולם להקרא "סנופי". דמותו הודפסה על מזכרות רבות ושמו שימש בין השאר כשם נחתת הירח של אפולו 10[2].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סנופי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מתוך התרגום העברי של סדרת הטלוויזיה בפרק "משפחתו של סנופי".
  2. ^ למשל: לילדנו אבד כלב קטן, מעריב, 11 בספטמבר 1967