סנדלר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סנדלר באי קאפרי שבאיטליה.
סנדלרים בבנגלדש

סנדלר הוא אדם העוסק בייצור או בתיקון של נעליים וסנדלים. יש סנדלרים המתמחים בסוג מסוים של נעליים, כגון נעליים אורתופדיות.

הסנדלרות היא מקצוע שהולך ונעלם, מכמה סיבות. ראשית, מרבית הנעליים מיוצרות כיום בייצור המוני בבתי חרושת. שנית, אנשים רבים מעדיפים לרכוש נעליים חדשות מאשר לתקן את נעליהם הישנות, הן משום שהבדלי העלות אינם משמעותיים והן בשל שינוי בהרגלי הצריכה. שלישית, אמצעי הייצור והחומרים מהם עשויות נעליים השתנו, וכיום רבות הנעליים שלא ניתנות לתיקון עם התבלותן.

שמות המשפחה "שומאכר" (Schumacher) ו"שוסטר" (Schuster) פירושם בגרמנית סנדלר, ומקור השמות הוא לרוב כאשר אחד מאבות משפחה זו אכן היה סנדלר. שמות המשפחה Sandler,‏ Sandel‏ ו-Sandelmann‏[1] גם הם מצביעים לרוב על היות אחד מאבות המשפחה סנדלר.

סנדלרות בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

סנדלרים בקיבוץ גן שמואל, שנות ה-30

במשך שנים רבות נחשבו מקצועות העור, ובתוכם מקצוע הסנדלרות, למקצוע נכשל. הפועלים בתחום סבלו ממצוקה כלכלית ומחסור במקורות פרנסה, בין השאר, עקב התחרות עם סחורה תוצרת חוץ. בשנות מלחמת העולם השנייה הוטב המצב משני טעמים: הראשון, הזמנות הצבא הבריטי: ישראל הייתה הספק הראשי של נעליים לצבא בכל המזרח התיכון, והשני, האטה ביבוא. מרבית הפועלים הסנדלרים בארץ היו בני עדות המזרח. בשנות ה-40 חלה הטבה בתנאים עקב התארגנות מקצועית במסגרת ההסתדרות שהולידה הסכמי עבודה מול המעסיקים[2].

בדצמבר 1937 יצאו סנדלרי ירושלים בשיתוף עם האיגוד למען תוצרת הארץ, למשמרות מחאה מול בית המסחר לנעלים "קדימה" שהציף את השוק בנעליים מיובאות מסוריה. המשמרות גרמו לקונים רבים לחזור בהם מקנייתם[3].

בין השנים 19501951, בתקופת הצנע, התקיימו בארץ שביתות סנדלרים בשל העדר הקצבה מתאימה של עורות לייצור נעליים[4]. בתקופת הקיצוב מנה ארגון הסנדלרים והאורתופדים של תל אביב-יפו כאלף חברים[5].

בשנות ה-60 היה מחסור גדול בסנדלרים. בגלל חוסר היוקרה שבו, לא היה דור המשך שילמד את המקצוע. מוסד שהכשיר בכל זאת, נערים למקצוע הסנדלרות היה בית הספר המקצועי "כפר בתיה" (נוסד ב-1947). אחת העתודות המקצועיות במקום הייתה מגמת סנדלרות. "כל שנה מסיימים את לימודיהם כ-20 סנדלרים" לאחר הכשרה מקצועית של שנה וחצי-שנתיים[6].

סנדלרים בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הביטוי "הסנדלר הולך יחף" מתייחס לאדם בעל מומחיות בתחום מסוים, שאינו מממש את מומחיותו כלפי עצמו. (מקורו בחרוז בערבית: איסקאפי - חאפי)
  • במחזה שלמה המלך ושלמי הסנדלר, שלמי הוא סנדלר הדומה במראהו לשלמה המלך, והשניים מחליפים בתפקידיהם לזמן קצר. הסנדלר מסמל את הניגוד המוחלט למלך, בהיותו איש פשוט וקשה יום.
  • בשחמט, "מט סנדלרים" הוא כינוי להשגת מט בתוך ארבעה מהלכים.
  • הביטוי הלטיני "סנדלר, לא מעל הסנדל" (לטינית: ne supra crepidam, sutor) מיוחס לצייר היווני אפלס שהפנה אותו לסנדלר שיעץ לאמן איך לצייר נעל ואחר כך הרשה לעצמו להעיר הערות נוספות. כוונת האמרה שהמומחה יעסוק במומחיותו.
  • כינוי לרופא חסר כישרון, "זה רופא?, זה סנדלר"...

מיחזור נעליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנים האחרונות, התחילו אנשים ומפעלים למחזר נעליים בצורות שונות. יש המשתמשים בנעליים ישנות בתור עציצים[7], יש המפרקים אותם לגורמים ומשתמשים בהם ליצירת תיקים.

יש חברות שמייצרות נעליים מפסולת פלסטיק, למשל אדידס[8] הופכת פסולת בקבוקים מהים לנעלי ובגדי ספורט.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ סנדלר, באתר בית התפוצות
  2. ^ בין פועלי העור, דבר, 17 במאי 1946
  3. ^ ירושלים, דבר, 24 בדצמבר 1937
  4. ^ אסף שטול-טראורינג, "היום לפני 61 שנה / ללא עורות הסנדלרים מתכוננים לשביתה", באתר הארץ, 1 באפריל 2012
  5. ^ נתן דונביץ, "הכרך שלי / בעיות סנדלרים", "הארץ", 29 במרץ 1963
  6. ^ "סנדלרים צעירים", "הארץ", 16 במרץ 1955
  7. ^ Mikayla Richard, Shoe Recycling - How To Give Your Shoes A New Purpose, ResourceCenter, ‏10/5/2017 (באנגלית)
  8. ^ Clancy Morgan, Adidas is turning plastic ocean waste into sneakers and sportswear, Buisiness Insider, ‏2/9/2019 (באנגלית)