סמרה (מחוז)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סמרה (אובלסט)
Самарская область
סמל סמרה
סמל סמרה
סמל סמרה
דגל סמרה
דגל סמרה
דגל סמרה
מדינה רוסיהרוסיה רוסיה
מחוז פדרלי המחוז הפדרלי של הוולגה
מחוז כלכלי המחוז הכלכלי של הוולגה
מושל דמיטרי אזארוב
בירת האובלסט סמרה
שפה רשמית רוסית
תאריך ייסוד 14 במאי 1928
שטח 53,600 קמ"ר (דירוג: 50)
אוכלוסייה
 ‑ באובלסט 3,154,164 (דירוג: 12, 1 בינואר 2021)
 ‑ צפיפות 60 נפש לקמ"ר (2021)
קואורדינטות 53°27′N 50°27′E / 53.45°N 50.45°E / 53.45; 50.45 
אזור זמן UTC +5
www.adm.samara.ru

לחצו כדי להקטין חזרה

איראןטורקמניסטןהרפובליקה העממית של סיןקזחסטןאוזבקיסטןמונגוליהיפןקוריאה הצפוניתהרפובליקה העממית של סיןנורווגיהדנמרקגרמניהשוודיהארצות הבריתפינלנדקירגיזסטןגאורגיהטורקיהארמניהאזרבייג'ןאוקראינהפוליןליטאלטביהאסטוניהבלארוסנורווגיהמחוז סחליןמחוז קמצ'טקההמחוז היהודי האוטונומימחוז פרימוריהמחוז חברובסקטובה (רפובליקה)חקסיהמחוז קמרובואלטאי (רפובליקה)מחוז אלטאימחוז נובוסיבירסקמחוז אומסקמחוז טיומןמחוז טומסקבוריאטיהמחוז עבר הבאיקלמחוז אמורמחוז מגדןהמחוז האוטונומי צ'וקוטקהמחוז אירקוטסקרפובליקת סאחה-יקוטיהמחוז קרסנויארסקהמחוז האוטונומי של ימלו-ננץהמחוז האוטונומי חנטי ומנסי (יוגרה)מחוז סברדלובסקמחוז צ'ליאבינסקמחוז קורגןמחוז אורנבורגהמחוז האוטונומי של הניינץרפובליקת קומיבשקורטוסטןמחוז פרםמחוז וולוגדהקרליה (רפובליקה)מחוז מורמנסקמחוז ארכנגלסקמחוז קלינינגרדסנקט פטרבורגמחוז לנינגרדטטרסטןאודמורטיהמחוז קירובמחוז קוסטרומהמחוז סמרהמחוז פסקובמחוז טברמחוז נובגורודמחוז ירוסלבלמחוז סמולנסקמוסקבהמחוז מוסקבהמחוז ולדימירמחוז איוואנובומארי אלצ'ובשיהמורדוביהמחוז פנזהמחוז ניז'ני נובגורודאוליאנובסקמחוז סראטובמחוז בריאנסקמחוז קלוגהמחוז טולהמחוז ריאזאןמחוז אוריולמחוז ליפצקמחוז וורונז'מחוז בלגורודמחוז קורסקמחוז טמבובמחוז וולגוגרדמחוז רוסטובמחוז אסטרחןקלמיקיהדאגסטןאדיגיהמחוז קרסנודארקאראצ'אי-צ'רקסיהקברדינו-בלקריהמחוז סטברופולאינגושטיהצפון אוסטיה - אלניהצ'צ'ניה
(למפת מחוז סמרה רגילה)
 
סיזראן
סיזראן
נובוקויבישבסק
נובוקויבישבסק
אוטרדני
אוטרדני
פוחביסטנבו
פוחביסטנבו
מחוז סמרה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מחוז סמרהרוסית: Самарская область, בתעתיק: סמרסקאיה אובלסט) הוא סובייקט בפדרציה הרוסית. נמצא בשטח של המחוז הפדרלי של הוולגה.

המחוז הוקם ב-14 במאי 1928. מבחינה אדמיניסטרטיבית, המחוז מחולק ל-27 אזורים.

דמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בערים מתגוררת מעל 80% מאוכלוסיית המחוז. בעיר הגדולה - סמרה מתגוררים מעל מיליון תושבים, בעיר טוליאטי מתגוררים מעל 700 אלף תושבים.

הרוסים מהווים כ-86% מאוכלוסיית האזור, ונוספים אליהם הטטרים (כ-4%), צ'ובשים (כ-3%) ומורדבה (כ-3%).

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בימי הביניים השטח היה חלק מממלכת בולגריה של הוולגה. בהמשך, הוא היה שייך לחאנות קאזאן. עם נפילת קאזאן לידי הרוסים במהלך המאה ה-16, סופח השטח לרוסיה. שאר המחוז עבר גל התיישבות רוסית מסיבית, כמו כן באזור התיישבו הרבה גרמנים.

כלכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המחוז מתאפיין ברמת פיתוח גבוהה של התעשייה. קיימים מפעלים גדולים ובמיוחד המפעל הענק לבניית מכוניות אווטוואז בעיר טוליאטי שנבנה בשנות ה-60 של המאה ה-20 על ידי פיאט.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סמרה בוויקישיתוף