סמל סקוטלנד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שלט האצולה המלכותי של סקוטלנד
גרסאות
סמל הממלכה המאוחדת כפי שנמצא בשימוש בסקוטלנד
הסמל אשר בשימוש המשרד הסקוטי
הסמל אשר בשימוש המשרד הסקוטי
פרטים
המחזיק בסמל סקוטלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך אימוץ טרום 1603
התקנים
סלוגן סקוטית: In My Defens God Me Defend
(להגנתי אלוהים הוא מגיני)
ציצה אריה אדום יושב, לשון וציפורניים כחולים מוכתר בכתר סקוטלנד, מחזיק בכפו השמאלית את חרב המדינה ובימנית את שרביט המדינה
קסדה קסדה מוכתרת בכתר סקוטלנד
מעטה זהב ופרוות סמור
מגן (טרום 1603) אריה אדום מזדקף, בעל לשון וציפורניים כחולים, מוקף במסגרת כפולה אדומה, של פרחי אירוס
תומכים (טרום 1603) שני חדי קרן זקופים, מוכספים, שיער, קרן ופרסות בזהב, מוכתרים בכתר סקוטלנד, רתוקים בשלשלאות זהב, הדקסטרי אוחד בדגל סקוטלנד והסניסטרי אוחז בנס המלכותי של סקוטלנד
חלקה כר דשא עליו מספר דרדרים
אלמנטים נוספים סביב המגן כרוך קולר מסדר הדרדר
פרטים נוספים
מסדרי אבירות המסדר העתיק ביותר והנאצל ביותר של הדרדר.
ומוטו המסדר:
לטינית: Nemo me impune lacessit
(איש אינו מתגרה בי מבלי להיענש)
גרסאות קודמות ראו למטה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סמל סקוטלנד או שלט האצולה המלכותי של סקוטלנד שימש מאות שנים כסמלם הרשמי של מלכי סקוטלנד בפרט ושל ממלכת סקוטלנד בכלל עד חוקי האיחוד של 1707 אשר איחדו בין הממלכה לבין שכנתה מדרום, ממלכת אנגליה. בלאזון שלט האצולה שונה לאחר איחוד הכתרים של שנת 1603 ושוב לאחר חוקי האיחוד של 1707 עד אשר הפך לצורתו כיום כסמל הממלכה המאוחדת אשר בשימוש בסקוטלנד.

עיצובו של שלט האצולה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המגן[עריכת קוד מקור | עריכה]

על המגן מופיע האריה האדום של מלך הסקוטים בתנוחת הזדקפות (rampant), לאריה לשון וטפרים כחולים על רקע זהב ומוקף במסגרת מלכותית פרחונית כפולה (פרחי האירוס מופיעים לסירוגין פנימה והחוצה מהמסגרת). בכמה מקרים תואר האריה אף כמוכתר בכתר מלכותי כמו האריה בסמלה של נורווגיה. סביב המגן מופיע הקולר של המסדר העתיק ביותר והנאצל ביותר של הדרדר, זר של דרדרים. השלט המקורי היה בשימושו של המלך ויליאם הראשון במאה ה-12. רישום בקולג' השלטים בלונדון מתארים את השלט של מלך הסקוטים כ:

Or, a lion rampant within a double tressure flory counter-flory Gules.

הקסדה והציצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מעל המגן מופיעה הקסדה בעלת מסיכת פנים מלאה של שישה פסים. על הקסדה מונח כתר סקוטלנד ומחובר אליה מעטה של זהב ופרוות סמור. על הכתר יושב אריה אדום (גם הוא עם לשון וטפרים בכחול) יושב כאשר פניו לחזית ומחזיק בתכשיטי הכתר של סקוטלנד שרביט סקוטלנד וחרב המדינה, ומוכתר גם הוא בכתר סקוטלנד. בכמה גרסאות מוקדמות מופיע האריה אשר בציצה ללא השרביט והחרב מונפת בזווית ועובר מאחורי ראשו המוכתר.

סלוגן[עריכת קוד מקור | עריכה]

מעל הציצה מופיע הסלוגן "להגנתי אלוהים הוא מגיני" (סקוטית: In My Defens God Me Defend). הוא הופיע תמיד בקיצור כ-"In My Defens" או כ-"In Defens" בפשטות ותמיד מעל הציצה בהתאם למסורת ההרלדיקה הסקוטית.

התומכים[עריכת קוד מקור | עריכה]

התומכים הם זוג חדי קרן זקופים, מוכתרים בכתר סקוטלנד וכבולים בשלשלאות. התומך הדקסטרי אוחז ברומח עליו מונף הנס המלכותי והסיניסטרי אוחז ברומח עליו מונף דגלה הלאומי של סקוטלנד. גרסאות ישנות מציגות את התומכים ללא הכתרים אך תמיד כבולים (שכן חד קרן חופשי נחשב כחיה מסוכנת[1]).

החלקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שני חדי הקרן עומדים על חלקת דשא עליו מפוזרים דרדרים, הפרח הלאומי של סקוטלנד מאז תקופת שלטונו של המלך אלכסנדר השלישי (12491286). בגרסאות מאוחרות של הסמל מופיע על קלף כחול המונח על החלקה מוטו מסדר הדרדר "איש אינו מתגרה בי מבלי להיענש" (לטינית: Nemo me impune lacessit).

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השילוב עם סמל ממלכת צרפת[עריכת קוד מקור | עריכה]

סמל ממלכת צרפת משולב עם סמל ממלכת סקוטלנד.

לאחר חתונתה של מרי, מלכת הסקוטים עם פרנסואה, דופן צרפת ב-1558, שלט האצולה של מרי שולב יחד עם שלטו של יורש העצר על מנת לציין את נישואיהם. שלטו של פרנסואה חולק לרבעים עם סמל סקוטלנד על מנת לסמל את מעמדו כמלך הבעל של סקוטלנד. כאשר פרנסואה עלה על כס צרפת, בשנת 1559 כפרנסואה השני, מלך צרפת שונה השלט בשנית על מנת לציין את מעמדו החדש כמלך צרפת ושלטה של מרי שונה גם כן על מנת לציין את מעמדה כמלכה הרעיה של צרפת.

לאחר מותו של פרנסואה בשנת 1560, מרי הוסיפה להשתמש בשלט אשר שילב את סקוטלנד וצרפת יחדיו (עם שינוי קל בשלט אשר שיקף את השינוי במעמד שלה ממלכה רעיה למלכה אלמנה) עד נישואיה להנרי סטיוארט, לורד דרנלי ב-1565. בעקבות חתונתה הזו שונה שוב השלט לבלאסון הראשוני טרם נישואיה לפרנסואה.

השילוב עם סמלי ממלכת אנגליה וממלכת אירלנד - איחוד הכתרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סמל ממלכת אנגליה מחולק לריבועים עם סמל ממלכת צרפת
סמל ממלכת אירלנד
ערך מורחב – סמל הממלכה המאוחדת

עם מותה של אליזבת הראשונה, מלכת אנגליה, ירש ג'יימס השישי מלך הסקוטים את כתר ממלכת אנגליה וממלכת אירלנד (אשר היו תחת אוניה פרסונלית) והפך להיות המלך ג'יימס הראשון מלך אנגליה ואירלנד בעודו נשאר ג'יימס הראשון בסקוטלנד. סמל ממלכת סקוטלנד חולק לרבעים עם סמל האצולה המלכותי של אנגליה וסמל ממלכת אירלנד הוסף גם הוא כריבוע לשלט. באותו הזמן למלך אנגליה הייתה תביעה ישנה לכתר הצרפתי ועל כן סמל אנגליה היה אף הוא מחולק לריבועים יחד עם סמל ממלכת צרפת. ג'יימס השתמש בגרסה שונה של שלט האצולה שלו בסקוטלנד והפרוטוקול המלכותי הזה המשיך גם לאחר חוקי האיחוד של שנת 1707. (כיום, שלט האצולה של הממלכה המאוחדת בסקוטלנד שונה מהסמל אשר בשימוש מחוצה לה).

במהלך תקופת שלטונו של צ'ארלס השני צורף לשלט האצולה המלכותי של סקוטלנד המוטו הלטיני של מסדר האבירות הגבוה של סקוטלנד, המסדר העתיק ביותר והנאצל ביותר של הדרדר: "Nemo me impune lacessit" (איש אינו לועג לי מבלי להענש) על קלף כחול על החלקה (טרם לכך רק הקולר של מסדר הדרדר הוסף לשלט). התוספת של המוטו לשלט באה להשוות את התוספת של המוטו של מסדר הבירית למוטו הקיים על שלט האצולה של הממלכה המאוחדת מחוץ לסקוטלנד וכך על שני השלטים הופיעו שני משפטי מוטו, האחד של הממלכה המתאימה מתוך הממלכה המאוחדת והשני של מסדר האבירות של אותה הממלכה.

מאז עליתם של שושלת בית סטוארט לכס השלטון, הוסף לשלט האצולה גם סמל ממלכת אירלנד ברביע השלישי, הסמל כלל נבל זהב על רקע כחול. עיצובו של הנבל גם הוא שונה מעט מאז.

השינויים בשלט לאורך השנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

השינויים בשלט לאורך השנים
השלט שנים פרטים
המאה ה-12 - 1558 אריה אדום תוקפני, על רקע צהוב עם מסגרת כפולה פרחונית מלכותית, בשימוש לראשונה בידי ויליאם הראשון, מלך סקוטלנד ולאחר מכן בידי יורשיו עד אשר הפך ליצוגה ההרלדי של ממלכת סקוטלנד.
15581559 שלט האצולה של מרי הראשונה, מלכת הסקוטים מחולק בניצב עם שלט האצולה של יורש העצר הצרפתי פרנסואה, המלך המלווה של סקוטלנד.
15591560 שלט האצולה של מרי הראשונה, מלכת הסקוטים, המלכה הרעיה של צרפת
15601565 שלט האצולה של מרי הראשונה, מלכת הסקוטים, המלכה האלמנה של צרפת
15651603 בעקבות נישואיה (השניים) להנרי סטיוארט, לורד דרנלי ב-1565 מרי השמיטה את סמל ממלכת צרפת והשיבה את סמלה המקורי של סקוטלנד. ג'יימס השישי היה המונרך האחרון להשתמש בסמל סטוקלנד טרם איחוד הכתרים של שנת 1603.
16031649 ג'יימס השישי, מלך הסקוטים יורש את כתר אנגליה ואירלנד בשנת 1603 (איחוד הכתרים) ומחלק את שלטו לריבועים יחד עם שלט האצולה של סקוטלנד. סמל אירלנד גם הוא מוסף על מנת לציין גם את ממלכת אירלנד.
להמשך השינויים לאורך השנים ראו סמל הממלכה המאוחדת

השימוש כיום[עריכת קוד מקור | עריכה]

הנס המלכותי של סקוטלנד
ערכים מורחבים – הנס המלכותי של סקוטלנד, סמל הממלכה המאוחדת

הנס המלכותי של סקוטלנד הידוע גם בשם האריה התוקפני הוא כרזה של השלט העתיק. הוא מונף מעל המגורים המלכותיים כאשר המלך אינו במשכן. כמו כן הנס משמש את השר הראשון, הלורד הגבוה הממונה על האספה הכללית של כנסיית סקוטלנד, הלורד ליון, הלורד לוטננט, והרגימנט המלכותי של סקוטלנד.

הנס משמש גם (באופן לא רשמי) כדגלה הלאומי השני של סקוטלנד ונראה בדרך כלל באירועי ספורט אשר בהם מעורבות קבוצות לאומיות סקוטיות (האריה האדום על מגן של זהב מופיע גם על סמל התאחדות הכדורגל הסקוטית והנבחרת הלאומית הסקוטית בכדורגל)

שלט האצולה המלכותי של הממלכה המאוחדת לשימוש בסקוטלנד המודרני מראה את האריה של סקוטלנד ברביעים הראשון והרביעי של המגן, בעוד אלו של אנגליה בשני והנבל האירי ברביע השלישי (סידור זה היה בתוקף מאז איחוד הכתרים). החד-קרן אשר הופיע לשמאלו של המגן מוחלף באריה האנגלי המוכתר בכתר האימפריה ומחזיק ברומח עליו מונף דגל אנגליה (דגל סקוטלנד מחליף את הנס המלכותי אשר אותו החזיק החד-קרן הימני של המגן. המוטו הסקוטי "In Defens" מופיע מעל הציצה כפי שמופיע בשלט המקורי והמוטו הלטיני של מסדר הדרדר "Nemo me impune lacessit" מופיע גם הוא כתוב על קלף כחול המונך על החלקה.

הנס המלכותי של הממלכה המאוחדת לשימוש בסקוטלנד

הנס המלכותי של שלט האצולה המלכותי הנוכחי מונף מעל מגוריה הרשמיים של המלכה (טירת בלמורל וארמון הולירוד), על מכוניתה של המלכה בנסיעות רשמיות או על מטוסה (בחנייה על הקרקע). ניתן להניפו גם על כל בניין (רשמי או פרטי) במהלך ביקורה של המלכה. כאשר במלכה נוכחת בדיוני הפרלמנט הסקוטי באדינבורו, הנס המלכותי של הממלכה המאוחדת מונף גם הוא על בניין הפרלמנט הסקוטי.

השימוש בשלטים אחרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שלט האצולה המלכותי של קנדה

שלט האצולה המלכותי של קנדה תואם לשלט האצולה של הממלכה המאוחדת בכך בשניהם הרביע השני מוקדש לאריה הסקוטי כמו גם החד-קרן אשר משמש כתומך הסיניסטרי של השלט. הסמל הקנדי שואב מהסמל הסקוטי גם את הרמחים אותם מחזיקים התומכים עליהם מונפים דגלים או ניסים.

סמל הפרובינציה הקנדית של נובה סקוטיה

הן הסמל והן הדגל של הפרובינציה הקנדית נובה סקוטיה מציגים אלמנטים השאובים משלט האצולה הסקוטי. אך שלא כמו הסמל הקנדי בסמל הפרובינציה מצויר החד-קרן חובש כתר מלכותי לראשו. ובצד הדסטרי בנוסח הסקוטי. בסמל מוצג מגם בצבעים הופכיים לצבעי דגל סקוטלנד ועליו משובץ מגן שלט האצולה המלכותי של סקוטלנד והמוטו הלטיני "Munit haec et altera vincit" (יד אחת מגינה והאחרת כובשת) מופיע גם הוא בנוסח ההרלדיקה הסקוטית מעל השלט ולא מתחתיו (גם סמל ודגל המשנה למושל של נובה סקוטיה מציגים את סמל האריה).

על נסו המלכותי של דוכס רות'סיי מצוירים ברביעים הראשון והרביעי מיצגים את הסטוארט הגדול של סקוטלנד ואילו השני והשלישי את לורד האיים. במרכזו של הנס מופיע סמל יורש העצר של מלך סקוטלנד - המגן מתוך שלט האצולה ועליו פס שחור עם שלוש תגיות.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סמל סקוטלנד בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]