סמל ניואה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סמל ניואה
פרטים
המחזיק בסמל ניואה
תאריך אימוץ 2021
התקנים
סלוגן ״אלוהים, ניואה לנצח״
פרטים נוספים
גרסאות קודמות
שימוש 1974-2021

סמל ניואה הוא הסמל של ניואה. הסמל אומץ בשנת 2021.

הגרסה הראשונה של הסמל המבוססת ברובה על סמל ניו זילנד נוצרה ב-1974 עת זכתה ניואה לעצמאות חלקית מניו זילנד.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עד שנת 1974 שימש סמל ניו זילנד כסמלה הרשמי של ניואה. חוקת ניואה, שנכנסה לתוקף ב-19 באוקטובר 1974, קבעה כי לניואה יהיה סמל ייעודי שיהיה תחת אחריותו של יושב ראש הרשות המחוקקת של ניואה וייעשה בו שימוש על מסמכים רשמיים[1]. בשנת 1977 הכירה ניו זילנד רשמית בסמל, והתייחסה אליו בחוקיה[2]. עד שנת 2007 נעשה בסמל שימוש גם בטוקלאו בשנת 2007 הוחלף הסמל.[3].

בשנת 2021 אושר סמל חדש למדינה וחוק לשימוש בו נחקק ב-29 בספטמבר 2021, עם זאת עיצוב זה כבר שימש כחריטה על מטבעות הנצחה שאינם במחזור שהופקו עבור ניואה על ידי המטבעה הניו זילנדית לפחות כבר בשנת 2019, כתחליף לדמותה של המלכה המנוחה אליזבת השנייה, בשנת 2023 הסמל נשאר על אף הכתרתו של צ'ארלס השלישי.

עיצוב[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסמל משנת 2021[עריכת קוד מקור | עריכה]

העיצוב של 2021 מורכב מכתר אדוארד הקדוש, מתחתיו עיגול חיצוני כחול בצורה של זר ״ניואי״ מסורתי המורכב מ- 14 צדפים (המייצגים את 14 הכפרים של ניואה). העיגול החיצוני מקיף עיגול פנימי ירוק של עיצובי ״הייפו״ ( hiapo ), המייצגים את ה״פונואה״ (אדמה), ובתוכו עיצובים מסוגננים של עץ, המייצגים את החיים ואת ״טאגטה ניוה״ (אנשי ניואה). מתחת הסמל הפנימי ישנו של מעוקל הנושא את המוטו "Atua, Niue Tukulagi" (אלוהים, ניואה לנצח) ושני ״קטואה״ (אלות) מוצלבים, המייצגים הגנה וביטחון. בין המעגל החיצוני והפנימי מופיעות המילים "חותם ציבורי של ניואה" בצבע ירוק.

הסמל משנת 1974 עד 2021[עריכת קוד מקור | עריכה]

עיצובו של סמל ניואה הישן מבוסס ברובו המוחלט על סמל ניו זילנד. הוא מורכב מסמל ניו זילנד המוצג במלואו על מעגל לבן התחום בקו שחור דק. בחלק העליון של המעגל, מעל סמל ניו זילנד, נכתב "Public Seal of Niue" ("החותם הציבורי של ניואה"), ובחלקו התחתון נכתב "Niue" ("ניואה").

סמל ניו זילנד מורכב ממגן המחולק ל-4 רביעים בצבעי כחול ואדום, עליהם מעוטרים:

במרכז המגן רצועה אנכית לבנה, ועליה מעוטרות שלוש ספינות המייצגות את חשיבות הסחר הימי ואת ההגירה של המתיישבים לניו זילנד. למגן שני תומכים: מתיישבת אירופאית בהירת שיער הנושאת את דגל ניו זילנד, ולוחם מאורי הנושא מוט לחימה. מעל המגן ממוקם כתר אדוארד הקדוש, ומתחת למגן שני ענפי שרך וסרט עליו כתוב שם המדינה New Zealand.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סמל ניואה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ על תפקידו של יושב ראש הרשות המחוקקת בחוקת ניואה (באנגלית)
  2. ^ Application of Act to Cook Island, Niue, and Tokelau, 28 February 1977
  3. ^ החלפת הסמל של טוקאלו משנת 2007, באתר wayback machine