סמל דקוטה הצפונית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
החותם הגדול של דקוטה הצפונית
גרסאות
שלט האצולה של דקוטה הצפונית
נס מושל דקוטה הצפונית
פרטים
המחזיק בסמל דקוטה הצפונית
תאריך אימוץ 1987 עריכת הנתון בוויקינתונים
התקנים
מוטו חירות ואחדות, עתה ולעולם, אחת ובלתי ניתנת להפרדה
פרטים נוספים
שימוש סמל דקוטה הצפונית, מסמכים רשמיים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

החותם הגדול של מדינת דקוטה הצפוניתאנגלית: Great Seal of the State of North Dakota) הוא חותמה של מדינת דקוטה הצפונית שבארצות הברית. בשונה ממדינות אחרות של ארצות הברית, לדקוטה הצפונית סמל נפרד.

החותם הגדול של דקוטה הצפונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

מראה החותם מבוסס על חותם טריטוריית דקוטה שנקבע בחקיקה בשנת 1862.

במרכז החותם מופיע עץ בודד הניצב בשדה פתוח, בצמוד לגזע העץ מונחות שלוש אלומות שיבולי חיטה; מימין לעץ מצוירים מחרשה, סדן ומזחלת ומשמאל לעץ קשת ושלושה חצים, אינדיאני הרוכב על סוס שרודף אחרי בפלו לעבר השקיעה.

מעל העץ, בראש החותם מסודרים 42 כוכבים בחצי סער, ומעליהם המוטו, באנגלית, באותיות גדולות: "חירות ואחדות, עתה ולעולם, אחת ובלתי ניתנת להפרדה" ("Liberty and Union Now and Forever, One and Inseparable"), ציטוט מתוך תשובתו של דניאל ובסטר לרוברט היין, במסגרת הוויכוח שנערך ביניהם בסנאט ארצות הברית בשנת 1830.

סוג העץ אינו מפורט בחקיקה (אף שבשנת 1947 נקבע כי עץ הבוקציאה הוא העץ המסמל את המדינה, וסבורים כי מדובר בעץ זה), ומשמעות הסמלים לא פורטה ועל כן לא ידוע כוונת מנסחי החוקה. ישנה סברה כי שלוש אלומות החיטה מייצגות את שלוש רשויות השלטון: המחוקקת, המבצעת, והשופטת; וכי הסדן, המחרשה והמזחלת מייצגים את החקלאות עליהן מבוססת כלכלת המדינה; והאינדיאני, הבאפלו והשמש השוקעת - את ההיסטוריה של המדינה. הכוכבים מייצגים את מספר מדינות ארצות הברית בשנת 1889.

במעגל החיצוני של החותם, בראשו מופיעות המילים "החותם הגדול" (Great Seal) בראש החותם, ו"מדינת דקוטה הצפונית" (State of North Dakota) בחלקו התחתון. בצידו השמאלי של החותם מופיע הכיתוב "1 באוקטובר" ובצידו הימני "1889" - תאריך אישור חוקת המדינה בה מופיע תיאור החותם.

תיאור החותם אינו כולל את פירוט הצבעים שמופיעים בו.

בהתאם לחוקת המדינה, מזכיר מדינת דקוטה הצפונית שומר את חותם המדינה.

שלט האצולה של דקוטה הצפונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

שלט האצולה של דקוטה הצפונית (באנגלית: coat of arms of North Dakota) אומץ בשנת 1957 בחקיקה של בית המחוקקים של המדינה ונועד במקורו לשמש אך ורק את יחידות המשמר הלאומי של המדינה. הנס מופיע גם על דגלו של מושל המדינה. סעיף 54-41-01 לחוק המדינה מתאר את הסמל. בחלקו התחתון של מגן שלט האצולה מופיע פרח החבצלת בצבע ירוק על רקע צהוב, במרכז המגן רצועה אלכסונית בצבע ירוק ועליה שלושה כוכבים בצבע צהוב. בציצת המגן שלושה חצים קשורים מאחורי קשת, שמתחתיה עטרה בצבעי צהוב וכחול.

מתחת המגן, על גבי קלף רשום המוטו: "עוצמה מהאדמה" (באנגלית: Strength from the soil).

החוק מסביר את משמעות חלקי שלט האצולה:

צבעי הצהוב והירוק מסמלים את חקלאות המדינה (ומסמלים דגן כשהוא גדל, וכשהוא בשל). החצים האינדיאנים מסמלים את מדינת שבט הסיוקס האינדיאני. שלושת הכוכבים מסמלים את שלוש רשויות השלטון, וכן כאשר כל אחד ואחד מהכוכבים מסמל את שלוש עשרה המושבות שהקימו את ארצות הברית, שלושת הכוכבים יחד מסמלים את המספר 39 - מספרה של מדינת דקוטה הצפונית.

שלושת הכוכבים היו על שלט האצולה של מריווד'ר לואיס שערך יחד עם ויליאם קלארק את מסע המחקר הידוע, וכן על גבי שלט האצולה של תומאס דגלאס, רוזן סלקירק שעמד בראש ההתיישבות הראשונה במדינה. פרח החבצלת מסמל את פייר גוטייה דה ורנה, חוקר ארצות קנדי שהיה האדם הלבן הראשון שביקר בשטח המדינה.

העטרה בצבעי צהוב וכחול מסמלים את היות הטריטוריה חלק מהשטחים שנרכשו במסגרת רכישת לואיזיאנה.

השימוש בשלט האצולה מותר, בהתאם לחוק, רק למושל המדינה, המשמר הלאומי של המדינה, רשויות המדינה, ארגוני חינוך מוכרים במדינה, ארגוני ותיקי כוחות צבא במדינה וארגונים פטריוטיים מוכרים במדינה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]