סלסטינוס החמישי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סלסטינוס החמישי
Caelestinus V
Caelestinus Quintus
(קאילסטינוס החמישי - צ'לסטינוס החמישי)
פסל סלסטינוס החמישי
פסל סלסטינוס החמישי
לידה 1215
ליד איסרניה, ממלכת סיציליה
פטירה 19 במאי 1296 (בגיל 81 בערך)
פרנטינו, מדינת האפיפיור מדינת האפיפיורמדינת האפיפיור
שם לידה Pietro Angelerio עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה מדינת האפיפיור
מקום קבורה Basilica of St. Mary of Collemaggio עריכת הנתון בוויקינתונים
דת הכנסייה הקתולית עריכת הנתון בוויקינתונים
האפיפיור ה־192
5 ביולי 129413 בדצמבר 1294
(23 שבועות ויום)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פייטרו אנג'לריואיטלקית: Pietro Angelerio; ‏121519 במאי 1296) כיהן בין יולי לדצמבר 1294 כאפיפיור סלסטינוס החמישילטינית: Caelestinus V), ולאחר מכן פרש מתפקידו. מחליפו, האפיפיור בוניפקיוס השמיני, אשר חשש שלגיטימיות התואר שלו תיפגע כל עוד יישאר קודמו בחיים כלא אותו בטירה עד למותו מספר חודשים לאחר מכן.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמותו של סלסטינוס על קברו

אנג'לריו נולד בכפר סנטאנג'לו לימוזאנו במחוז מוליזה שבאיטליה. משפחתו הייתה משפחה כפרית ענייה - הוא היה הילד ה-11 מתוך 12 ילדים, ולאחר מותו של אביו החל לעבד את השדות במקומו. אמו, מאריה, השפיעה על דרכו הדתית והיא גם זו אשר שלחה אותו להתחנך ולהצטרף למנזר בנדיקטיני בבישופות של בנוונטו כשהיה בן 17. אנג'לריו גילה להט רוחני ובחר בחיי פרישות. ב-1239 עבר לחיות לבד במערה על הר מורונה. חמש שנים מאוחר יותר עבר אנג'לריו להתגורר עם שני נזירים נוספים במערה באזור אברוצו, במטרה לחקות את חייו של יוחנן המטביל. קיימים תיאורים קשים של חיי הסגפנות שגזר על עצמו. ב-1244, תוך שהמשיך באורח חייו הסגפני, הקים מסדר אשר נקרא אחר-כך על שמו, הסלסטינים.

הקונקלווה שהתקיימה לאחר מות קודמו, ניקולאוס הרביעי, לא הצליחה להגיע להסכמה ונמשכה כשנתיים. אנג'לריו שלח מכתב על דעת עצמו לכינוס הקרדינלים בפרוג'ה והצהיר באוזניהם שרוח האל אינה נוחה מהתמשכות הדיונים ושרעה גדולה תגרם אם לא יבחרו באפיפיור בקרוב. ראש חבר הקרדינלים הצהיר מיד שהוא בוחר בנזיר כבאפיפיור וכך היה פייטרו לאפיפיור סלסטינוס החמישי. היה זה האדם האחרון שנבחר לאפיפיור מבלי שהיה קרדינל.

לאחר חמישה חודשים כאפיפיור, שכנע אותו הקרדינל בנדטו גאטאני להתפטר מתפקידו ולפרוש שוב לחיי נזירות, דבר שהיווה תקדים. אנג'לריו הסכים וחוקק חוק המתיר לאפיפיור להתפטר ואז התפטר. גאטאני החליף אותו כאפיפיור ונקרא בוניפקיוס השמיני. מספר חודשים מאוחר יותר נכלא על ידי מחליפו בטירה, על מנת למנוע ממנו להתחרט ולשוב לתפקידו, שם שהה כעשרה חודשים עד למותו.

האפיפיור קלמנס החמישי הכריז עליו כקדוש ב-1313. אף אפיפיור אחריו לא נטל לעצמו את השם סלסטינוס.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סלסטינוס החמישי בוויקישיתוף


הקודם:
ניקולאוס הרביעי
אפיפיור
(רשימת האפיפיורים)
הבא:
בוניפקיוס השמיני