סימן הדולר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סימן הדולר

סימן הדולר ($) הוא סמל המשמש בעיקר כדי לציין יחידות שונות של פסו ודולר במטבעות לאומיים ברחבי העולם. השימוש הראשון בסימן תועד בשנות ה-70 של המאה ה-18 במטבע הפסו הספרדי-אמריקאי, הידוע גם בשם "דולר ספרדי", זאת בעסקים שבוצעו על ידי בריטים, אמריקאים, קנדים ומקסיקנים בתחומי המושבות הספרדיות באמריקה. כשרוצים להדגיש שמדובר בדולר אמריקני, משתמשים בסימון $US או בקיצור התקני USD ‏(United States Dollar).


מקור הסימן[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיימות סברות שונות באשר למקור הסימן $:

הפסו הספרדי[עריכת קוד מקור | עריכה]

מטבע כסף משנת 1768 של המושבות הספרדיות, סימון המטבעה ב-PTSI בצד הימני והשמאלי התחתון. כמו כן מופיעים עמודי הרקולס מקיפים את העולם.

מקורו של הסימן, על-פי הסברה הרווחת, הוא בפסו או הדולר הספרדי – ה-Real de a Ocho ("מטבע של שמונה ריאל"), שהיה במחזור במושבותיה של ספרד באמריקה ובאסיה, ושהיה להילך חוקי גם במושבות האנגליות באמריקה הצפונית. לפי גרסה זו, הסימן $ התפתח מקיצור השם על ידי כתיבת שתי האותיות P ו-S ביחד. יש ראיות כי הדולר הספרדי סומן בצירוף Ps, או ps, וכן ישנן ראיות לכך שאף הדולר האמריקני סומן בצורה זו, אך כשה-p נכתבת "בתוך" ה-s. חיזוק לגרסה זו ניתן למצוא עד ימינו בכך שהפסו המקסיקני מסומן אף הוא ב-$[דרוש מקור: לא ברור מתי החל השימוש בסימן במקסיקו].

תאוריה נוספת היא כי סימן הדולר נגזר או יוצר בהשראת סימן המטבעה על הספרה שמונה. כך במטבעה בפוטוסי (בוליביה של היום), הוטבע סימן המורכב מהאותיות "PTSI", דומה לסימן הדולר אשר הופיע במטבעות הכסף שיוצרו בפוטוסי בין השנים 15731825 והיו מוכרים במושבות צפון אמריקה במהלך התקופה הקולוניאלית.

אבולוציות אפשריות לסימן הדולר

שלט אצולה ספרדי[עריכת קוד מקור | עריכה]

סמל ספרד

גם על פי גרסה זו, מקורו של הסימן הוא במטבע הדולר הספרדי – ה-Real de a Ocho ("יחידה של שמונה ריאל"), שהיה במחזור במושבותיה של ספרד באמריקה ובאסיה, ושהיה להילך חוקי במושבות האנגליות באמריקה הצפונית, אזור שהפך מאוחר יותר לארצות הברית וקנדה. על מטבע זה היה מוטבע סימן שלט האצולה של בית המלוכה הספרדי – שני עמודי הרקולס (העמודים של גיברלטר) שעיטור דמוי האות S מחבר ביניהם. על עיטור ה-S נכתב במקור "Non Plus Ultra" (מלטינית: שום דבר מעבר לכאן).

בשנת 1492, אימץ פרננדו השני, מלך אראגון את הסמל של עמודי הרקולס, והוסיף את הביטוי בלטינית (Plus ultra), ששונה כאשר כריסטופר קולומבוס הגיע לאמריקה ל-"Plus Ultra" (יש עוד מעבר).

עמודי הרקולס עם סרט בצורת "S" סביב העיר סביליה, ספרד (המאה ה-16). הרקולס הוא שמו היווני של האל מלקרת הפניקי, שבחזית מקדשו בצור עמדו שני עמודים, כמו במקדש שלמה בירושלים שבנו הצורים. הפניקים היו הראשונים להקים מושבות מסחר ימי בספרד כבר באלף הראשון לפני הספירה

הסמל אומץ על ידי קרל החמישי והיה חלק משלט האצולה שייצג את השליטה הספרדית באמריקה. הסמל הוטבע מאוחר יותר על מטבעות זהב וכסף. מטבעות אלה, המתארים את עמודי הרקולס ומצידיו שתי ההמיספרות וסרט בצורת האות S סביבו, היו מפוזרים ברחבי אמריקה, אירופה ואסיה. למען הפשטות, סוחרים כתבו סימנים, במקום לכתוב פסו או דולר, ואלה התפתחו ל-S פשוטה עם שני קווים אנכיים.

US[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי גרסה נוספת, סימן דולר עם שני קווים אנכיים הוא ראשי התיבות של U.S. - United States (ארצות הברית). קיים שימוש בסימן על שקיות כסף שהונפקו על ידי המטבעה הראשית בארצות הברית. האותיות U ו-S דומות לסימן ההיסטורי הכפול של הדולר: הקו התחתון של האות 'U' נעלם לתוך העקומה התחתונה של 'S', מה שמשאיר שני קווים אנכיים. תאוריה זו אינה מביאה בחשבון את העובדה כי הסמל היה כבר בשימוש לפני הקמתה של ארצות הברית.

מטה הרמס

המיתולוגיה היוונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקורה של תאוריה אחרת במיתולוגיה היוונית, לפיה, ייתכן ומקור הסימן הוא מהרמס, האל היווני של הבנקים, הגנבים והשליחים, ובנוסף לעגור, אחד מסמליו היה מטה הרמס - מטה מכונף, שעליו כרוכים שני נחשים, זה לעומת זה, כדוגמת הספרה 8.

ססטרטיוס רומאי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ססטרטיוס רומי עם הכיתוב IIS

סברה נוספת היא כי מקורו של סימן הדולר במטבע הרומאי החשוב ביותר – ססטרטיוס, אותו סימנו בעזרת האותיות "IIS". חיבור של האותיות יוצר סימן דולר בו הקווים האופקיים של האותיות 'II' מתמזגים עם האות 'S'.[1]

סברות אחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

גרסה אחת מתייחסת לספרה 8 כשהיא חתוכה, כך שהסימן מציין חלוקה לשמונה. מילון אוקספורד האנגלי, טרום שנת 1963, קבע כי זהו ההסבר הסביר ביותר, אולם המהדורות המאוחרות יותר מציבות אותו בספק.

יגאל ידין בספרו "תורת המלחמה בארצות המקרא" ציין שהאות S הרומית מקורה בסמ"ך הכנענית (פיניקית) שצוירה כשלשה קווים אופקיים עם קו אנכי. האות קוצרה לצורת S עם קו אנכי דרכה, בדומה לסימן הדולר בחלק מן הארצות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]