סימו האוהא

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סימו האוהא
Simo Häyhä
לידה 17 בדצמבר 1905
Rautjärvi, הדוכסות הגדולה של פינלנד, האימפריה הרוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 1 באפריל 2002 (בגיל 96)
Hamina, פינלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה Ruokolahti Church עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה פינלנדפינלנד פינלנד
כינוי White Death, Белая смерть, 白い死神, Muerte Blanca, Valkoiseksi kuolemaksi, Biała śmierć, Morte Bianca, Біла смерть עריכת הנתון בוויקינתונים
השתייכות צבא ההגנה הפיני עריכת הנתון בוויקינתונים
דרגה second lieutenant עריכת הנתון בוויקינתונים
פעולות ומבצעים
עיטורים
  • Cross of Liberty, 3rd Class (1941)
  • Medal of Liberty, 2nd Class (1940)
  • Medal of Liberty, 1st Class (1940)
  • Cross of Liberty, 4th Class (1940)
  • Memorial medal of the Winter War (1941) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סימו האוהאפינית: Simo Häyhä;‏ 17 בדצמבר 19051 באפריל 2002) היה צלף פיני, שקיבל את הכינוי "המוות הלבן" (ברוסית: белая смерть) מידי חיילי הצבא הסובייטי ("הצבא האדום"), לאחר שהרג מעל ל-500 מתוכם. נחשב לאחד הצלפים המוצלחים ביותר בהיסטוריה, אם לא המוצלח שבהם[1].

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האוהא נולד בפינלנד ב-17 בדצמבר 1905, סמוך לגבול עם רוסיה, והתחיל את שירותו הצבאי ב-1925. לפני כן היה איכר. במהלך מלחמת החורף (1939-1940) בין פינלנד וברית המועצות שרת האוהא כצלף. בטמפרטורה הנעה בין מינוס 20 למינוס 40 מעלות צלזיוס כשהוא לבוש כולו בבגדי הסוואה לבנים הרג האוהא לפחות 505 חיילים סובייטים. לפי הערכה לא רשמית המספר המדויק הוא 542 הרוגים. הרובה שבו השתמש האוהא הוא רובה M28, וריאציה פינית של המוסין נגאן הסובייטי, אשר התאים במיוחד למבנה גופו הקטן (1.6 מטר). האוהא העדיף להשתמש בכוונת מתכת פשוטה במקום בכוונת טלסקופית לשם הסוואה טובה יותר (על הצלף להרים גבוה יותר את ראשו בעת שימוש בכוונת טלסקופית, ואור שמש המוחזר מכוונת זו יכול לחשוף את מיקום הצלף). בנוסף להריגותיו כצלף, נטען שהאוהא הרג כ-200 חיילים סובייטים עם תת-מקלע. האוהא הגיע להישגים מרשימים אלו בפרק זמן קצר - 100 הימים שבין תחילת הלחימה ועד פציעתו מאש האויב.

לפני פציעתו ניסו הסובייטים מספר פעמים לחסל אותו, בין השאר תוך שימוש בצלפים משלהם ובאש מרגמות וארטילריה. לבסוף, ב-6 במרץ 1940, הם הצליחו לפצוע אותו בלסתו במהלך קרב. הוא פונה לבית חולים ושב להכרה רק ב-13 במרץ, יום חתימת הסכם שביתת הנשק בין פינלנד וברית המועצות. לאחר המלחמה קודם האוהא מדרגת רב-טוראי לסגן משנה.

לקח להאוהא מספר שנים להתאושש לחלוטין מפציעתו, ולאחר מלחמת העולם השנייה הוא הפך לצייד ומגדל כלבים מצליח. כאשר נשאל ב-1998 כיצד נעשה צלף כה טוב הוא השיב "באימון", ולשאלה האם הוא מתחרט שהרג אנשים כה רבים השיב שעשה מה שנאמר לו לעשות כמיטב יכולתו. הוא בילה את שנותיו האחרונות בכפר קטן בדרום-מזרח פינלנד, סמוך לגבול עם רוסיה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סימו האוהא בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ קיימות שמועות על צלף סובייטי בשם מיכאיל סורקוב שהרג 702 חיילים גרמנים, אך המספר מעולם לא אומת ומעט מאוד ידוע על צלף זה