סיימון סינג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סיימון סינג
Simon Lehna Singh
לידה 19 בספטמבר 1964 (בן 59)
ולינגטון, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים קולג' עמנואל, אוניברסיטת קיימברידג', אימפריאל קולג', בית הספר ולינגטון עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מדע פופולרי עריכת הנתון בוויקינתונים
יצירות בולטות סודות ההצפנה, המפץ הגדול, הסודות המתמטיים של הסימפסונים, המשפט האחרון של פרמה, ריפוי או פיתוי עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1990 עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Anita Anand עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • IET Kelvin Lecture (2007)
  • Christopher Zeeman Medal for Communication of Mathematics (2022)
  • Leelavati Award (2010)
  • פרס קלווין (2008)
  • Science Writing Award
  • עמית הוועדה למחקר סקפטי
  • חבר במסדר האימפריה הבריטית עריכת הנתון בוויקינתונים
www.simonsingh.net
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סיימון לאנה סינגאנגלית: Simon Lehna Singh; נולד ב-19 בספטמבר 1964) הוא סופר מדע פופולרי בריטי בעל דוקטורט בפיזיקה, המתמחה בכתיבה על נושאים מתמטיים ומדעיים באופן נגיש לציבור הרחב.

סינג חיבר מספר ספרי מדע פופולרי כשהמפורסם מבניהם הוא "המשפט האחרון של פרמה" שאף היה רב מכר בישראל ובבריטניה. הוא גם הפיק סרטים דוקומנטריים ותוכניות טלוויזיה העוסקות גם הן במדע פופולרי.

סינג נאמן של המוזיאון הלאומי למדע ותעשייה (אנ') וגם שותף מייסד לתוכנית הסמכה למקבלי תואר ראשון באנגליה. בנוסף, סינג תומך של האגודה ההומניסטית הבריטית[1] והקים את ארגון Good Thinking Society (אנ') שהוא מוסד ללא כוונת רווח שמעודד ספקנות מדעית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראשית חייו והשכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוריו של סינג היגרו מפנג'אב שבהודו לאנגליה בשנת 1950 והוא הצעיר מבין שלושה אחים (פירוש שם משפחתם בהינדית הוא אריה). הוא גדל בוולינגטון, סומרסט, למד בבית הספר ולינגטון ולאחר מכן בקולג' המלכותי של לונדון, שם הוא למד פיזיקה ואף היה פעיל באגודת הסטודנטים. בהמשך השלים תואר דוקטור בפיזיקת חלקיקים באוניברסיטת קיימברידג' תוך כדי שעבד ב CERN שבז'נבה.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1983 בעודו עובד ב CERN, הוא לקח חלק בניסוי UA2 (אנ') שמטרתו העיקרית הייתה לגלות בוזוני W ו-Z. בשנת 1987 הוא לימד מדע בבית ספר בהודו.

בשנת 1990 סינג חזר לאנגליה והצטרף למחלקת ערוץ המדע של ה-BBC, שם היה מפיק ובמאי של תוכניות כמו: Tomorrow World (אנ') וHorizon (אנ') שעסקו במדע.

בשנת 1996, סינג ביים את "המשפט האחרון של פרמה", שהיה פרק בסדרה Horizon, הפרק עסק בבעיה המתמטית המפורסמת שנודעה בשם המשפט האחרון של פרמה. בארצות הברית נקרא הסרט "ההוכחה", והוא היה מועמד לפרס אמי.

הסיפור על הבעיה המתמטית הידועה היה גם הנושא של ספרו הראשון, "המשפט האחרון של פרמה" שהיה הספר הראשון בנושא מתמטיקה שהגיע למקום הראשון ברשימת רבי המכר בבריטניה. בשנת 1997, החל סינג לעבוד על ספרו השני, "סודות ההצפנה" שסוקר את השפעתה הרבה של ההצפנה ופענוח הצפנים על ההיסטוריה האנושית.

בעקבות הספר הופקה סדרה בת חמישה פרקים בשם "המדע של הסודיות" עבור ערוץ 4 הבריטי. הסיפורים בסדרה נעו מהצופן שחתם את גורלה של מרי מלכת הסקוטים, עד למברק צימרמן ששינה את מהלך מלחמת העולם הראשונה והיה גורם מרכזי להצטרפות ארצות הברית למלחמה. תוכניות אחרות דנו כיצד שני גאונים בני המאה ה-19 התחרו כדי לפענח את ההירוגליפים המצריים, וכיצד קידוד מודרני יכול ליצור פרטיות ברשת. אחרי שני ספרים אלו, הוציא סינג ספר בשם "המפץ הגדול" אשר יצא לאור באנגליה באוקטובר 2004. הספר עוסק בהיסטוריה של היקום. הספר נכתב בסגנונו הייחודי, על ידי מעקב אחר הסיפורים הלא שגרתיים של האנשים שגילו את סודות היקום.

בחודש יוני 2003 קיבל סינג תואר MBE - חבר מסדר האימפריה הבריטית, עבור שירותיו למדע, טכנולוגיה והנדסה בחינוך ומדעי התקשורת. באותה שנה קיבל תואר כבוד מאוניברסיטת לוגבוראו, ובשנת 2005 קיבל תואר כבוד במתמטיקה מאוניברסיטת סאות'האמפטון. כיום הוא פעיל בעיקר בתוכניות רדיו וטלוויזיה.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סינג נישא לעיתונאית ואשת התקשורת אניטה אנאנד בשנת 2007. לזוג נולדו שני בנים והם מתגוררים בלונדון.

ספריו שראו אור בעברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סיימון סינג בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Patrons, Humanists UK