סיבוב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
GIF של כדור הארץ מסתובב סביב עצמו.

סיבוב או תנועה סיבובית היא תנועה מעגלית של עצם סביב ישר מרכזי, המכונה ציר סיבוב. צורה מישורית (דו ממדית) יכולה להסתובב בכיוון השעון או נגד כיוון השעון סביב ציר מאונך הנחתך במקום כלשהו בתוך הדמות או מחוצה לה במרכז הסיבוב. לגוף מוצק תלת ממדי ישנם אינסוף צירי סיבוב וזוויות סיבוב אפשריים. תנועת הסיבוב המוכרת ביותר היא זו של ספירה שמסתובבת סביב צירה המרכזי.

סיבוב היא אחת משלוש התנועות האפשריות עבור גוף מוצק. בנוסף קיימות הזזה ושיקוף.

פיזיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – מכניקה של גוף קשיח

בפיזיקה, הענף מכניקה של גוף קשיח חוקר את תכונותיהם ותנועתם של גופים קשיחים. הענף בין היתר חוקר גופים אשר מסתובבים סביב עצמם כגון הסביבון, הגירוסקופ ונדנדות.

מהירות הסיבוב ניתנת על ידי המהירות הזוויתית (רד/s) או התדר ( סיבובים ליחידת זמן), או תקופה (שניות, ימים וכו'). קצב השינוי במהירות הזוויתית הוא תאוצה זוויתית (rad/s 2 ), הנגרמת על ידי מומנט. היחס בין המומנט לתאוצה הזוויתית ניתן על ידי מומנט האינרציה .

בדינמיקה תעופתית, נושא הסיבוב ידוע בשם זוויות גוף (המכונה RPY), ומהווה תיאור של דרגות החופש לסיבוב גוף בשלושה ממדים.

אסטרונומיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסיבוב חל על גופים רבים בחלל, כגון כדור הארץ שמסתובב סביב עצמו, השמש, הגלקסיה והיקום.[1] באסטרונומיה, הסיבוב חל בעיקר על גופים כגון כוכבים וכוכבי לכת וכו אשר מסתובבים כולם על ציריהם. קצב הסיבוב של כוכבי הלכת במערכת השמש נמדד לראשונה על ידי מעקב אחר תכונות חזותיות. סיבוב עצמי של כוכב נמדד באמצעות אפקט דופלר או על ידי מעקב אחר תכונות בשטח הכוכב.

מהירות כדור הארץ סביב השמש היא 108,000 קמ"ש ומשלים הקפה שלמה מדי שנה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סיבוב בוויקישיתוף
  • סיבוב, באתר MathWorld (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]