סטנקיל, מלך שוודיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סטנקיל
Stenkil
לידה 1030
וסטרייטלנד, שוודיה
פטירה 1066 (בגיל 36 בערך)
סביטיוד, שוודיה
מדינה שוודיהשוודיה שוודיה
בת זוג בתו של אמונד הזקן
(שמה לא ידוע)
שושלת סטנקיל
אב רגנוולד אולפסון
אם Astrid Njalsdotter עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים אריק
אלסטן
האקאן
אינגה
מלך שוודיה
10601066
(כ־6 שנים)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סטנקילנורדית עתיקה: Steinkell, בשוודית: Stenkil ;‏ 10301066) היה מלך שוודיה משנת 1060 לערך ועד מותו. הוא ירש על כס המלכות את אמונד הזקן והיה לראשון מלכי בית סטנקיל. מוצאו של סטנקיל ככל הנראה מוסטרייטלנד וקשר המשפחה שלו לשושלת המלכים הקודמת הייתה באמצעות נישואיו לבתו של אמונד הזקן.

סטנקיל תמך בתהליך התנצרותה של שוודיה ושיתף פעולה עם הארכיבישופות של המבורג-ברמן. אף על פי כן, כאשר רצה הבישוף אדלוורד הצעיר להרוס את המקדש הנורדי באופסלה, מנע סטנקיל בעדו, שכן הוא חשש ממרידה של הפגנים. החששות היו מוצדקות ככל הנראה. על פי הסאגה של הרוורר, בנו של סטנקיל, אינגה הזקן, הודח והוגלה על רצונו לבטל את פולחן הקרבת הקורבנות במקדש.

סטנקיל התגורר בעיקר בוסטרייטלנד, שם זכרו אותו במשך שנים כמלך "שאהבתו לתושבי המחוז עלתה על אהבתו לשאר נתיניו", והוא זכה לשבחים כקשת מעולה.

המסורת שעל פיה נערץ סטנקיל על ידי הגותים קיבלה חיזוק במחזור העולם של סנורי סטורלוסון. בנאום שנשא תורביד "שומר החוק" מוסטרייטלנד לפני הקרב נגד האראלד השלישי, מלך נורווגיה, הוא ביטא את נאמנותם של הגותים לסטנקיל:

השופט של העם הגותי, תורביד, ישב על סוס, והרסן היה מהודק ליתד שהייתה נעוצה בבוץ. הוא פתח בדברים האלה: "האל יודע שיש לו ברנשים אמיצים ונחמדים פה, ועלינו לגרום למלך סטנקיל לשמוע שעמדנו לצדו של הרוזן הטוב בגבורה. אני בטוח בדבר אחד: עלינו לנהוג באבירות כנגד האנשים הללו מהצפון, אם הם יתקפו אותנו. אך אם אנשינו הצעירים יכנעו, אנו לא נתקדם מעבר לזרם. אך אם הם יכנעו, דבר שאני בטוח שהם לא יעשו, לא נתקדם יותר מאשר מעבר לגבעה הזאת"

על פי האגדה, נקבר סטנקיל בגבעה המלכותית ליד לוודן שוסטרייטלנד. שני בניו, אלסטן ואינגה הזקן, מלכו אחריו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]