סטן לי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: תרגמת, ניסוחים מסורבלים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: תרגמת, ניסוחים מסורבלים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
סטן לי ליבר
Stan Lee
סטן לי ליבר, קומיק-קון 2015
סטן לי ליבר, קומיק-קון 2015
לידה 28 בדצמבר 1922
מנהטן, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 12 בנובמבר 2018 (בגיל 95)
מרכז רפואי סידרס-סייניי, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה סטנלי מרטין ליבר
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
לאום יהודים, יהדות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם עט Stan Lee עריכת הנתון בוויקינתונים
עיסוק כותב, עורך, מוציא לאור, מפיק, שחקן ומנחה תוכנית מציאות
מקום לימודים תיכון דוויט קלינטון עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה קומיקס
יצירות בולטות קפטן אמריקה, האוונג'רס, אקס-מן, ארבעת המופלאים, ספיידרמן, הענק הירוק, דרדוויל, תור
תקופת הפעילות 19412018 (כ־77 שנים)
בן או בת זוג Joan Lee (19472017) עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 2 עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • המדליה הלאומית לאומנויות (2008)
  • Alley Award for Best Writer (1965)
  • Alley Award for Best Editor (1965)
  • Alley Award for Best Writer (1964)
  • Alley Award for Best Editor (1964)
  • Alley Award for Best Editor (1966)
  • Alley Award for Best Editor (1967)
  • Alley Award for Best Writer (1966)
  • Alley Award for Best Writer (1967)
  • Alley Award for Best Editor (1968)
  • Alley Award for Best Writer (1963)
  • The Hero Initiative Lifetime Achievement Award (2011)
  • אגדות דיסני (2017)
  • פרס אינקפוט (1974)
  • Alley Award for Best Editor (1963)
  • פרס סאטורן (2002)
  • Alley Award for Best Writer (1968)
  • היכל התהילה של ויל אייזנר (1994)
  • מדליית הניצחון במלחמת העולם השנייה
  • כוכב בשדרת הכוכבים בהוליווד עריכת הנתון בוויקינתונים
therealstanlee.com
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סטן ליאנגלית: Stan Lee Liber;‏ 28 בדצמבר 192212 בנובמבר 2018) היה כותב וקומיקסאי יהודי-אמריקאי. שימש כיושב-ראש חברת מארוול קומיקס. בין סדרות הקומיקס המוכרות שיצר ניתן למצוא את קפטן אמריקה, ספיידרמן, איירון מן, אקס-מן, הענק הירוק, דרדוויל, ארבעת המופלאים ותור. סטן לי נחשב לאחד מיוצרי הקומיקס הידועים והמשפיעים ביותר, ולמי שהפך את חברת מארוול לאימפריה כלכלית ובידורית.[1].

לי שיתף פעולה עם מספר אומנים נוספים כגון ג'ק קירבי וסטיב דיטקו בפיתוח הדמויות, וכן הוביל את צמיחתה של מארוול קומיקס מחטיבת־בת קטנה של הוצאת ספרים לתאגיד מולטימדיה ענק. קיימת סדרה מוגבלת של חוברות קומיקס בהוצאת מארוול בשם "Stan Lee Meets Superheroes" ("סטן לי פוגש גיבורי-על") שבה פוגש סטן לי בכל חוברת דמות פרי עטו. בנוסף לכך הוא הופיע בסרטים המבוססים על ספרי קומיקס פרי עטו.[2].

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נעוריו ותחילת הקריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סטן לי נולד בשם סטנלי מרטין ליבר (Stanley Martin Lieber) בעיר ניו יורק שבמדינת ניו יורק למשפחה יהודית ממוצא רומני. בגיל העשרה החל לעבוד אצל המוציא לאור ג'ורג' גודמן, שהיה נשוי לבת דודו של לי, בחטיבת "Timely Comics", שהתפתחה מאוחר יותר למארוול קומיקס. עבודתו הראשונה של לי הייתה עמוד השלמת טקסט תחת שם העט "סטן לי" בחוברת קומיקס של קפטן אמריקה בשנת 1941. זמן קצר לאחר מכן הוא עלה מדרגת סופר משלים לכותב בזכות עצמו, והפך לעורך הצעיר ביותר בתחום בגיל 17.

בתקופת מלחמת העולם השנייה התגייס לי לצבא האמריקני ושירת בחיל הקשר. במסגרת שירותו ככתב מדריכים התאמן בכתיבת סלוגנים, ביצירת סרטים ובציור קריקטורות. הגדרת תפקידו הצבאי הייתה "מחזאי".

לאחר מלחמת העולם השנייה חזר לי לעבודתו במארוול קומיקס. באותה תקופה, במסגרת קמפיין צניעות שהנהיגו הדוקטור פרדריק ורתהם והסנטור אסטס קפאובר (אנ'), הואשמו חברות הקומיקס בפרסום תמונות אלימות בעלות גוון מיני שגורמות להשחתת הנוער. חברות הקומיקס חוקקו בתגובה סדרת חוקים פנימיים קפדניים, ומאוחר יותר אימצו לעצמן קוד אתי מחמיר.

במהלך שנות ה-50 של המאה ה-20 נשאר לי בחברת מארוול שנקראה גם טיימלי ואטלס, וכתב חוברות קומיקס מגוונות. עד סוף העשור מאס לי בקריירה זו, ושקל לעזוב את התחום.

לי בן מעולם לא היה קיים באף אחד מהרשומות הציבוריות מכיוון שהוא היה אב לשתי בנות בלבד, אם כי לאחר מותו של לי מי שהפך ליורשו הראשון כעורך הראשי של מארוול קומיקס נקרא Lee son. שמו הוא רוי וויליאם תומאס ג'וניור, הוא נולד ב-22 בנובמבר 1940, הוא כותב ועורך קומיקס אמריקאי.

מהפכת מארוול[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסוף שנות ה-50 חברת DC קומיקס החייתה את סוגת גיבורי העל וזכתה להצלחה ניכרת עם הקומיקס ליגת הצדק של אמריקה. בתגובה, מרטין גודמן, המוציא לאור של חברת מארוול, מינה את לי ליצור קבוצת גיבורי־על חדשה. בהשראת אשתו, אשר הפצירה בו לדבוק בעקרונותיו האומנותיים, בלא להתחשב בהשלכות האפשריות על מקום עבודתו, הוא יצר את משפחת גיבורי העל "ארבעת המופלאים".

סטן לי, 1973

לי יצר גיבורי על ריאליסטים יותר מהדמויות האידיאליות שכיכבו עד אז ביצירות הקומיקס שקהל היעד שלהן היה ילדים. הגיבורים שלו לא היו מושלמים: הם לקו במצבי רוח רעים ובהתקפי מלנכוליה, היו קנאים וחמדנים, התקוטטו זה עם זה, שילמו חשבונות וניסו להרשים את החברים שלהם, ואפילו היו חולים פה ושם. לפני כן לגיבורי העל לא היו חולשות אנושיות. קבוצת הסופר־גיבורים, שאותה הפיק לי יחד עם המאייר ג'ק קירבי, שבתה את דמיונם של מתבגרים ומבוגרים כאחד מדור הבייבי-בומרס שלאחר מלחמת העולם השנייה.

הפופולריות המיידית של החוברות הובילה את לי והמאיירים של מארוול להפיק שורה של כותרים חדשים. לי יצר את הענק הירוק, איירון מן, ת'ור והאקס-מן. יחד עם קירבי יצר את דרדוויל, עם ביל אוורט ואת דוקטור סטריינג'. כמו כן יצר עם סטיב דיטקו את הדמות המצליחה ביותר של מארוול ספיידרמן.

במהלך שנות ה-60 לי תיסרט, הנחה אומנותית וערך את רוב הסדרות של מארוול. בנוסף לכך, ערך את עמודי המכתבים, כתב טור חודשי ואינספור דפי פרסום לחברה. על מנת לעמוד בעומס השתמש לי בשיטה בה השתמשו בעבר חברות קומיקס שונות, בזכות הצלחתו עם אותה שיטה, היא ידועה כיום בשם "שיטת מארוול" או "סגנון מארוול" ליצירת חוברות קומיקס. לי נהג לחלוק רעיונות עלילתיים עם המאייר ואז להכין תקציר במקום לכתוב תסריט מלא. בהסתמך על התקציר, המאייר ממלא את מספר העמודים הרצוי על ידי ציור העלילה מרצועה לרצועה. לאחר שהגיש המאייר את העמודים המצוירים בעיפרון, כתב לי את בלוני המלל והכותרות, ולאחר מכן השגיח על האיות והצביעה.

בגלל השיטה, חלוקת הקרדיט היצירתי בחוברות הקומיקס של לי עדיין שנויה במחלוקת, בייחוד בחוברות שאוירו על ידי קירבי ודיטקו. אף על פי שלי תמיד שיבח את המאיירים האלו, ישנם אנשים הטוענים כי תרומתם ליצירה גדולה מהקרדיט שניתן להם. המחלוקת עם דיטקו על ספיידרמן הגיעה לפעמים לדרגות חריפות במיוחד.

בשנת 1971 שינה לי באופן לא מכוון את הקוד שהיה נהוג בתעשייה. מחלקת הבריאות ושירותי האנוש של ארצות הברית פנתה ללי בבקשה לכתוב סיפור על הסכנות שבלקיחת סמים ולי כתב סיפור בו חברו הטוב ביותר של ספיידרמן מתמכר לכדורים. הסיפור אמור היה להתפרסם בחוברת "Amazing Spider-Man" מספר 96, אך רשות האתיקה של הקומיקס מנעה את פרסומו משום שהציג שימוש בסמים (ההקשר של הסיפור לא נחשב לרלוונטי). עם הסכמת המוציא לאור, מארוול הוציאו את הקומיקס ללא אישורה של הרשות. חוברת הקומיקס נמכרה בכמויות משביעות רצון ומארוול זכתה לשבחים על מודעותה החברתית. רשות האתיקה של הקומיקס השתכנעה בעקבות המקרה והגמישה מעט את החוק במקרה של הצגת סמים באור שלילי ומספר חוקים נוספים.

קריירה מאוחרת[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם השנים שחלפו הפך לי לדמות מפתח בחברת מארוול. הוא הופיע במפגשי קומיקס ברחבי המדינה, הרצה והשתתף בדיונים. בשנת 1981 עבר לקליפורניה על מנת לפתח את מארוול בתחום הקולנוע והטלוויזיה.

בשנת 1985 הבמאי והמפיק הישראלי מנחם גולן, באמצעות חברת קנון גרופ רכש את הזכויות להפקת סרטים למספר דמויות של חברת "מארוול", ביניהם "ספיידרמן". חברת קנון קרסה לאחר מספר שנים, לפני שהספיקה להפיק את הסרטים. אחר כך התחולל מאבק משפטי ממושך על הזכויות וב-1991 פשטה חברת "מארוול" את הרגל והמיליארדרים היהודים רונלד פרלמן וקרל אייקן רכשו אותה[3].

בשנת 1996, עת עמדה חברת "מארוול" שוב על סף פשיטת רגל, והמפיק הישראלי אבי ארד עם שותפו הישראלי-אמריקאי יצחק פרלמוטר, אחד הבעלים של רשת הצעצועים "Toy Biz" (לימים Marvel Toys), הצליחו להשיג את השליטה על החברה ולרכוש עבור רשת הצעצועים "Toy Biz" את הזכות הבלעדית לייצר את הצעצועים של ספיידרמן ושאר גיבורי מארוול. רק לקראת סוף שנות ה-90 הצליחה "מארוול" להתחיל להפיק שוב סרטים המבוססים על הדמויות שלה. בשנת 2002 תבע סטן לי את ארד ופרלמן על תשלומי תמלוגים שלא שולמו לו[4].

בשנת 1998, הקים חברת הפקות חדשה "סטן לי מדיה", אך היא פשטה את הרגל ב-2002, והוא נקלע שוב לסדרה של סכסוכים משפטיים[5].

הוא הפיק בפועל והופיע בהופעות קמע בעיבודים קולנועיים עכשוויים של מארוול: כלקוח בדוכן נקניקיות בסצנה שבה סנטור קלי יוצא אל החוף באקס מן, כאיש מכירות בפסטיבל בסרט ספיידרמן, חוצה את הכביש עם עיתון בסרט דרדוויל, הספרן של בית הספר בסרט "ספיידרמן המופלא", כשכן של ג'ין גריי שמשקה את גינתו באקס מן 3, די-ג'יי בסרט דדפול, כאיש אבטחה העוזב את הבניין בסרט "הענק" וכעובר אורח המציל נערה בספיידרמן 2. בסרט ארבעת המופלאים הופיע לראשונה בתפקיד הכולל דיבור, כדמות בשם וילי לאמפקין, הדוור של הדמויות הראשיות. בסרט הנוקמים בתפקיד עצמו בתוך סרטון לקראת סוף הסרט. התפקיד כלל קטע דיבור קצר.

סטן חותם על חוברת קומיקס, 2010

לי הופיע בסרטו של קווין סמית', "עכברי הקניון". הוא הקליט ריאיון עם סמית' והופיע בתפקיד עצמו בשני פרקים בסדרה משפחת סימפסון. כמו כן, הוא דובב דמות בסדרת האנימציה "ספיידרמן" שהופקה על ידי MTV בשנת 2003. בשנת 2008 הופיע לי בסרט "איירון מן" בתפקיד אורח כיו הפנר במסיבה.

בתקופת האינטרנט, לי אישר את השימוש בשמו לאתר בשם StanLee.Net. האתר ניסה לשלב בין אנימציית אינטרנט לרצועות קומיקס מסורתיות, אך נקלע לבעיות שנבעו מניהול לקוי.

בעשור הראשון של המאה ה-21 עבד לי לראשונה בשיתוף עם DC קומיקס שהשיקו את הסדרה "Just Imagine..." (רק תדמיינו). הפעם לי "הציג מחדש" מספר גיבורי-על של יקום DC, ביניהם סופרמן, באטמן, וונדר וומן, גרין לנטרן והפלאש.

לי יצר את סדרת האנימציה "סטריפרלה" עבור Spike TV, ובשנת 2004 הכריז על תוכנית שיתוף פעולה עם יו הפנר

סטן לי עם אנשים מחופשים כדמויות קומיקס, 2012

בשנת 2003 היה שותף לכתיבת התסריט לסרט "הענק"[6].

באוגוסט 2004 השיק לי את "קומיקס יום ראשון מאת סטן לי" באתר Komicwerks.com, בו מנויים חודשיים יכולים לקרוא קומיקס חדש ומעודכן כל יום ראשון.

בסוף יולי 2006 הציג לי לעולם את תוכנית המציאות "מי רוצה להיות גיבור על". בסדרה זו מתמודדים 11 אנשים מחופשים לדמויות גיבורי על שהמציאו. הפרס בתוכנית הוא ספר קומיקס שיתבסס על דמותם וייכתב על ידי לי וסרט טלוויזיה בהשתתפותם. העונה השנייה של הסדרה התחילה את שידורה ב-26 ביולי 2007.

בשנת 2010 הודיעו סטן לי ורשת MTV כי ישתפו פעולה בהפקת סדרת קומיקס חדש בשם "The Seekers". אך הפרויקט לא יצא לפועל לבסוף[7]. באותה שנה גם הודיע כי ישלב את עצמו בספר קומיקס חדש פרי עטו[8].

באפריל 2018 הגיש תביעה נגד מי שהיה המנהל העסקי שלו, ג'רי אוליברז, בטענה להונאה ומרמה, וגניבת דמו לצורך בצע כסף[9].

לי נפטר ב-12 בנובמבר 2018, בגיל 95, בבית החולים סדרס-סיני שבלוס אנג'לס, קליפורניה[10]. לאחר מותו משפחתו האשימה את מנהלו לשעבר, קייה מורגן, כי התעלל בו לפני מותו. משפחתו של לי גם טענה כי גנב ממייסד מארוול חמישה מיליון דולר, גרם לו "נזק פיזי ורגשי" ופעל לבודד אותו ממשפחתו[11].

בשנת 2021 יצאה לאור הביוגרפיה של לי "True Believer: The Rise and Fall of Stan Lee, Crown"[12].

פיתוח יקום קולנועי חדש[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1 בדצמבר 2021 נמסר על פיתוח יקום קולנועי חדש שיתבסס על שני כותרים מאת סטן לי: האחד – "Sawbones" (כינוי סלנג לרופא מנתח[13]; בתרגום חופשי: "מנסר עצמות"), שבמרכזו אלכס קובין, ילד בן 12 הקורא ספר קומיקס מסתורי, מועבר אל תוך הספר, ומוצא את עצמו במתקן כליאה לצעירים, אליו פולשים כוחות דמוניים בהנהגת ישות רצחנית הטורפת את הכלואים. השני – "Carnival of Killers" (מילולית: "קרנבל הרוצחים"), שבמרכזו ילדה בעלת יכולות על-חושיות, אשר בעיצומן של סערות אגן האבק בשנות ה-30 של המאה ה-20, חשה שהקרנבל הנודד שבו היא ואמה מצאו מקלט, מהווה מוקד לפלישת חוצנים. לפרויקט שותפות החברות "Bazelevs" של טימור בקממבטוב, "ZQ Entertainment" של ארא קשישיאן, ו-"POW! Entertainment" (אנ'), שלי היה שותף להקמתה בשנת 2001[14].

גאווה יהודית ופוליטיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לי התגאה במוצאו היהודי, מה שנרמז מספר פעמים ביצירותיו[15] שיצר יחד עם שותפו היהודי ג'ק קירבי. לדוגמה: השער של הקומיקס הראשון של קפטן אמריקה בו הוא נראה מכה את אדולף היטלר[16]. כמו כן לגיבורי העל בקומיקסים ישנה זהות שנייה כדי שלא יעלו עליהם (בדומה ליהודים ששינו את שמותיהם על מנת לא לחוות אנטישמיות)[17]. וכמובן הרמז הכי גדול ליהודים שיש הוא האקס-מן[18], גזע שלם שסובל מאפליה ושנאה (נשלח למחנות ריכוז במספר קומיקסים בדומה לתוכנית הפתרון הסופי)[19] וצריך להסתיר את מי שהוא באמת כדי להימנע מלינץ' או מיחס מפלה. בהמשך הפכה הסדרה למטאפורה גם להומוסקסואליות ולגזענות באופן כללי[20]. הדמות המוכרת ביותר באקס מן, מגנטו היא דמות שהיהדות שלה הוא חלק מרכזי בסיפור שלה (הדמות הייתה גם מטאפורה לרב מאיר כהנא אותו הגדיר לי כדמות גאווה יהודית)[21] והוא ניצול שואה. נטען כי גם בן גרים מארבעת המופלאים יהודי, כאשר הוא קורא שמע ישראל כאשר הוא סבור כי אחד ממכריו נפטר, ונושא בקביעות בכיסו שרשרת ועליה מגן דוד. סברה, היא גיבורת על ישראלית-יהודית שבנה נרצח בפיגוע והיא עובדת עבור המוסד על מנת להביא את רוצחי בנה לדין יחד עם האקס מן[22][23].

הופעות במדיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סטן לי נהג להופיע בהופעות קמע, בדרך כלל כניצב שאומר משפט קצר, או משפט קומי. הוא שיחק כשומר במוזיאון, דוור וכו׳. ברבים מסרטי מארוול ובפרט בכל סרטי היקום הקולנועי של מארוול. בנוסף הוא הופיע במספר סרטים בתפקיד עצמו[24].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות מותו:

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 10 דברים שלא ידעתם על מארוול, באתר גלובס, 1 בספטמבר 2009
  2. ^ בית התפוצות, 30 ל"סטן דה מן": האיש שרצה לתקן עולם עם ריבועים של דיו וצבע, באתר הארץ, 7 בדצמבר 2018
  3. ^ ניר נתן, לוס אנגלס, ‏איש הנצח, באתר גלובס, 24 במאי 2007
  4. ^ ניר נתן, לוס אנג'לס, ‏יוצר ספיידרמן תובע ממו"ל הקומיקס מרבל אנטרפרייזס 10 מיליון דולר, באתר גלובס, 17 בנובמבר 2002
  5. ^ רויטרס, נדחתה תביעה בסך 750 מיליון דולר נגד חברת מארוול ויוצר ספיידרמן סטן לי, באתר הארץ, 6 באפריל 2010
  6. ^ נילי ברקן, ‏מכה בחושים, אבל ברכות, באתר גלובס, 19 באוגוסט 2003
  7. ^ איתמר זהר, סטן לי ו-MTV יפיקו יחד סדרת קומיקס, באתר הארץ, 11 באוקטובר 2010
  8. ^ איתמר זהר, יוצר "ספיידרמן" סטן לי ישלב את עצמו בספר קומיקס חדש פרי עטו, באתר הארץ, 15 בפברואר 2010
  9. ^ אתר למנויים בלבד נירית אנדרמן, מי גנב את הדם של יוצר הקומיקס הגדול - בעודו בחיים, באתר הארץ, 15 באפריל 2018
  10. ^ עמי פרידמן, סטן לי, האיש שהמציא את ספיידרמן, הלך לעולמו, באתר ynet, 12 בנובמבר 2018
  11. ^ אתר למנויים בלבד רויטרס והארץ, מנהלו לשעבר של סטן לי מואשם כי התעלל בו לפני מותו, באתר הארץ, 14 במאי 2019
  12. ^ אתר למנויים בלבד תום שפירא, הצד הטרגי של גאון הקומיקס, באתר הארץ, 8 באפריל 2021 - סקירת ספר הביוגרפיה Abraham Riesman, True Believer: The Rise and Fall of Stan Lee, Crown, 2021
  13. ^ Sawbones, noun. Cambridge Dictionary. Retrieved December 1, 2921
  14. ^ D'Alessandro, Anthony (December 1, 2921). Timur Bekmambetov & ZQ Entertainment Partner With POW! To Bring Stan Lee’s Horror Universe To The Screen. Deadline Hollywood. Retrieved December 1, 2021
  15. ^ סטן לי, באתר Google Arts & Culture
  16. ^ אמיר בוגן, כשספיידרמן פגש את אובמה: הנשיאים האמריקנים בעולם הקומיקס, באתר ynet, 1 בנובמבר 2020
  17. ^ רנה גרט-זנד, סטן לי לא היה נפלא כמו שהוא ומארוול היו רוצים שנחשוב, באתר זמן ישראל, 17 בפברואר 2021
  18. ^ עדי זליכוב רלוי, סופרמענטש: שורשיו היהודיים של הקומיקס, באתר nrg‏, 8 באוקטובר 2009
  19. ^ מהקומיקס למציאות: "סופרמן הומצא להילחם באנטישמיות, רוב גיבורי העל יהודים", באתר מעריב אונליין, 9 באוקטובר 2018
  20. ^ יאיר רוה, סטן לי, האיש שהמציא את ספיידרמן ואיירון מן, נפטר בגיל 95, באתר כלכליסט, 13 בנובמבר 2018
  21. ^ Irving GreenbergJune 13, 2003, (Orthodo)X-Men, On Screen and Off, The Forward (באנגלית אמריקאית)
  22. ^ אתר למנויים בלבד נירית אנדרמן, יום הולדת 40 לסברה, גיבורת־העל הישראלית של מארוול, באתר הארץ, 28 ביולי 2020
  23. ^ Marvel Characters, Super Heroes, & Villains List | Marvel, Marvel Entertainment (באנגלית)
  24. ^ כל הופעות הקמע של סטן לי (1989–2018), סרטון באתר יוטיוב (אורך: 10:41)