סופר צללים (ספר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סופר צללים
The Ghost
מידע כללי
מאת רוברט האריס
שפת המקור אנגלית
סוגה מותחן
מקום התרחשות לונדון עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה הוצאת זמורה ביתן
תאריך הוצאה 2007
מספר עמודים 300
הוצאה בעברית
תאריך 2007
תרגום מרדכי ברקאי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סופר צלליםאנגלית: The Ghost, "רוח הרפאים") הוא ספר מאת רוברט האריס, המספר את סיפורו של סופר צללים הנשכר כדי לכתוב את האוטוביוגרפיה של ראש ממשלת בריטניה לשעבר. הספר עובד לסרט באותו השם בבימויו של רומן פולנסקי.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר מסופר מנקודת מבטו של סופר צללים מקצועי אשר שמו אינו נזכר לכל אורך העלילה. הסופר מקבל הצעה לערוך את האוטוביוגרפיה של ראש ממשלת בריטניה לשעבר אדם לאנג. לאנג היה פוליטיקאי פופולרי וכריזמטי אשר כיהן כראש הממשלה עשר שנים לפני שהתפטר. בעת התרחשות העלילה הוא חי במרתה'ס ויניארד שבארצות הברית. לאנג החל לעבוד על זכרונותיו יחד עם עוזרו הקרוב מייק מקארה, אולם מקארה מת במפתיע לאחר שנפל ממעבורת, אירוע שהוא ספק תאונה ספק התאבדות. חרף מותו המסתורי של מקארה, מחליט הסופר לקבל את ההצעה וטס לארצות הברית כדי להתחיל בעבודה. הוא נפגש עם לאנג ועם אשתו רות, וכן עם העוזרת הקרובה שלהם אמיליה בליי. עד מהרה הוא מגלה שהעבודה שניצבת בפניו קשה משחשב, מכיוון שלאנג מסרב לשוחח על תקופות מסוימות בעברו. הוא מגלה גם עובדות מטרידות בנוגע למותו של מקארה, וסודות אפלים מתקופת כהונתו של לאנג כראש ממשלה.

ההשוואה לטוני בלייר[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמותו של ראש הממשלה אדם לאנג מבוססת על דמותו של ראש ממשלת בריטניה טוני בלייר. דמותה של רות לאנג מבוססת על דמותה של שרי בלייר. ישנם קווי דמיון רבים בין חייהם של לאנג ובלייר. שניהם כיהנו בתפקיד עשר שנים לפני שהתפטרו. שניהם הואשמו ביציאה למלחמות בלתי חוקיות ובכניעה לאינטרסים של ארצות הברית. דמותו של שר החוץ הבריטי ריצ'רד רייקרט המסוכסך עם בלייר, מבוססת על דמותו של רובין קוק. רוברט האריס עצמו היה בתחילת דרכו תומך נלהב של בלייר, ואף הוזמן על ידו לשמש ככתב נלווה במסע הבחירות שלו ב-1997. בהמשך התאכזב האריס מבלייר בשל פיטוריו של ידידו פיטר מנדלסון מהממשלה והחלטתו של בלייר להצטרף לפלישה האמריקנית לעיראק.[1]

בנובמבר 2007 החל האריס לעבוד יחד עם הבמאי רומן פולנסקי על עיבוד קולנועי לספר. האריס כתב את התסריט יחד עם פולנסקי. האריס הודה בזמנו כי חשוב לו שהעבודה על הסרט תושלם בטרם יצאו לאור זיכרונותיו של בלייר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]