סוס טרויאני

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הסוס הטרויאני, וחיילים חבויים בתוכו; תבליט על כד, מיקונוס, 670 לפנה"ס.

הסוס הטרויאנייוונית עתיקה: δουράτεος ἵππος, "סוס העץ") הוא דגם סוס גדול, עשוי עץ, המופיע בספרות היוונית והרומית העתיקה ככלי שבעזרתו ניצחו היוונים במלחמת טרויה. הסוס מוזכר בקצרה עוד באודיסאה, והגרסה הקאנונית של קורותיו מובאת באינאיס. לפי המסופר, סוס העץ הושאר מחוץ לטרויה בעת שהצבא היווני נסוג לכאורה, וכשהוכנס לבין החומות יצאו מתוכו לוחמים שפתחו את שערי העיר בחשכת ליל. הביטוי "סוס טרויאני" הפך למטבע לשון, שמשמעו דבר-מה זדוני והרסני המוסווה תחת חזות חיצונית שאיננה מעלה חשד, ומשמש במגוון רחב של הקשרים.

הסיפור המיתולוגי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסיפור המיתולוגי, המופיע באודיסאה להומרוס ובאינאיס לורגיליוס, הסוס הטרויאני היה תכסיסו של אודיסאוס שבו השתמשו היוונים כדי לכבוש את העיר טרויה, לאחר שלא יכלו לחדור לחומותיה במשך עשר שנים. האכאים (היוונים) בנו סוס עץ חלול ענק והשאירו אותו ליד חומות העיר טרויה כשהם מעמידים פנים כנסוגים. הטרויאנים, שפותו לחשוב כי היוונים נסוגו והסוס הוא מתנת האלים, הכניסו אותו בשערי העיר, למרות חשדנותם של זקני טרויה[1]. בתוך הסוס הוחבאו אודיסאוס ומספר לוחמים. עם רדת הליל, יצאו הלוחמים ופתחו את שערי העיר לצבאות אגממנון, והביאו לתבוסת טרויה.

לא כל אנשי טרויה התרשמו מהתחבולה. בפואמה של ורגיליוס, לאוקואון חושד בתרמית ומזהיר את הטרויאנים, אולם פוסידון, בגלל סכסוך אישי, שולח שני נחשי ים לחנוק אותו ואת בניו אנטיפנטס ותימבראוס לפני שאנשי טרויה ישימו לב לאזהרתו.

באודיסאה[2], הומרוס מספר שגם הלנה מטרויה חושדת בסוס וגם בתו של המלך פריאם קסנדרה, מגדת העתידות של טרויה, מתעקשת שהסוס יביא למפלתה של העיר ומשפחת המלוכה שלה. אך גם אזהרותיה נופלות על אזניים ערלות. אנשי טרויה, המותשים מהמלחמה, מאבדים את חוש הזהירות וממהרים לחגוג את נצחונם על ידי הכנסת הסוס לעיר.

שימוש בשם[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחבולות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הביטוי מקבל משמעות של - "דבר הנראה תמים אך למעשה מסב נזק, ומתגלה מאוחר מדי, לאחר שהנזק נגרם", בדומה לתכסיס היווני כנגד הטרויאנים. בתביעת לשון הרע של אדם שתואר בעיתון כסוס טרויאני קבע השופט כי "הקבלת התובע 'לסוס טרויאני' משמעו הקבלתו לאדם המגיע לעזור ולסייע כמתת אל ולבסוף מתגלה במצג שווא שקרני ובוגד המסייע לצד שכנגד".[3]

מחשבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – סוס טרויאני (תוכנה)

שימוש נוסף בביטוי הזה הוא כינוי לתוכנה מסוג סוס טרויאני, לציון העובדה שתוכנה מסוג זה מתחזה למועילה, ולמעשה מזיקה למשתמש בה. ברוב המקרים הנזק מתבטא בעיקר בגנבת מידע ולא בנזק ממשי למחשב או לתוכנות אחרות שבו.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סוס טרויאני בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אינאיס, ספר שני, שורות 31-39
  2. ^ Francesc J. Cuartero, 10. The Bibliotheca of Pseudo‐Apollodorus, Textus Unicus, De Gruyter, 2017-09-25, עמ' 146–157
  3. ^ אורן פרסיקו, מה זה סוס טרויאני, באתר העין השביעית, 6 בינואר 2019