סולן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סולן להקת Guns N' Roses אקסל רוז בהופעה חיה בפארק הירקון, 1993

סולן הוא חבר בלהקה אשר שר את החלק העיקרי של השיר. הסולן גם יכול לנגן על כלי נגינה אחד או יותר.

הסולן בלהקה לעיתים נקרא האיש בחזית (Frontman). מונח זה מתייחס לתפקידים של המוזיקאי המוביל בקרב חברי הלהקה, כחבר עם התרומה המשמעותית ביותר לתדמית הלהקה בתקשורת לרבות דובר הלהקה בראיונות ובפני הציבור[1]. המונח נפוץ מאוד במוזיקת הרוק והפופ. ישנם מקרים בהם האיש בחזית איננו הסולן. כמו קרי קינג, הגיטריסט של להקת סלייר וקריסט נובוסליץ', הבסיסט של נירוונה בימי פאט סמיר.

הסולן, בדרך כלל, מכתיב את תדמית הלהקה ואישיותה לציבור כגון בלהקות ג'נסיס ודיפ פרפל. עם זאת, להקות רבות כמו איירון מיידן, AC/DC וואן הלן החליפו את סולנם ושמרו על שם הלהקה המקורית ועל אופייה.

לא בכל להקה יש סולן. בלהקות כמו הביטלס, פינק פלויד וכוורת חברי הלהקה מתחלקים בתפקידי השירה. בלהקות מסוימות, כמו אפוקליפטיקה כלל אין סולן, אלא זמרי אורח מתחלפים.

סולנים כנגנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברוק, הסולן, לעיתים קרובות, יכול להיות גם נגן או אחד מהגיטריסטים (לרוב גיטרת מקצב) כיוון שבדרך כלל בשירי רוק, הגיטרה היא המובילה את הלחן והצליל. אולם לפעמים הסולן אינו מנגן על אף כלי (לדוגמה: דני בסן – להקת תיסלם, אנתוני קידיס – להקת רד הוט צ'ילי פפרז), מנגן על גיטרה בס (לדוגמה: רוג'ר ווטרס – להקת פינק פלויד, למי קילמיסטר – להקת מוטורהד, גדי לי – להקת ראש, אבי בללי – להקת נקמת הטרקטור, טרבור הורן – להקת הבאגלז), על גיטרה (לדוגמה: דייב מאסטיין – להקת מגאדת', ג'יימס האטפילד – להקת מטאליקה, קורט קוביין – להקת נירוונה), בתופים (לדוגמה: פיל קולינס – להקת ג'נסיס, מיקי דולנז – להקת המאנקיז), או בקלידים (לדוגמה: אקסל רוז – להקת גאנז אנד רוזס, כריס מרטין – להקת קולדפליי).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ CARAMANICA, JON (December 12, 2008), "The Frontman in the Background". הניו יורק טיימס. (accessed 2009-01-19)
ערך זה הוא קצרמר בנושא מוזיקאים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.