סבסטיאן מורן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סבסטיאן מורן
Sebastian Moran
הופעה ראשונה תעלומת הבית הריק עריכת הנתון בוויקינתונים
יוצרים ארתור קונאן דויל עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע
תאריך לידה 1840 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לידה London עריכת הנתון בוויקינתונים
מקצוע אדיוטנט, קצין, מתנקש, צלף, חייל, צייד
אזרחות הממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה ואירלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קולונל סבסטיאן מורןאנגלית: Sebastian Moran) הוא דמות בדיונית ספרותית המופיעה בסדרת ספרי שרלוק הולמס מאת סר ארתור קונן דויל. הקולונל מורן הוא סגנו ויד ימינו של אויבו הגדול של שרלוק הולמס הפרופסור ג'יימס מוריארטי.

הופעתו בסיפורי שרלוק הולמס[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסיפור "הבעיה הסופית" מופיע הקולונל מורן בלי אזכור של שמו. כאשר הולמס מגיע לבקר את ידידו ד"ר ווטסון הוא מבקש ממנו לסגור את תריסי החלון ומנמק זאת בחשש מפני התנקשות על ידי רובה אוויר. בסיפור "תעלומת הבית הריק" מתברר למפרע כי המתנקש הנוהג לעשות שימוש בכלי זה הוא הקולונל מורן. כמו כן מתברר באותו הסיפור כי מי שהתלווה לפרופסור מוריארטי ברדפו אחרי הולמס היה סגנו של מוריארטי - מורן. לאחר שהולמס הביס את מוריארטי והשליך אותו לתהום של מפלי רייכנבאך. מורן, שצפה בהתגוששות מרחוק, ניסה לדרדר סלע לעבר הולמס כדי להשלים את המשימה שנכשל בה מוריארטי. בסיפור תעלומת הבית הריק מופיע הולמס, להפתעת כל ידידיו ואויביו שהיו בטוחים כי נרצח על ידי מוריארטי, על מנת לפתור את תעלומת הירצחו של צעיר אציל בירייה. הולמס מכיר בפשע את טביעות אצבעותיו של סגנו של יריבו הישן ולוכד אותו.

דמותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקולונל מורן הוא קצין לשעבר בצבא הוד מלכותה בהודו. על פי המידע שצבר אודותיו שרלוק הולמס, מורן הוא צאצא של משפחה אצילה וזכה לחינוך מעולה באיטון קולג' ובאוקספורד. בזמן שירותו הצבאי התפרסם כצייד נמרים וכצלף קר רוח. הוא השתתף במספר מערכות בזמן שירותו ופרסם אודותיהן שני ספרים. לאחר שירותו הצבאי איתר אותו הפרופסור מוריארטי וגייס אותו לשירות ארגון הפשע שהקים בלונדון. על פי חשדותיו של הולמס הקולונל אחראי רק למספר קטן של מעשי פשע היות שמוריארטי הפעיל אותו רק במקרים יוצאי דופן.

אזכורים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמותו של הקולונל מורן הופיעה בעיבודים נוספים שנעשו על בסיס העלילות שיצר קונן דויל בספרות, בקולנוע ובטלוויזיה. בחלק מאותן יצירות מופיע מורן כשומר ראשו של מוריארטי, בחלקן הוא מופיע כמי שמנסה להחיות את מפעל הפשע המאורגן של מוריארטי וביצירות מסוימות פוגשים גם את בנו של מורן.

בסרטו של גאי ריצ'י שרלוק הולמס: משחק הצללים מופיע מורן כצלף מצטיין בצבא הבריטי שמגויס לשירותו של מוריארטי.