סאות'המפטון

סאות'המפטון
Southampton
פוטומונטז' של סאות'המפטון
פוטומונטז' של סאות'המפטון
פוטומונטז' של סאות'המפטון
מדינה הממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדת הממלכה המאוחדת
אומת הבית אנגליהאנגליה אנגליה
אזור דרום-מזרח אנגליה
מחוז המפשיירהמפשייר המפשייר
שפה רשמית אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
שטח 51.47 קמ"ר
אוכלוסייה
 ‑ בעיר 271,173 (2016)
 ‑ במטרופולין 1,547,000 (2010)
 ‑ צפיפות 4,454 נפש לקמ"ר (2007)
קואורדינטות 50°53′49″N 1°24′15″W / 50.89696°N 1.40416°W / 50.89696; -1.40416
אזור זמן UTC
www.southampton.gov.uk
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סאות'המפטוןאנגלית: Southampton) היא העיר הגדולה ביותר במחוז המפשייר שבדרום אנגליה. העיר נמצאת בצפון מפרץ סאות'המפטון, בסמוך למפגש הנהרות טסט ואיצ'ן, והיא אחת מערי הנמל הראשיות של הממלכה המאוחדת. ממנה יצאה הטיטניק להפלגת הבכורה שלה לניו יורק וטבעה באוקיינוס האטלנטי.

נמל סאות'המפטון, מהגדולים מסוגו באירופה, הוא אחד המעסיקים הגדולים בעיר. מעסיקים חשובים נוספים הם אוניברסיטת סאות'המפטון ומפעל מכוניות של פורד טרנזיט.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העיר הוקמה על ידי הרומאים בסביבות שנת 70 לספירה תחת השם "קלאוסנטום" (Clausentum). מיקומה היה בעל חשיבות אסטרטגית כנמל ששירת את הערים סולסברי ווינצ'סטר שהיו כבר קיימות באזור. חשיבות העיר עלתה עוד יותר אחרי פלישת הנורמנים לאנגליה בשנת 1066. באותה תקופה היא נקראה "המוויק". וינצ'סטר, הנמצאת לא רחוק, הפכה לבירת אנגליה, בעוד סאות'המפטון הייתה לנמל המסחרי החשוב ביותר של הממלכה. עם תחילת ההתפשטות הבריטית אל אסיה ואל אמריקה הצפונית, איבד הנמל את הבכורה ועיקר הסחר היה מערי נמל אחרות כמו ליברפול. התנופה המשמעותית של העיר התחוללה באמצע המאה ה-19, כשקמו בה מספנות. בניית אוניות הפכה התעשייה החשובה ביותר בעיר. הנמל התרחב במקביל להתחזקות במסחר דרך צפון האוקיינוס האטלנטי. בשנת 1907 התחיל לפעול ה-White Star Line שמרכזו בסאות'המפטון. ב-1919 הוקם קו קונארד. עד מלחמת העולם השנייה הוקמו בעיר גם שדה תעופה ומפעלים רבים. ברובע וולסטון פותחו ונבנו מטוסי ספיטפייר הראשונים. במהלך המלחמה בעת הקרב על בריטניה נהרסו העיר העתיקה ההיסטורית וחלקים אחרים של העיר על ידי מטוסים מפציצים גרמניים ועל ידי טילי V1. אחרי המלחמה נבנתה העיר מחדש בבנייה מודרנית, והתרחבה. עם הגידול בתחבורה האווירית ירדו קווי התחבורה הימית, שהתרכזו יותר במסעות שיט לתיירים ובהובלת סחורות. אחרי שנות ה-90 של המאה ה-20 צמחה התיירות, בין היתר בגלל קרבת המקום לאזור הנופש ניו פורסט.

ספורט[עריכת קוד מקור | עריכה]

את העיר מייצגת קבוצת הכדורגל סאות'המפטון.

ערים תאומות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא יישובים באנגליה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.