נתן זך

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נתן זך
Nathan Zach
Harry Seitelbach
נתן זך, 1991
נתן זך, 1991
לידה 13 בדצמבר 1930
כ"ג בכסלו ה'תרצ"א
רפובליקת ויימאררפובליקת ויימאר ברלין, גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 6 בנובמבר 2020 (בגיל 89)
י"ט בחשוון ה'תשפ"א
ישראלישראל רמת גן, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה הארי זייטלבך
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה קיבוץ עינת
מקום לימודים אוניברסיטת אסקס, האוניברסיטה העברית בירושלים עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה עברית
תחום כתיבה שירה
יצירות בולטות שירים שונים, כי האדם עץ השדה, ציפור שנייה
תקופת הפעילות 19442016 (כ־72 שנים)
פרסים והוקרה פרס ישראל, פרס ביאליק, פרס אקו"ם, פרס עקביהו, פרס שירה בינלאומי באיטליה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

נָתָן זַךְ (כ"ג בכסלו ה'תרצ"א, 13 בדצמבר 1930, ברלין, רפובליקת ויימארי"ט בחשוון ה'תשפ"א, 6 בנובמבר 2020, רמת גן, ישראל) היה משורר, עורך, מתרגם, מבקר שירה, סופר, פזמונאי ומחזאי ישראלי. חתן פרס ישראל לשנת 1995, פרופסור בחוג לספרות עברית והשוואתית באוניברסיטת חיפה. זך נחשב לפורץ דרך בשירה העברית ולאחד המשוררים העבריים החשובים במחצית השנייה של המאה ה־20 וראשית המאה ה־21.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נתן זך נולד בשנת 1930 בברלין בשם הארי זייטלבךגרמנית: Harry Seitelbach) לנח (נורברט), יהודי גרמני יליד פשמישל, ולקלמנטינה (טינה) לבית קבלצי (Cavallazzi), איטלקייה ילידת טורינו. זך עלה לארץ ישראל ב־1936, לאחר עליית הנאצים לשלטון, ובהמשך שירת בצה"ל כקצין מודיעין וכקצין ביטחון בחטיבה 8 והשתתף במלחמת העצמאות. הוא המשיך לשרת עד 1951 והשתחרר בדרגת סרן.[1]

בצעירותו של זך, אביו התאבד מאחר שירד מכל נכסיו ומאחר שלא הסתגל לחיים ולתרבות בישראל.

זך היה בעל תואר ראשון בפילוסופיה ומדע המדינה מהאוניברסיטה העברית. בשנים 19601967 לימד באוניברסיטאות בישראל. בשנים 19681978 חי באנגליה והשלים דוקטורט באוניברסיטת אסקס. לאחר חזרתו לישראל לימד באוניברסיטת תל אביב, ומונה לפרופסור באוניברסיטת חיפה.

קריירה מקצועית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנערותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

כנער עיבד זך סיפורים לילדים וכתבות שהתפרסמו בעיתונים "הבוקר לילדים" ו"הצופה לילדים".[2][3][4]

כמשורר[עריכת קוד מקור | עריכה]

אוסף שיריו הראשון יצא לאור ב־1953 בקובץ "בשלושה" בשיתוף עם משה דור ואריה סיון, בהוצאת 'לקראת'. בשנת 1955 פרסם אוסף שירים שני, "שירים ראשונים". לאחר מכן, בספרו השלישי "שירים שונים", הנחשב על ידי רבים להישגו החשוב ביותר, הופיע מבחר שירים מ"שירים ראשונים" בנוסף לשירים חדשים.

בשנים שלאחר מכן, הוציא זך את ספרי השירה: "כל החלב והדבש" (1966), "במקום חלום" (1966), "צפונית מזרחית" (1979), "אנטי־מחיקון" (1984), "בית־ספר לריקודים" (1985), "שירים על כלב וכלבה" (1990), "כיוון שאני בסביבה" (1996) ו"כי האדם עץ השדה" (1999).

ב-2004 יצא ספר שיריו "הזמיר כבר לא גר כאן יותר", בהוצאת הקיבוץ המאוחד. בשנת 2008 התפרסמה מהדורת "כל השירים ושירים חדשים" וב־2013 ראה אור ספר שירה בשם "מן המקום שבו לא היינו אל המקום שבו לא נהיה" בהוצאת הקיבוץ המאוחד. ב־2016 פרסם זך את ספר השירה האחרון שלו "אומרים שממש יפה שם".

בנוסף עסק זך בתרגום שירה ומחזות, בהם "מעגל הגיר הקווקזי".

כמחזאי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדצמבר 1984 הועלה בתיאטרון הקאמרי המחזה היחיד שכתב זך, "בית ספר לריקודים", בבימויו של שמואל בונים ללחנים של סשה ארגוב.

המחזה, כולל בתוכו קטעי שירה פרי עטו של זך, ונחשב ליוצא דופן במבנה כתיבתו. המחזה לא זכה להכרה מצד הקהל, וירד מן הבמות כעבור מספר שבועות.

כעורך וסופר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנים 19951998 ערך ופרסם זך 25 קונטרסים בשם "הנה", המציגים משוררים לקהל הרחב. זך פרסם גם ספרי פרוזה: ספר שכתב על מות אמו "מות אמי", שיצא בהוצאת הקיבוץ המאוחד ב־1997. בשנת 2001 פרסם שלושה סיפורים לילדים שכתב: "הדבורה דבורה", "הנשר הגדול" ו"הסיפור הקטן על האנשים הגדולים", שיצאו בהוצאת ספריית פועלים. בשנת 2004 התפרסם "קוף המחט", אוסף סיפורים בהוצאת הקיבוץ המאוחד.

"לקראת" – הפולמוס על משקל חופשי בשירה העברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

חבורת "לקראת" בקפה כסית, 1953 (מימין לשמאל): יצחק לבני, י' ליש, מקסים גילן, נתן זך ומשה דור

מאז אמצע שנות ה-50 של המאה ה-20 עסק זך גם בביקורת ספרות. מאמרו "הרהורים על שירת אלתרמן", שפורסם בכתב העת עכשיו ב־1959, היה מניפסט חשוב של המרד של חבורת "לקראת" בפאתוס הלירי של המשוררים העבריים בארץ, שכן הוא כלל מתקפה יוצאת דופן על נתן אלתרמן, שהיה אחד היוצרים החשובים והמוערכים ביותר בישראל. במאמר זך מסכם את הכללים החדשים לשירה שגיבשו המשוררים של חבורת "לקראת" שזך השתייך אליהם. לפני שזך פרסם את "הרהורים על שירת אלתרמן" ואת ספר שיריו הראשון, אחדים ממשוררי "לקראת" כבר פרסמו את ספרי שיריהם: משה דור, דוד אבידן, משה בן שאול, אריה סיון ויהודה עמיחי. בחבורה היו גם בנימין הרושובסקי (הרשב), ישראל פנקס וגרשון שקד. ספרו הראשון של יהודה עמיחי, שיצא לאור בשנת 1955, נחשב לספר שחולל את המהפכה בשירה העברית.

הכללים החדשים של החבורה, שזך סיכם והציג, היו שונים מכללי החריזה והמשקל שהיו נהוגים אז בשירה בארץ. זך טען ברשימה הזאת שהכללים בשירתו של אלתרמן, הסימטריה הנוקשה והריתמוס הקבוע, הם מכניים ומקובעים, ולפיכך תמונת העולם שמתקבלת בשירה כזו היא מלאכותית. הוא יצא בעיקר נגד הסימבוליזם הרב שמקשט את השיר, מכיוון שלדעתו הוא אינו טבעי אלא נכפה על השיר כדי להתאים למבנה הקבוע של הכתיבה. עוד טען שהעושר הלשוני והשימוש המרובה בסימבולים בשירי "כוכבים בחוץ", יוצרים רושם של מלאכותיות ושל העדר רגש ממשי. לפיכך, גרס זך, יש להעדיף את המשקל החופשי, שרק הוא מבטא את טעמו של המשורר בן התקופה המודרנית. אין הוא פוסל כל שימוש בחרוז או במקצב, אלא שהוא מבקש למצוא את המקום הנכון שלהם בשיר.

לטעמם של משוררי "לקראת" ובסגנון כתיבתם, המשורר שמתאר את המציאות, חיצונית – של תיאורי נוף, או פנימית – של רגשות, צריך להיצמד למהותה של המציאות המתוארת ולתאר אותה בקצב חופשי וזורם. לכתוב שירה בשפה פשוטה "בגובה העיניים", כפי שכבר נכתבה ופורסמה על ידי משוררי "לקראת", שתיטיב לתאר את המציאות כמות שהיא, ללא המילים שנועדו לקשט בלבד ולא באו לתאר חוויה, מצב או תמונה. הלשון השירית שזך משתמש בה בשיריו משלבת רמות לשון שונות, ובעיקר לשון בינונית־רגילה, שקרובה יותר ללשון דיבור יום־יומית, עם לשון גבוהה יותר. משלבי הלשון השונים באותו השיר נבחרים בהתאם לסיטואציה, ובהתאם לצרכיו של המשורר, כדי שייטיב לתאר את הסיטואציה שבשיר. משוררי "לקראת" שילבו בשירתם לשון דיבור יומיומית עם לשון ספרותית, וסגנון שירתם בלט לנוכח הלשון הגבוהה בשירתם של משוררים מדורו של אלתרמן.

עקרונות השירה שלפיהם כתבו ופרסמו משוררי "לקראת" מתחילת שנות ה־50, בספריהם ובחוברות "לקראת" לפני צאת המניפסט של זך, נתפסו כמרד. הם שברו את המבנה השירי ואת הצורה שהייתה שלטת בשירה העברית עד שנות ה־60. העקרונות החדשים האלה, שזך רק סיכם אותם בדיעבד, השתלטו באופן כמעט מוחלט על השירה העברית עד ימינו; למעשה, מאז שנות ה־60 משוררים מעטים כותבים במבנה השירי הישן.

ציטוט משירו של נתן זך "כי האדם עץ השדה" בפארק ע"ש לילי שרון בעכו

זך מתאר כיצד שירה צריכה להיראות בכמה משיריו הראשונים בקובץ "כל החלב והדבש". ב"השיר הנכון" הוא כותב:

כְּשֶׁהָרֶגֶשׁ דּוֹעֵךְ, הַשִּׁיר הַנָּכוֹן מְדַבֵּר.
עַד אָז דִּבֵּר הָרֶגֶשׁ, הַשִּׁיר הָאַחֵר.
עַכְשָׁו הִגִּיעַ הַזְּמַן לַשִּׁיר הַנָּכוֹן לְדַבֵּר.

השימוש המרוכז באמצעים מינימליסטיים, המדגימים את הפואטיקה המודרניסטית, הם שעושים את השיר בעיני המשורר לבעל מעמד ייצוגי מיוחד ביצירתו המוקדמת. המאבק בסנטימנטליות הוא נושא שירו "השיר הנכון". ניתן לשמוע בשיר נימה פולמוסית מובלעת (עם אלתרמן) בציון הזמנים "אז" ו"עכשיו", ציוני זמן שמרמזים על השוני המהותי בין שירת העבר לשירה העכשווית, ומרמזים על חילופי הדורות והפואטיקות.[5]

ב"לומר זאת אחרת" הוא טוען כי השירה "מְבָרֶרֶת דְּבָרִים מְבֹרָרִים, בִּזְהִירוּת הִיא בּוֹחֶרֶת דְּבָרִים נִבְחָרִים". זך איננו מתעלם מן העולם התרבותי שקדם לו, והוא מתייחס בשיריו לדמויות מן המקרא, מן הברית החדשה או מן המיתולוגיה היוונית, אך הוא מתאר מצבים אנושיים שבירים, ומיטיב "לתקן" אותם. כך, למשל, בשירים כמו "הווה זהיר", "תן לי מה שיש לעץ", "שיר לאוהבים הנבונים", "כי האדם עץ השדה" ועוד.

העיקרון המכונן של שירת זך הוא העיסוק החוזר בדיוקן "האחר" על גילוייו השונים. עולמו של הדובר בשירת זך מאוכלס באחרים, זרים לעצמם ולזולתם. ביקורת שירתו של זך עמדה על כך ששירה זו נותנת פתחון פה לגוף ראשון יחיד (ל'אני') ולא לגוף ראשון רבים שמאפיינת את שירת תש"ח.[6]

ב־2001 התעורר שוב הפולמוס על השימוש בכללי המקצב והמשקל. בני ציפר, עורכו של מדור תרבות וספרות בעיתון הארץ, פרסם אז מאמר ביקורת קצר, אך מלא הלל, על ספר הביכורים של המשורר הצעיר דורי מנור ("מיעוט", 2000). שירתו של מנור מתאפיינת בשימוש במשקל קצוב ומדוד – אותם הכללים שאפיינו את שירתם של משוררי "דור היישוב" (עד 1948) ואת השירה הקלאסית. ציפר קרא לשיריו של מנור "ציון־דרך ופרשת מים" בשירה העברית, ואפילו טען שיש בו אקט חתרני, כנגד אותו "אוונגרד" ש"רמס" את הניגון האלתרמני במשך ארבעים שנה, וקבע: "חזר הניגון שזנחנו לשווא!" שבועיים לאחר מכן, באותו מדור, פרסם נתן זך מאמר תגובה (הארץ, 26.1.2001), ובו תקף את גישתו של ציפר וגם את שירתו של דורי מנור. זך טען שיש בשלמות הצורנית, בחריזה ובמשקל משום חזרה לימי העבר של השירה העברית, ולכל הפחות – חיקוי לא־מוצלח של שלונסקי ואלתרמן. הוא תקף את מנור ומשוררים חדשים אחרים: "במקום למשוך את קדמוניותיהם שלהם לעבר לשון ההווה השירית במיטבה, מבקשים לגרור את הלשון העכשווית לאחור". כעבור ימים אחדים הגיב דורי מנור במאמר משלו במוסף תרבות וספרות של הארץ, תקף את זך על סגנונו "המתלהם" וטען כי שני הסגנונות יכולים לדור בכפיפה אחת וכי הוא דוגל בפלורליזם בשירה (הארץ, 2.2.2001).

פעילות ציבורית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בבחירות לכנסת העשירית ב־1981 הוצב במקום ה־119 ברשימת רצ. בבחירות לרשויות המקומיות בשנת 2013 הוצב נתן זך במקום הסמלי 59 ברשימת מרצ למועצת עיריית תל אביב.

עמדות פוליטיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – ויקיציטוט: נתן זך

בשנת 2010 ביטא זך את השקפותיו בנוגע לסכסוך הישראלי־ערבי ואמר: "אנחנו והערבים החמצנו את ההזדמנויות שלנו. הם, בטיפשות שלהם ב־1948 – ואנו בכל השנים לאחר מכן. יש לי חשש כבד שהמדינה הזו תפסיק להתקיים בעוד 50 שנה אם לא לפני זה, ובינתיים תהיה מלחמה אחרי מלחמה." הוא הביע את נכונותו להצטרף למשט לעזה בדומה למשט שנערך כמה חודשים קודם לכן. ביחס למגוריו בישראל אמר: "אילו ידעתי שישראל תהיה מה שהיא היום, לא הייתי חוזר ארצה מאנגליה ב־1978. ניתן לכתוב בעברית מבלי לחיות כאן. לא צריך לשמוע בכל יום על עינויים או הריגה בטעות של פלסטיני. לא ארצה לסיים את חיי במדינת אפרטהייד". זך תמך בחרם על ההתנחלויות, וסבר כי הכיבוש הוא המקור לרוב תחלואי החברה הישראלית. "אכזריות הדיכוי חדרה פנימה אלינו. אין יום שלא נרצחים כאן אנשים. האלימות בכבישים ובבתי־הספר חלחלה מהכיבוש. אני הייתי קצין ביטחון של חטיבה 8. אני לא משתמט, השתתפתי בשלוש מלחמות שהיו לחיים ולמוות".[7]

בשנת 2010 בראיון בערוץ 10 אמר זך בנוגע לסדרות בטלוויזיה של "כושים יורים בכושים" כי "הכושים זה בשביל עדות המזרח". ואף "קם הרעיון הזה לקחת אנשים שאין להם שום דבר משותף; אלה באים מהתרבות הגבוהה ביותר שישנה, התרבות המערב־אירופאית, ואלה באים מהמערות".[8] בעקבות הביקורת על התבטאויות אלה פרסם זך מאמר תגובה ובו התנצל על מה שאמר וטען כי הייתה זו "אמרה טיפשית", וכי המזרח תרם רבות לתרבות האנושית.[9]

בשנת 2014, זך פרסם בעיתון הארץ מודעת הזדהות עם דברי אבו מאזן, שלפיהם ישראל ביצעה רצח עם בעזה במבצע צוק איתן. בעקבות המודעה הוא הוזמן לראיון בתוכניתו של רזי ברקאי, שם הוא חזר על דברי ההזדהות ובתגובה לשאלה על נפגעי הירי הישראלים בעוטף עזה הוא ענה: "אוי ווי, תסתכל על המפה פעם, עטפו אותם. מסביב לעזה הקטנה הנמושה העלובה שהשתלטו עליה אנשי חמאס, הקימו רשת של קיבוצים. למה דווקא שמה? הנגב גדול", עוד הוסיף: "אז הייתי חוטף בתל אביב, במלחמה כמו במלחמה. מי כיהודים חטפו כבר דברים יותר גרועים".[10]

ב־19 בינואר 2015 פרסם מודעה בעיתון "הארץ", שבה הוא איחל לאבו מאזן הצלחה בתביעה על פשעי מלחמה שהגישה הרשות הפלסטינית בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג נגד מדינת ישראל.[11]

ב־15 ביוני 2011 אמר זך "גם היטלר, סטלין ומוסוליני נבחרו בבחירות דמוקרטיות".[12]

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב־1958 נשא לאישה את אסיה הרמתי (הוכברג), אך השניים התגרשו כעבור זמן קצר. ב־2014 נישא זך לשרה אביטל לאחר 40 שנות זוגיות.[13] לזך לא היו ילדים משלו, מה שלימים הביע עליו צער רב.[14] במסגרת ראיון לתוכנית הטלוויזיה "חוצה ישראל", אמר זך: ”היום אני מאוד מתחרט, וזה גורם לי להרבה כאב. כי הטיפשות זוהרת מתוך זה. אני הייתי האב הכי נפלא שיכול להיות בעולם”.[15]

בשנת 2009 אובחן זך כלוקה במחלת אלצהיימר, אך המשיך לפרסם ספרי שירה ולהתראיין. בשנת 2016 הלך מצב בריאותו והחמיר.[16] בשנותיו האחרונות הוא התגורר בבית האבות משען רמת אפעל שברמת גן.

זך נפטר ב־6 בנובמבר 2020, בגיל 89.[17] הוא הובא למנוחות בקיבוץ עינת, וכפי שביקש הושמעו בהלווייתו שלושה משיריו: "כי האדם עץ השדה", "ועוד לא אמרתי הכל" ו"ציפור שנייה".[14] על מצבתו נחרטו מילות השיר "לבדו" שכתב זך ומתחת לשמו נחרט ציטוט מתוך אחד משיריו: "כאן נותר כל המיותר".

פרסים והוקרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פסיפס עם שירו של נתן זך "אני רוצה תמיד עיניים" בפתח בית ההורים ע"ש פנחס רוזן ברמת חן

ציטוטים משיריו מופיעים באתרים שונים כמו: פסיפס השיר "אני תמיד רוצה עיניים" בבית הורים ע"ש פנחס רוזן רמת חן, "כי האדם עץ השדה" בפארק ע"ש לילי שרון בעכו ועוד.

כתביו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספרי שירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • בשלושה (עם אריה סיון ומשה דור, 1953)
  • שירים ראשונים (1955)
  • שירים שונים (1960)
  • כל החלב והדבש (1966)
  • במקום חלום (1966)
  • מבחר (1974)
  • צפונית מזרחית (1979)
  • אנטי־מחיקון (1984)
  • בית־ספר לריקודים (1985)
  • שירים על כלב וכלבה (1990)
  • כיוון שאני בסביבה (1996)
  • כי האדם עץ השדה (1999)
  • הזמיר כבר לא גר פה יותר (2004)
  • כל השירים ושירים חדשים (2008. שלושה חלקים)
  • מן המקום שבו לא היינו אל המקום שבו לא נהיה (2013)
  • אומרים שממש יפה שם (2016)

פרוזה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספרי ילדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הסיפור הקטן על האנשים הגדולים (2001)
  • הנשר הגדול (2001)
  • הדבורה דבורה (2001)

ספרי עיון[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • זמן וריתמוס אצל ברגסון ובשירה המודרנית, הוצאת אל"ף, 1966.
  • קווי אוויר: על הרומנטיקה בסיפורת הישראלית ועל נושאים אחרים שיחות מילואים, הוצאת כתר, 1983.
  • אימג'יזם ווורטיציזים: מאמר שכתב זך ב־1976 בעבור האנתולוגיה Modernism: A Guide to European Literature של הוצאת Penguin Books ובו הוא מסכם את עיקרי מחקר הדוקטורט שלו. הופיע בעברית ב־2010, הוצאת 'עמדה', 'דחק – כתב עת לספרות טובה', מאנגלית: יהודה ויזן
  • השירה שמעבר למלים – תיאוריה וביקורת (1954–1973), הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2011.
  • אני רוצה תמיד עיניים / עורכת: שרה אביטל. הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2019
  • הסופר בחברת ההמונים: תיאוריה וביקורת 1954–1996 / עורכת: שרה אביטל. הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2021.

פרקי ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • משנה לשנה זה (2009)

מתרגומיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

מחזה[עריכת קוד מקור | עריכה]

משיריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • כי האדם עץ השדה (קיים לחן וביצוע של שלום חנוך)
  • אני רוצה תמיד עיניים (קיים לחן וביצוע של שלמה ארצי)
  • יופיה אינו ידוע (קיים לחן וביצוע של שלמה ארצי)
  • איך זה שכוכב (קיים לחן וביצוע של מתי כספי)
  • כשאלוהים אמר בפעם הראשונה (קיים לחן וביצוע של מתי כספי)
  • כלבלב הו בידי בם בם (קיים לחן וביצוע של מתי כספי)
  • שיר ערב (מסתבך והולך) (קיים לחן וביצוע של מתי כספי)
  • לא טוב היות האדם לבדו (קיים לחן וביצוע של מתי כספי, קיים ביצוע מפורסם ללחן זה של יהודית רביץ)
  • כמעט טוב (אל תתנצל) (קיים לחן וביצוע של מתי כספי, ביצוע נוסף של נורית גלרון)
  • הנה פתחתי חלון (קיים לחן של מתי כספי בביצוע: ריקי גל)
  • עד מחר (קיים לחן וביצוע של יוני רכטר)
  • ועוד לא אמרתי הכל (קיים לחן של אבנר קנר בביצוע אריק איינשטיין. קיים לחן נוסף של אילן וירצברג בביצוע נורית גלרון)
  • כולנו זקוקים לחסד (קיים לחן של אילן וירצברג בביצוע: נורית גלרון)
  • אני יושב על שפת הרחוב (קיים לחן וביצוע של שלמה ארצי)
  • פזמון חוזר (קיים לחן של אשר ביטנסקי בביצוע נורית גלרון. קיים גם לחן וביצוע של אלון עדר)
  • ציפור שנייה (קיים לחן של מישה סגל בביצועים רבים, ביניהם של נורית גלרון, חוה אלברשטיין, יהורם גאון, סוזן ופרן)
  • הצייר מצייר (קיים לחן וביצוע של עמית פוזננסקי)
  • כשצלצלת רעד קולך (קיים לחן וביצוע של חנן יובל, קיימים גם ביצועים נוספים ללחן זה של נורית גלרון ושל אסף ארליך)
  • הפעם הראשונה (קיים לחן וביצוע של שלמה יידוב, זהו גם שם אלבום הבכורה שלו)
  • שיר לאוהבים הנבונים (קיים לחן של דפנה אילת בביצוע חוה אלברשטיין)
  • יש איזה שוחד (קיים לחן וביצוע של שם טוב לוי)
  • איך שהעצים (קיים לחן וביצוע של רונן ירקון)
  • כל הזמן (קיים לחן וביצוע של רונן ירקון)
  • כי תבואנה אל הארץ
  • תימהון
  • אני שומע משהו נופל
  • ענק

רבים משיריו של זך הולחנו: "כי האדם עץ השדה", "פזמון", "איך זה שכוכב", "שבעה", "יופייה אינו ידוע", "לבדו", "ציפור שנייה" ועוד. ב־1981 הוציאה נורית גלרון את האלבום שירים באמצע הלילה שהתבסס כולו על שיריו של זך, שהעניק לאלבום את שמו וכתב לו הקדמה. ב־1997 פרסמה להקת הפוסט-פאנק סדרני הדשא את השיר (שבהמשך הפך לשיר המזוהה עמה) "מוות לסמלת", שבו הופיע בית משירו של זך "שיר NO טיפוסי" שנכתב בזמן מלחמת לבנון הראשונה ושזך עצמו אישר לשימוש.

ב־1992 הקליט שפי ישי את השיר "שבעה" באלבום הסולו הראשון שלו, "אהבה ושנאה". כשיצא השיר הוא נפסל לשידור בגלי צה"ל[דרוש מקור].

ב־2010 יצא לאור "גבר לא ידבר על כך" אלבום הסולו השני של שפי ישי שהוקדש לשירי נתן זך. ב־2008 יצא האלבום כמה נהדרת היית בו מקריא זך משיריו על רקע מוזיקה מאת המלחין שלומי פריג'. באלבום מנגנת הפסנתרנית שירה שקד והוא כולל ואלס לפסנתר שכתב סבו של זך לכבוד טקס ההכתרה של וילהלמינה, מלכת הולנד.[21] ב־2011 הוציא זך אלבום נוסף עם פריג', אהבה צומחת בלילות. לאלבום זה עיצב את העטיפה האומן מנשה קדישמן.[22]

בקולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם מותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ פרסום נישואין, הצופה, 11 בדצמבר 1958
  2. ^ נ. זיטלבך (עיבד), יובל הציונות המדינית ⁩ | ⁨הבקר לילדים⁩ | 25 ספטמבר 1947 | אוסף העיתונות | הספרייה הלאומית, באתר www.nli.org.il, ‏25.9.1947
  3. ^ "הצופה לילדים" (מודעת פרסומת) | ⁨הצופה⁩ | 25 אוקטובר 1950 | אוסף העיתונות | הספרייה הלאומית, באתר www.nli.org.il, ‏25.10.1950
  4. ^ פול דה-קריף (עיבד נ. זיטלבך), קָאוּדִי יַנְג - הַלּוֹחֵם בַּמָּוֶת | ⁨הבקר לילדים⁩ | 18 מרץ 1948 | אוסף העיתונות | הספרייה הלאומית, באתר www.nli.org.il, ‏18.3.1948
  5. ^ חיה שחם, 'השיר הנכון' מול 'השיר הזר' - הפואטחקה של "שירים שונים" (זך) לאור "כוכבים בחוץ" (אלתרמן) (עמ' עמ' 30–31), באתר alterman.org.il, המאמר פורסם בספרה של חיה שחם "קרובים רחוקים:, ‏2004
  6. ^ ראובן שוהם, נתן זך מביט במראה ורואה פנים אחרות (עמ' 189), באתר app.oranim.ac.il, פורסם בכתב העת "דברים", סמינר אורנים, ‏2013
  7. ^ בועז פיילר ורוני סופר, נתן זך: אתנדב למשט לעזה, זו מדינת אפרטהייד, באתר ynet, 5 באוקטובר 2010
  8. ^ המקור, המקור 21.07.10 - נתן זך מדבר על הכול, באתר nana10‏, 21 ביולי 2010
  9. ^ נתן זך, יש מזרח ויש מזרח, באתר News1 מחלקה ראשונה, 26 ביולי 2010
  10. ^ נתן זך לגלג: רקטות פגעו בעוטף עזה? אוי ווי, באתר nrg‏, 30 בספטמבר 2014
  11. ^ המשורר נתן זך מאחל בהצלחה לאבו-מאזן, באתר ynet, 19 בינואר 2015
  12. ^ אריק בנדר, "כמו היטלר, גם נתניהו נבחר בצורה דמוקרטית", באתר nrg‏, 15 ביוני 2011
  13. ^ אמירה לם ואיתי אילנאי, הקרב על זך, באתר ynet, 10 בפברואר 2020
  14. ^ 1 2 יובל פלוטקין, פרידה ממשורר: נתן זך הובא למנוחות, באתר ynet, 9 בנובמבר 2020
  15. ^ סיפורו של גיבור תרבות: המשורר נתן זך הלך לעולמו בגיל 89 (קובי מידן מראיין את זך), באתר יוטיוב, 6 בנובמבר 2020, בדיקה אחרונה ב־2 בדצמבר 2022
  16. ^ אמירה לם ואיתי אילנאי, הקרב על זך, באתר ynet, 10 בפברואר 2020
  17. ^ וואלה‏, המשורר וחתן פרס ישראל נתן זך הלך לעולמו בגיל 89, באתר וואלה!‏, 6 בנובמבר 2020
  18. ^ 1 2 רן רימון, המופע משיריו של נתן זך היה צעד אמיץ, באתר ynet, 29 במרץ 2022
  19. ^ המחלקה לספרות עם ישראל באוניברסיטת בר-אילן העניקה למשורר נתן זך את הפרס ע"ש עקביהו על מפעל חיים בשירה, אתר אוניברסיטת בר-אילן, 17.5.2009
  20. ^ ynet, איטליה: זך יקבל את פרס השירה הבינלאומי, באתר ynet, 6 בדצמבר 2009
  21. ^ הילה אהרון בריק, עניין - שיחה עם נתן זך, באתר www.habama.co.il, ‏2009-03-10
  22. ^ הפקה עצמית‏, בכורה: נתן זך ושלומי פריג' - "תקוות חוט השני", באתר וואלה!‏, 7 באפריל 2011
  23. ^ זך, נתן / אילת נגב - פרויקט בן־יהודה, באתר benyehuda.org


הקודם:
זרובבל גלעד, יהושע טן-פי
פרס ביאליק לספרות יפה
1982
הבא:
נסים אלוני, עוזר רבין