נשק להשמדה המונית בסוריה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סמל אזהרה מפני קרינה רדיואקטיבית

סוריה מחזיקה בסוגים אחדים של נשק להשמדה המונית, ובעיקר נשק כימי, שאותו הפעילה נגד תושביה במהלך מלחמת האזרחים בסוריה. מגזין ג'יינס וכן סוכנויות המודיעין ברחבי העולם מעריכים כי בסוריה הגוף העוסק במחקר ופיתוח של טק"ק, נשק כימי, ביולוגי וגרעיני, בנוסף לתפקידיו האזרחיים, הוא מרכז סרס.

נשק כימי[עריכת קוד מקור | עריכה]

סוריה היא אחת מחמש המדינות שלא חתמו, ואחת משבע המדינות שלא אישרו את האמנה לנשק כימי, שאוסרת את הייצור, הפיתוח והשימוש בו. עם זאת ב-1968 סוריה הצטרפה לפרוטוקול אמנת ז'נבה מ-1925 שאוסר שימוש בזמן מלחמה בהרעלה, חניקה או שימוש בשאר הגזים.

הנשיא הסורי לשעבר חאפז אל-אסד רמז ליכולות כימיות בהצהרות פומביות בשנים 1990 ו-1997. לאחר מכן, בזמן הפלישה לעיראק ב-2003, סוריה הכחישה שיש ברשותה נשק כימי, וב-2012 חזרה בה והודתה שיש שברשותה נשק כזה.

ארגונים לא ממשלתיים במערב הצהירו שלסוריה יש מערך פעיל של נשק כימי. ארצות הברית הודיעה שלסוריה יש החל מאמצע שנות ה-80 של המאה ה-20 תוכנית לחימה כימית.

מתקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מומחים זיהו 5 מתקנים שבהם מצוי נשק כימי ועוד מתקן אחד שהוא בסיס נשק:[1]

הפיצוץ בשנת 2007[עריכת קוד מקור | עריכה]

בחודש יולי 2007 התפוצץ מחסן נשק סורי. בפיצוץ נהרגו 15 איש. המגזין השבועי האמריקאי ג'יינס, דיווח שהפיצוץ אירע כשכוחות איראנים וסורים ניסו להתאים ראש נפץ של גז חרדל על טיל סקאד. סוריה טענה שהפיצוץ היה תאונה שלא קשורה לנשק כימי.

בזמן מלחמת האזרחים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים מורחבים – פירוק הנשק הכימי בסוריה, המתקפה הכימית בח'אן שייח'ון, המתקפה הכימית בע'וטה

ב-23 ביולי 2012, סוריה הודתה בפיתוח של מאגר נשק כימי. היא טענה שהנשק נשמר אצלה להגנה נגד מדינות עוינות.[2] באוגוסט 2012, הצבא הסורי החל בניסויים של נשק כימי בבסיס מחוץ לעיירה חלב.[3] מדינות המערב החלו לשקול התערבות צבאית כאשר דווח על שימוש בנשק הכימי.

מאוגוסט 2013, התפרסמו דיווחים של שימוש בנשק כימי על ידי צבא סוריה,[4] כחלק ממלחמת האזרחים בסוריה, ובעקבות כך ארצות הברית הצהירה על אפשרות של תקיפה בסוריה. לנוכח איומיה של ארצות הברית לתקוף בסוריה, העלה נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין הצעת פשרה, לפיה יסכים אסד למסור את הנשק הכימי שברשותו לפיקוח בינלאומי, שיוביל לפירוק נשק זה.[5] ב-28 בספטמבר 2013 אישרה מועצת הביטחון פה אחד את ההצעה לפירוק הנשק הכימי בסוריה,[6] וכעבור ימים אחדים החל מימוש החלטה זו. בסוף אוקטובר 2013 דווח שהושמדו כל מתקני ייצור הנשק הכימי שסוריה הצהירה עליהם.[7] ביוני 2014 הושלם הפינוי של 1,300 טונות של נשק כימי מסוריה.[8]

ישראל ראתה בפירוק הנשק הכימי ירידה משמעותית באיום הכימי עליה, ובעקבות זאת הפסיקה המדינה לחלק מסכות אב"כ לתושביה, וצמצמה את ייצורן.[9]

עם זאת, ב-7 באוקטובר דיווחה סיגריד קאאג למועצת הביטחון, שסוריה הודתה כי הסתירה עד כה מפני העולם שלושה מתקנים למחקר ופיתוח נשק כימי ואחד נוסף, לייצורו.

ב-4 באפריל 2017 דווח על שימוש בסארין נגד אזרחים בצפון-מערב סוריה, שממנו נהרגו כמאה בני-אדם, ועוד מאות נפצעו. בית החולים אליו פונו הפצועים הופצץ על ידי מטוסי קרב.[10]

ב-9 באפריל 2018 דווח על תקיפה כימית בגז חרדל וכלור נגד אזרחים סורים, על ידי השלטון הסורי. ארגון הבריאות העולמי דיווח על כ-500 נפגעים.[11] סוריה ורוסיה טענו בתגובה כי לא נעשה שום שימוש בנשק כימי.

ב-14 באפריל 2018 לפנות בוקר (4:00 לפי שעון סוריה) פתחו צרפת, ארצות הברית, ובריטניה במתקפה משולבת נקודתית בלמעלה מ-100 טילים. בין המטרות היה מכון מחקר לנשק כימי. גורמים אמריקאים הגדירו את התקיפה כ"מוצלחת ביותר" עד כדי כך "שהחזירה את סוריה כמה שנים לאחור".

נשק ביולוגי[עריכת קוד מקור | עריכה]

סוריה נחשבה בדרך כלל למי שאינה מחזיקה נשק ביולוגי,[12] אך ישנם כמה דיווחים על מערכת פעילה של מחקר ופיתוח נשק ביולוגי. לפי יועצת נאט"ו ד"ר ג'יל דקר, סוריה עסקה בפיתוח של אנתרקס, טולרמיה, בוטוליזם, אבעבועות שחורות, אפלטוקסין, כולרה, והשתמשה בעזרתה של רוסיה בהתקנת אנתרקס על ראשי טילים.[13][14]

התוכנית הגרעינית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – תוכנית הגרעין הסורית

סוריה חברה באמנה למניעת הפצת נשק גרעיני ומחזיקה בתוכנית גרעינית אזרחית.

ב-6 בספטמבר 2007 הפציצה ישראל מתקן לייצור נשק גרעיני.[15] נשיא סוריה בשאר אל-אסד טען שהמתקן היה בסיס צבאי בבנייה,[16] ושמטרת סוריה היא מזרח תיכון נקי מגרעין. ב-23 ביוני 2008 סוריה הרשתה לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית להיכנס למתקן שלה ולקחת דגימות. הדגימות הוכיחו שבמקום נמצא אורניום מועשר. ב-24 במאי 2011 מנהל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, יוקיה אמאנו, פרסם דו"ח שקבע שהמקום הוא כור גרעיני.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Weapons of Mass Destruction (WMD) - Special Weapons Facilities
  2. ^ Syria Threatens Chemical Attack on Foreign Force
  3. ^ Report: Syria tested chemical weapons delivery systems in August
  4. ^ Syrian activists: Videos show chemical weapons used
  5. ^ אתר למנויים בלבד עמוס הראל, הניסיונות למניעת תקיפה - המרוויחים מהיוזמה הרוסית: פוטין, אובמה ואסד; המפסידים: אזרחי סוריה, באתר הארץ, 9 בספטמבר 2013
  6. ^ יצחק בן-חורין, אושר ההסכם לפירוק הנשק הכימי בסוריה, באתר ynet, 28 בספטמבר 2013
  7. ^ הושמדו כל מתקני ייצור הנשק הכימי שסוריה הצהירה עליהם, באתר הארץ, 31 באוקטובר 2013
  8. ^ רויטרס‏, סוריה עמדה ביעד: פינתה כל הנשק הכימי משטחה, באתר וואלה!‏, 23 ביוני 2014
  9. ^ יובל אזולאי, ‏אין איום כימי - אין עבודה: עשרות יפוטרו ממפעל שלאון, באתר גלובס, 1 ביוני 2014
  10. ^ דיווח בסוריה: מאה הרוגים ו-400 פצועים במתקפה כימית במעוז המורדים
  11. ^ רשמית: בדומא נעשה שימוש בנשק כימי, באתר ישראל היום, 11 באפריל 2018
  12. ^ Chemical & Biological Weapons: Assessing Capabilities And Motivations
  13. ^ Syria's Bio-Warfare Threat: an interview with Dr. Jill Dekker
  14. ^ עמיר רפפורט, רונן סולומון ואלי ברדנשטיין, דאגה בישראל: סוריה תמשיך להחזיק בארסנל נשק הביולוגי, באתר nrg‏, 7 באוקטובר 2013
  15. ^ Obama: Decision not to strike Syria does not mean Iran is off the hook
  16. ^ Syria president denies building nuclear reactor