נעמי סטוצ'ינר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נעמי סטוצ'ינר
לידה 1947 (בת 77 בערך)
יוהנסבורג, דרום אפריקה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה פרס ישראל (2020) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
נעמי סטוצ'ינר (משמאל) בעת ביקור שגריר ארצות הברית דן שפירו בבית איזי שפירא ב-2012. מימין מנכ"לית בית איזי שפירא ג'ין יודס.
נשיא המדינה ראובן ריבלין ונעמי סטוצ'ינר במהלך סיור הצדעה שערך הנשיא לחינוך המיוחד העובד גם בתקופת הקורונה, ינואר 2021

נעמי סטוצ'ינר (נולדה בשנת 1947) היא יזמת חברתית ישראלית. מייסדת עמותת "בית איזי שפירא", הפועלת למתן הזדמנויות שוות ושילובם של אנשים עם מוגבלויות בחברה. כלת פרס ישראל למפעל חיים לשנת 2020.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סטוצ'ינר נולדה ביוהנסבורג שבדרום אפריקה בשנת 1947 לאיזי ולוסי שפירא. היא התחנכה בתנועת בני עקיבא במקום. ב-1970, לאחר שסיימה את לימודיה בעבודה סוציאלית-קהילתית באוניברסיטת ויטווטרסראנד שביוהנסבורג, עלתה לישראל ביחד עם בעלה טוביה, והשתלבה בפעילות קהילתית. היא הקימה את היחידה הקהילתית של עיריית תל אביב בשכונת התקווה.

ב-1977 - הקימה יחד עם פרופסור שמאי דוידסון, את היחידה לבריאות הנפש מטעם בית החולים הפסיכיאטרי שלוותה ברעננה, והייתה המתאמת של יחידה זאת עד 1981.

דרך החזון של אביה ביחסו לאנשים עם מוגבלויות ופועלו לשוויון הזדמנויות למענם בתוך החברה, שהקים מוסד פנימייתי ביוהנסבורג, שלפעילותו התגייסה המשפחה כולה. נחשפה לעולם החינוך המיוחד, וכך התעצבה תפיסת עולמה וגישתה לנושא.

בשנת 1980, בעקבות פטירתו של אביה, הקימה לזכרו יחד עם משפחתה את בית איזי שפירא ברעננה הנקרא על שמו. בו פועלים לשיפור חייהם של ילדים ובוגרים עם מוגבלויות ושל בני משפחותיהם. הארגון הפך במרוצת השנים לארגון בעל שם עולמי המשפיע בעזרת פיתוח שירותים חינוכיים ומחקר והכשרה בתחום המוגבלויות על כ-500 אלף בוגרים וילדים בעלי מוגבלויות בשנה, ופועל כבר מעל ארבעה עשורים כדי להעניק לאנשים עם מוגבלות שותפות מלאה בחיי הקהילה ואיכות חיים טובה יותר.

בשנת 2013 זכו סטוצ'ינר ובית איזי שפירא בהכרה מיוחדת מטעם האו"ם, כאשר הוזמנו להציג בכינוס השישי של האו“ם בנושא זכויותיהם של אנשים עם מוגבלויות. כיום משמש בית איזי שפירא יועץ מיוחד למועצה הכלכלית חברתית של האומות המאוחדות ומסייע בקידום מעמדם של אנשים עם מוגבלויות ברחבי העולם.

כיהנה כמנכ"לית בית איזי שפירא מיום הקמתו ועד שנת 2006, אז העבירה את תפקיד המנכל”ית לידי ג’ין יודס. לאחר מכן הקימה את הארגון הבינלאומי של ידידי בית איזי שפירא, שבראשו עמדה עד שנת 2010, וכיום היא ממשיכה להיות חברה בוועד המנהל של בית איזי שפירא. בשנת 2011 פרסמה סטוצ'ינר, יחד עם ישראל סייקס ושרון בכר, את הספר "לילה כיום יאיר" המסכם שלושים שנות יזמות חברתית של בית איזי שפירא.

לאחר פרישתה מהפעילות הניהולית בבית איזי שפירא, הקימה את ארגון Unlimited Impact Social לפיתוח קיימות ארגונית בחברה האזרחית, היא מייעצת לארגונים מהמגזר החברתי העוסקים בהשפעה חברתית רחבה בישראל ומחוצה לה, ומרצה בנושאים שונים הקשורים ליזמות חברתית, חיזוק הקשר בין הסקטור החברתי-עסקי-ממשלתי ואתיקה בפיתוח משאבים.

הוקרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לסטוצ'ינר ולבית איזי שפירא ניתנו פרסי הוקרה רבים ביניהם פרס הנרייטה סאלד לעבודה סוציאלית, פרס ראש הממשלה "מגן הילד", פרס המנכ”ל המצטיין של המגזר השלישי. יקיר קרן שלם למתנדב ומגן שר הבריאות למתנדבים מצטיינים. אות הוקרה על מפעל חיים על ידי לשכת רואי חשבון בישראל ובאות על מפעל חיים “יקיר ציון” מהפדרציה הדרום אפריקאית.

ב-2017 העניקה אוניברסיטת רייכמן לסטוצ'ינר תואר עמיתת שם כבוד. כן הוענק לה תואר לשם כבוד מהמכון הטכנולוגי חולון[1].

בשנת 2020 זכתה בפרס רפפורט לעשייה נשית פורצת דרך.[2]מנימוקי הפרס: "מפעל חייה של נעמי מהווה דוגמה ומופת לשינוי שיכולה ליצור התגייסותו של היחיד למען החברה".

בשנת 2020 זכתה בפרס ישראל למפעל חיים. ועדת הפרס, בראשותו של הפרופסור משה בר אשר, ציינה בנימוקיה כי:”סטוצ'ינר הקדישה את חייה למען עשייה חברתית והקימה את בית "איזי שפירא" המשפיע על חייהם של אלפים. בפעילותה ובתרומתה שינתה את התפיסה החברתית ביחס לבעלי מוגבלויות ותרמה ליצירת שיוויון הזדמנויות לאוכלוסייה זו”[3].

נבחרה לרשימת הנשים המשפיעות (PowerWomen) של מגזין פורבס הישראלי לשנת 2022[4].

היא חברה בוועד המנהל של בית איזי שפירא, ובוועד המנהל של הארגונים קרן אהבה, מנהיגות אזרחית, כל זכות ודרור. סטוצ'ינר נשואה לטוביה, אם לארבעה ילדים אורלי, לימור, ברק וגיורא. היא מתגוררת ברעננה ובשנת 2012 קיבלה את פרס יקירת העיר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא נעמי סטוצ'ינר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]