נסיכה קטנה (ספר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נסיכה קטנה
A Little Princess
כריכת המהדורה השלישית של הספר
כריכת המהדורה השלישית של הספר
מידע כללי
מאת פרנסס הודג'סון ברנט
שפת המקור אנגלית
סוגה ספר ילדים
מקום התרחשות לונדון עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה צ'ארלס סקריבנר ובניו עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הוצאה 1904
מספר עמודים 108 (מהדורה ראשונה)
הוצאה בעברית
הוצאה הוצאת יהושוע צ'צ'יק (מהדורה ראשונה)
תאריך 1966 (מהדורה ראשונה)
תרגום אברהם בירמן (מהדורה ראשונה)
מהדורות נוספות
תאריך מהדורות נוספות ראה מהדורות בעברית
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 001857020, 001857013, 002691355
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

נסיכה קטנהאנגלית: A Little Princess) הוא ספר ילדים מאת הסופרת פרנסס הודג'סון ברנט משנת 1904. הוא מספר על ילדה אנגליה בשם שרה קרו, החיה עם אביה הקצין בהודו, ועוברת לפנימיה לבנות בלונדון. הספר מספר על קורותיה בפנימיה, ועל התמודדותה עם הקשיים הניחתים עליה עקב מותו של אביה והתאכזרותה של מנהלת הפנימיה. הספר נחשב לאחד משלושת ספריה המוכרים והטובים ביותר של ברנט, השניים האחרים הם סוד הגן הנעלם ולורד פונטלרוי הקטן. הוא עובד לשש גרסאות קולנוע וטלוויזיה במדינות רבות בעולם, כולל גרסה משנת 1995 של הבמאי אלפונסו קוארון.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סרן קרו מגיע עם בתו בת השבע, שרה (שככל הנראה מחוננת), לפנימיה לבנות של מיס מינצ'ין בלונדון לאחר ששהו זמן ארוך בהודו. שרה מתוארת כילדה בוגרת מכפי גילה, יפה ומוכשרת ביותר. היא בעלת דמיון מפותח מאוד, ושואלת את עצמה שאלות פילוסופיות בדרגה של אדם בוגר. סרן קרו משאיר את שרה בפנימיה תוך הבטחה שידאג לכל מחסורה ושיכתוב לה פעמיים בשבוע, ואז חוזר לעסקיו בהודו. שרה מתוודעת למנהלת הפנימיה, מריה מינצ'ין המרושעת, ולאחותה המגושמת, מיס אמליה, וכן מתיידדת עם כמה מהילדות בפנימיה. הסרן קרו הוא אדם עשיר, כך שמיס מינצ'ין מטפחת ומפנקת את שרה, למרות שאינה מחבבת אותה במיוחד. לקראת יום הולדתה ה-11 של שרה, כותב לה אביה כי ידידו שיתף אותו בבעלות על מכרה יהלומים בהודו, השקעה עסקית שאמורה להניב רווחים גדולים, וכי הוא השקיע בכך את רוב כספו.

ביום הולדתה של שרה מתברר לה כי אביה מת מקדחת בהודו, וכי ההשקעה לא צלחה והיא בעצם נותרה חסרת כל. מיס מינצ'ין האכזרית, המבינה כי שרה היא כעת עול כלכלי, לוקחת ממנה את בובותיה וחפציה היפים, משכנת אותה בעליית הגג שורצת העכברושים והופכת אותה למשרתת בפנימיה. שרה מצליחה להתמודד עם הקשיים האלו בזכות בגרותה הנפשית, דמיונה המפותח, ובעזרת ידידים כמו המשרתת בקי ועכברוש קטן. שרה מדמיינת שהיא נסיכה ועליה להתנהג ככזו גם בנסיבות החיים הקשות אותן היא חוה. כך לדוגמה, כאשר היא מוצאת מטבע של ארבעה פני ומקבלת מהאופה שש לחמניות היא נותנת לילדה מורעבת חמש מתוכן. גאוותה נפגעת כאשר ילד חושב אותה למקבצת נדבות ונותן לה מטבע של שישה פני, אך כדי לא לפגוע בו היא מסכימה לקבלו.

אל הבית הסמוך לפנימיה עובר דייר חדש ושרה מזהה את הרהיטים והמשרת כהודיים. היא שומעת שהדייר החדש חולה בקדחת, ומדמיינת שהוא קשור בצורה כזאת או אחרת אל אביה. המשרת ההודי עולה באחת הפעמים לעליית הגג שמול שרה, רואה אותה, ומדבר איתה בניב הודי. המשרת מרחם על הילדה המסכנה, ובלילה הוא מגניב לחדרה רהיטים יפים לשמח אותה. בהמשך מתגלה כי הדייר החדש, מר קריספורד, הוא ידידו של סרן קרו, ששיתף אותו בהשקעה במכרות היהלומים. מתברר שהוא הצליח להרוויח הון גדול מהמכרות בסופו של דבר. הוא שוכב במחלתו, ומתייסר על מותו של ידידו ועל גורלה הבלתי ידוע של בתו. בשנים האחרונות הוא מנסה למצוא את הילדה בפנימיות ברחבי אירופה, ללא הצלחה.

מאוחר יותר שרה יוצאת מחדרה, וכשהיא חוזרת היא מגלה שהקוף של המשרת ההודי נכנס לעליית הגג שלה, וננעל בפנים. היא לוקחת את הקוף אל הבית השכן כדי להחזיר אותו, ומוצאת את מר קריספורד. הוא שואל אותה לשמה, ומגלה שהיא בתו של ידידו הטוב קרו.

מיס מינצ'ין מגיעה גם היא לביתו של קריספורד, וכאשר היא מגלה ששרה קיבלה את כל הונה בחזרה, היא מנסה לשכנע אותה לחזור ולהיות תלמידה מן מהמניין בפנימיה שלה. שרה אינה מסכימה לחזור, ונשארת עם מר קריספורד. היא זוכרת את בקי חברתה הטובה, ומשכנת אותה כבת לוויה בבית קריספורד.

על הספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר נכתב לפני כמאה שנים ועל אף שהסופרת ברנט כתבה עשרות ספרים ומחזות מצליחים, הרי שרובם נשכחו זה מכבר. 'נסיכה קטנה' הוא אחד מהספרים הבודדים שמוצאים שוב ושוב לאור, במהדורות חדשות. בדומה לספרי ילדים רבים אחרים עוסק הספר במעין סיפור "לכלוכית". שרה קרו היא ילדה עשירה המאבדת את אביה (לאחר שהתייתמה בגיל צעיר מאמה). כתוצאה היא משועבדת בתת-תנאים על ידי בעלת הפנימיה המרושעת. היא שומרת על יושר פנימי והגינות למרות הכל ולבסוף נגאלת מייסוריה. ברנט ככל הנראה הכניסה לתוך הספר חלק מחוויות ילדותה, כיוון שכתוצאה ממות אביה גם היא חוותה רעב.

יהודה אטלס, באחרית דבר שבמהדורה החדשה של הספר, כותב כי "יש לעיתים חסד גדול לחזור בבגרותך אל הספרים שהפסדת - גם אלה שאהבת - בילדותך". הוא מציין כי הספר מלא רגש, חיי נפש ודמעות ועל אף שלרוב נערים תאבי "אקשן" הרי שהם ייהנו מקריאת הספר.

מהדורות בעברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא נסיכה קטנה בוויקישיתוף