ניר מלחי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ניר מלחי

ניר מלחי (נולד ב-1955) הוא מורה לאמנויות לחימה, ראש שיטת "טסון נאן מאן פאי" בישראל, מייסד "המרכז הישראלי לטאי צ'י".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מלחי נולד בקיבוץ חצרים ושירת כלוחם בשייטת 13. לאחר שחרורו מהצבא נסע להשתלם באמנויות לחימה בחו"ל והתאמן בקראטה, קנדו וטאי צ'י, ובכולן הגיע לרמות גבוהות. שהה כתשע שנים מחוץ לישראל, מתוכן כשש ביפן. למד אצל המאסטר וונג־פו־לאי בטאיוואן, בשיטת צון נאן שנוסדה על ידי אמן הלחימה הסיני וונג שו-צ'ין ומשלבת מספר אמנויות לחימה סיניות "רכות": טאי צ'י צ'ואן, שינג אי צ'ואן, בה גואה ג'אנג וצ'י קונג.[1] לאחר מכן חזר בתשובה והפך לחרדי (וגם החזיר את שם המשפחה המקורי של הוריו - זלצמן).

בשנות השמונים חזר מלחי לישראל והקים את המרכז הישראלי לטאי צ'י. בשנת 2019 התנתק מלחי מהמרכז. עסק גם בנדל"ן, בישראל ובמזרח־אירופה.

בגופו של מלחי התגלה בשנת 2002 סרטן, ייתכן כתוצאה מצלילות בקישון במהלך שירותו הצבאי. טופל בישראל, בארצות הברית ובגרמניה ובעצת רבנים גם הוסיף את השם "יחיאל" לשמו.

בפסטיבל הסרטים הבינלאומי בחיפה 2005, זכה הסרט "זורם כנהר גדול", שמלחי הוא גיבורו, בפרס הסרט התיעודי הטוב ביותר. הסרט בוים על ידי יצחק חלוצי, וחושף את ההתמודדויות של מלחי במהלך חייו.[2]

בשנת 2016 יצא לאור הספר "אמנות הלחימה: שיחות עם מאסטר ניר מלחי" (מאת עומר ברקמן, הוצאת אסיה) ובו שמונה שיחות של ניר מלחי, עם ד"ר עמיר סולד, ד"ר רוני קלוגר, פרופסור יעקב רז, ג'יל שיימס, אהרון שפירא, יוסף צליח, עמי אילון ואלי כהן.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ניר מלחי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מאסטר יחיאל ניר מלחי, אתר המרכז הישראלי לטאי צ'י
  2. ^ על הסרט "זורם כנהר גדול"