נייקי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נייקי
Nike, Inc.
נתונים כלליים
סוג חברה ציבורית
בורסה הבורסה לניירות ערך בניו יורק (NKE) עריכת הנתון בוויקינתונים
מוטו Just Do It (פשוט עשה זאת)
מייסדים פיל נייט, יו"ר
ביל באוורמן
תקופת הפעילות

1964, ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית

(1964–1971 – ספורט הפס הכחול) – הווה
חברות בנות
מיקום המטה ביברטון עריכת הנתון בוויקינתונים
משרד ראשי ארצות הבריתארצות הברית ביוורטון, אורגון, ארצות הברית
ענפי תעשייה תעשיית הביגוד, קמעונאות, תעשייה עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצרים עיקריים נעלי ספורט, בגדי ספורט
שווי שוק 142.39 מיליארד דולר (28 במרץ 2024)
הכנסות 34.35 מיליארד דולר (2017)[1]
רווח תפעולי 6,651,000,000 דולר אמריקאי (נכון ל־2022) עריכת הנתון בוויקינתונים
רווח 4.24 מיליארד דולר (2017)[1]
מנכ"ל John Donahoe עריכת הנתון בוויקינתונים
עובדים 74,400 (2017)[1]
 
www.nike.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
שחקנית הגולף מישל וי לובשת כובע וחולצה של נייקי
נייק "אייר פורס וואן" בעיצוב אישי
תינוקת חובשת כובע של נייקי

נייקי (מחוץ לארצות הברית ידוע גם כנייק; באנגלית: Nike, Inc.) הוא תאגיד רב-לאומי אמריקאי העוסק בייצור נעלי ספורט, ביגוד וציוד ספורט, המשווק את בגדיו תחת שמו ובאמצעות חברות נוספות שבבעלותו, כגון יצרנית הנעליים קונברס. התאגיד נקרא על שם אלת הניצחון היוונית, ניקֵה (Νίκη).

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיל נייט, אחד משני מייסדיה של נייקי, הקים בשנת 1964 את "ספורט הפס הכחול" (Blue Ribbon Sports), שקיבלה את הזיכיון לשיווק נעלי הספורט של חברת אוניטסוקה היפנית (שבהמשך הפכה לחברת אסיקס). שותפו להקמה היה ביל באוורמן, מאמן הריצה של נייט באוניברסיטת אורגון. בשנת הפעילות הראשונה מכרה החברה 1,300 זוגות נעליים והכניסה כ-8,000 דולר, רוב המכירות בוצעו מתוך תא המטען של רכבו של נייט. בשנת 1965 שכרה החברה עובד אחד במשרה מלאה ומכירות החברה עלו ל-20,000 דולר. בשנת 1966 פתחה החברה חנות ראשונה בסנטה מוניקה, קליפורניה. בשנת 1969, הגיעו המכירות להיקף נאות ונייט התפטר ממשרתו כמרצה באוניברסיטת אורגון והתמסר לעבודתו בחברה במשרה מלאה.

בשנת 1970 התחיל באוורמן לערוך ניסיונות ביציקת גומי לתוך ברזל בסוליית הנעל של אשתו, פיתוח שהוביל אחר כך ליצירת סוליית ה'ואפל'. נייט התחיל שנה מאוחר יותר, ב-1971, בפיתוח מותג נעלי ספורט חדש. קרולין דייווידסון, תלמידה לעיצוב מאוניברסיטת אורגון בה הרצה בעבר, ביצעה את העיצוב כעבודה צדדית במהלך לימודיה, ויצרה את לוגו החברה המשמש עד היום. שמה של החברה, נייקי, הוענק לה על ידי ג'ף ג'ונסון, בעבר עמיתו למסלול הריצה של נייט וסוכן המכירות הראשון של החברה. השם מבוסס על שמה של ניקה, אלת הניצחון במיתולוגיה היוונית.

בשנת 1972 התחילה החברה החדשה לשווק את מוצריה, תחילה באורגון, והפכה בתוך מספר שנים לחברה המובילה בתחום נעלי האימון לספורטאים בארצות הברית, הרבה בזכות סוליית הואפל שלה.

בשנת 1979 השיגה החברה פריצת דרך משמעותית כאשר אימצה את "בועת האוויר", המצאתו של מריון פרנק רודי. רודי, מהנדס אווירונאוטיקה לשעבר, המציא מערכת ריכוך המבוססת על הכנסת גז לתוך מעטפת פוליאוריתן. הבועה, המכונה "אוויר" על ידי נייקי, הוכנסה אל תוך סוליות הנעליים כדי לספק ריכוך משופר החל בשנת 1982.

בשנת 1980, תשע שנים אחרי הפיכתה לחברה, ביצעה נייקי הנפקה ראשונה בבורסה האמריקנית ובשנת 1982 פרסמה נייקי בפעם הראשונה פרסומת טלוויזיונית בהיקף ארצי. בשנת 1984 חתמה החברה על חוזה אימוץ עם הכדורסלן מייקל ג'ורדן ולראשונה גם יצרה דגם על שמו של אדם, נעל "אייר ג'ורדן". הנעל, שהשימוש בה נאסר תחילה בליגת הכדורסל, משכה תשומת לב רבה והפכה לאירוע משמעותי בהצלחתה העתידית של נייקי. נייקי ניסתה אחרי כן לבצע עסקאות דומות עם הספורטאים הטובים בתחומם, לעיתים עוד טרם הוכיחו עצמם בפועל. כך, הוחתמה מחד נבחרת ברזיל בכדורגל על חוזה ארוך טווח (שחודש פעם נוספת), ומאידך הוחתם הגולפאי טייגר וודס מיד כאשר עבר מגולף חובבני למקצועני.

אייר ג'ורדן

במחצית השנייה של שנות השמונים הפכה נייקי בהדרגה למתחרה המשמעותית ביותר של חברת ריבוק, ששלטה עד אז בשוק האמריקני, לצד המותגים הגרמניים אדידס ופומה. מכירות החברה חצו את קו מיליארד הדולר לשנה בשנת 1986, ובשנת 1988 הושקה סיסמת הפרסום המוכרת שלה "Just Do It".

ב-24 בדצמבר 1999 נפטר ביל באוורמן, אחד מצמד מייסדי החברה, בגיל 88. בשנת 2004 ויתר נייט על תואר המנכ"ל של החברה, אך המשיך בתפקיד הנשיא. מחליפו היה ויליאם ד. פרז, אך כהונתו של זה הסתיימה בינואר 2006 על רקע אי הסכמות בינו לבין נייט, ובמקומו בא מארק פרקר, עובד ותיק בחברה, שנחשב לבעל החזון שמאחורי רעיון נעלי האוויר של החברה.

בנוסף לנעליים, נייקי מייצרת גם שעונים וביגוד. סך מכירותיה בשנת 2014 הסתכם ב-27.8 מיליארד דולר.

סמליל ה"סווש" (Swoosh)[עריכת קוד מקור | עריכה]

סמלילה המוכר של נייקי נוצר בשנת 1971 על ידי קרולין דייווידסון, סטודנטית לעיצוב גרפי באוניברסיטת פורטלנד. פיל נייט, מייסד נייקי, הכיר אותה כאשר שימש מרצה לחשבונאות ושכר אותה לבצע עבודות כפרילנסרית עבור חברת הנעליים שלו.

כאשר החליט נייט ליצור מותג חדש עבור נעלי הספורט שלו, הוא פנה לדייווידסון וביקש ממנה לעצב מספר רעיונות. היא הסכימה, תמורת שכר של שני דולרים לשעת עבודה. ביוני 1971 הציגה דייווידסון מספר אפשרויות עיצוב לנייט ובכירים אחרים בחברה, והסמל הידוע בשם "סווש" נבחר. דייווידסון הגישה חשבונית על סך 35 דולר עבור עבודתה. בשנת 1983, כמחווה של הכרת טובה, העניק נייט לדייווידסון טבעת יהלום שעליה הסמליל וכן מניות של חברת נייקי.

צורתו של הסווש מבוססת על הכנפיים של האלה היווניה ניקה. הסמליל עוצב כמה חודשים לפני שאומץ השם נייקי באוגוסט 1971 כשמו החדש של המותג. הסמל כונה בתחילה בפשטות "הרצועה" ורק אחרי זמן מה קיבל את השם המוכר שלו.

צורת הסווש שימשה במהלך המשבר הכלכלי של 2020 לתיאור היציאה מהמשבר[2].

מותגים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נייקי רכשה במהלך השנים מספר מותגי ספורט והלבשה על מנת להרחיב את היצע המוצרים של החברה. בשנת 1988 ביצעה החברה את הרכישה הראשונה, כאשר רכשה את מותג ההנעלה "Cole-Haan" תמורת כ-80 מיליון דולר[3]. בשנת 1994 רכשה את "Bauer Hockey",המתמחה בייצור ציוד להוקי קרח, תמורת 395 מיליון דולר[4]. בשנת 2002 רכשה את מותג הגלישה "Hurley International" מידי מקים החברה, בוב הארלי[5]. ב-2003 רכשה נייקי את "קונברס", יצרנית נעלי אולסטאר, תמורת 305 מיליון דולר[6]. בשנת 2004 רכשה את יצרנית ביגוד הספורט "Starter" תמורת 43 מיליון דולר[7] ובשנת 2008 רכשה את יצרנית אופנת הכדורגל "יומברו" תמורת כ-480 מיליון דולר[8].

כחלק מתהליך של התמקדות מחדש שעשתה החברה היא מכרה את רוב המותגים, רובם נמכרו במחיר נמוך יותר מהמחיר אותה שילמה החברה – "Starter" נמכרה ב-2007 תמורת 60 מיליון דולר[7], ב-2008 נמכרה "Bauer Hockey" תמורת 200 מיליון דולר[4], וב-2012 נמכרה "יומברו" תמורת 225 מיליון דולר[8]. המותג "Cole-Haan" נמכר ב-2013 ברווח משמעותי תמורת כ-570 מיליון דולר[9]. באפריל 2018 רכשה את הסטארט-אפ הישראלי Invertex בכ-10 מיליון דולר[10].

ב-2019 נמכרה "Hurley International" ל-"Bluestar Alliance LLC"[11].

חסויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

החברה מעניקה חסויות למועדוני ספורט וספורטאים מובילים רבים ברחבי העולם כולל כריסטיאנו רונאלדו, לברון ג'יימס, ברצלונה וטוטנהאם.

ב-1972 חתם טניסאי הצמרת הרומני איליה נסטסה חוזה חסות ראשון לנעילת נעלי טניס של נייקי. ב-1973, השיאן האמריקאי בריצה למרחקים בינוניים סטיב פריפונטיין היה אתלט המסלול הבכיר הראשון שרץ עם נעלי נייקי. זאת בעידודו של מאמנו מאוניברסיטת אורגון ביל באוורמן. בשנת 1978 החתימה החברה את הטניסאי ג'ון מקנרו על חוזה פרסום, עסקה ראשונה בשורה ארוכה של עסקאות עם ספורטאים נודעים שערכה החברה בשנים שלאחר מכן. במהלך שנות ה-80 החתימה נייקי מספר אתלטים בולטים דוגמת קרל לואיס, ג'קי ג'וינר קרסי וסבסטיאן קו. ההחתמה הבולטת ביותר הייתה של הכדורסלן מייקל ג'ורדן בשנת 1984. בשנת 2009 חתם שחקן הכדורגל כריסטיאנו רונאלדו, ובשנת 2013 האריך את החוזה בכך שחתם לכל החיים. נוסף על כך נייקי מאמצת מספר גדול של נבחרות לאומיות ועשרות קבוצות בשלל ענפים.

החל משנת 2012 נייקי היא הספונסרית של כל ליגת ה-NFL.[12] ביוני 2015 חתמה נייקי על עסקת אימוץ ל-8 עונות עם ליגת ה-NBA במסגרתו תהיה החברה המלבישה הרשמית של כל קבוצות הליגה. החוזה, שיכנס לתוקף בעונת 18–2017, יחליף את אדידס, שחתמה על החוזה בעונת 2006. על פי החוזה, סמל החברה יופיע על חולצות השחקנים, הפרסומת המסחרית הראשונה על מדים בתולדות הליגה[13]. לנייקי יש חסויות על קבוצות כדורגל רבות, כגון ברצלונה, פריז סן-ז'רמן, טוטנהאם הוטספר, צ'לסי (כדורגל), אתלטיקו מדריד ואינטר מילאנו, וכן על נבחרות לאומיות כמו נבחרת אנגליה בכדורגל, נבחרת צרפת בכדורגל, נבחרת ברזיל בכדורגל, נבחרת פורטוגל בכדורגל, נבחרת הולנד בכדורגל ועוד.

בדצמבר 2015 הודיעה החברה כי החתימה את לברון ג'יימס על חוזה חסות "לכל החיים". גובה הסכום לא פורט, אך נאמר שזהו חוזה החסות הגדול ביותר שקיבל אי פעם ספורטאי[14].

ביטול חסויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

באוגוסט 2006 ביטלה החברה את ההתקשרות שלה עם האצן ג'סטין גטלין לאחר שהושעה בשל שימוש בחומרים אסורים[15]. באוקטובר 2012 ביטלה החברה את החוזה עם אלוף הטור דה פראנס, לאנס ארמסטרונג מאותה הסיבה[16]. בפברואר 2013 ביטלה החברה את החוזה עם האצן קטוע הרגליים, אוסקר פיסטוריוס, לאחר שהואשם ברצח חברתו[17]. בספטמבר 2014 הפסיקה החברה את ההתקשרות עם שחקן הפוטובול ריי רייס המשחק בקבוצת בולטימור רייבנס שהושעה מליגת ה-NFL לאחר שהשחקן צולם בסרטון וידאו כשהוא מכה את ארוסתו באגרופיו. שבוע לאחר מכן ביטלה החברה חוזה עם שחקן פוטבול נוסף, אדריאן פיטרסון, לאחר שהואשם בהכאת בנו בן ה-4 באמצעות ענף עץ זית[18].

החברה עמדה לצידם של קובי בראיינט וטייגר וודס ולא ביטלה עימם את החוזים כאשר היו מעורבים בפרשות בגידה בנשותיהם[19].

ביקורת ציבורית על החברה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טענות בנוגע לתנאי עבודה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביקורת חריפה הוטחה החל בשנת 1997 בנייקי על כך שהתנאים שהיא מספקת לעובדיה במפעלים במדינות כמו הודו, וייטנאם, תאילנד, ואינדונזיה ירודים, במיוחד בהשוואה לאלו של עובדים במערב, וכונו סדנאות יזע. כך, לדוגמה, טוען האתר "החרימו את נייקי" כי שכר העבודה במפעליה בווייטנאם מגיע ל-20 סנט לשעה בלבד ותנאי העבודה, התזונה והרפואה אינם מספקים. אחד המקורות הבולטים למידע וטענות אלו היה "הועדה הלאומית לעבודה", גוף הפועל בצמוד לאיגודי עובדים בארצות הברית, המתנגדים להעברת מפעלים אל מחוץ למדינה. טענות על ניצול, לכאורה, של עובדים הועלו גם על ידי נעמי קליין ומייקל מור.

בעקבות הביקורת הגוברת, מימנה נייקי מחקר של מלכ"ר עצמאי בשם "גלובל אליינס" לבדיקת הטענות. ממצאי הדו"ח היו קשים והובילו את הנהלת נייקי להודות בפגיעה בעובדים (ר' כתבה), ולהכריז על הקמתו של "מערך שיקום" לפתרון הבעיות. בשנת 2005, לאחר שנים רבות של הסתרה[20], חשפה נייקי את שמותיהם ומיקומם של יותר מ-700 מפעלים, והודתה כי בחלקם מתקיימים תנאי העסקה פוגעניים. במאי 2007 פרסמה נייקי דו"ח שלישי ובו הכריזה, בין השאר, על "תוכנית לביטול שעות נוספות עודפות". מבקרי החברה, עם זאת, מטילים ספק בכנות הדוחו"ת וטוענים כי הרטוריקה אינה בהכרח מיתרגמת למעשים.

איכות הסביבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כחלק מהמאבק לשיפור תדמיתה בציבור, נרתמה נייקי למאבק בהרס יער הגשם באמזונאס על ידי הפסקת השימוש בעורות בקר שמקורם בשטחי מרעה שהיו בעבר יערות גשם. השינוי במדיניות אירע בעקבות דו"ח חמור של ארגון גרינפיס על היקף הכריתה באמזונאס, שהצביע על גידול הבקר כגורם המרכזי. נייקי התחייבה כי בתוך שנה תפותח ותופעל מערכת שתוודא שהעור המיובא מברזיל גדל מחוץ לשטחי יער האמזונס הכרותים[21].

עבודת ילדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך שנות ה-90 התמודדה החברה עם ביקורת קשה על השימוש שנעשה בעבודת ילדים במפעלים שמייצרים עבור החברה כדורי רגל בקמבודיה ובפקיסטן. אף על פי שהחברה עשתה צעדים לצמצם את התופעה היא המשיכה לחתום על חוזים עם מפעלים הנמצאים באזורים שבהם קשה לאכוף את התקנות ולהבטיח שלא נעשה שימוש בעבודת ילדים. בשנת 2001 שודר ב-BBC סרט דוקומנטרי שחשף את התנאים הקשים שבהם מועסקים ילדים במפעלים בקמבודיה. הסרט התמקד בשש ילדות שהוכרחו לעבוד שבעה ימים בשבוע, 16 שעות ביום.

שביתת עובדי ייצור[עריכת קוד מקור | עריכה]

באפריל 2014 התקיימה שביתה של פועלים במפעלי חברת ין יון (Yue Yuen) בעיר דונגואן שבסין, מפעלים המייצרים נעליים עבור נייקי ואדידס. הפועלים השובתים דרשו להעלות את שכרם ב-30% ולקבל תנאים טובים יותר. על פי הערכות השתתפו בשביתה כ-30,000 פועלים. השביתה נמשכה מספר ימים ושיבשה את ייצור הנעליים הסדיר[22].

במרץ 2018 הודיע נשיא החברה על התפטרותו המיידית על רקע הביקורת הציבורית נגד נייקי בנושאי תנאי העבודה ואיכות הסביבה[23].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 דו"ח שנתי לשנת 2017
  2. ^ נל, ‏כלכלנים מעריכים: היציאה מהמשבר תיראה כמו הלוגו של נייקי, באתר גלובס, 12 במאי 2020
  3. ^ COMPANY NEWS; Cole-Haan to Nike For $80 Million, New York Times, 26 April 1988
  4. ^ 1 2 Ian Austen Hockey Fan, and Investor, Buys Bauer From Nike , New York Times, 22 February 2008
  5. ^ Connelly, Laylan Bob Hurley: Success built on everyone's inner surfer, Orange County Register, 22 January 2013
  6. ^ Joshua Partlow Nike Drafts An All Star, Washington Post, 18 July 2003
  7. ^ 1 2 Nike unloads Starter for $60M, Portland Business Journal. 15 November 2007
  8. ^ 1 2 Matthew Townsend & Leslie Patton Iconix Brand Buys Nike’s Umbro Soccer Unit for $225 Million, Bloomberg, 24 October 2012
  9. ^ Nike completes Cole Haan sale, Portland Business Journal. 4 February 2013
  10. ^ ענת רואה, נייקי רכשה את הסטארט-אפ הישראלי Invertex בכ-10 מיליון דולר, באתר כלכליסט, 10 באפריל 2018
  11. ^ Nike sells Costa Mesa-based surfwear brand Hurley, Orange County Register, ‏31 באוקטובר 2019
  12. ^ Brian Betschart, Breaking News: NFL signs Nike Sneakersfile, Oct 12, 2012
  13. ^ Nike Signs 8-Year Deal With NBA BallerStatus.com, June 11, 2015
  14. ^ נייקי החתימה את לברון ג'יימס על חוזה חסות "לכל החיים", באתר כלכליסט, 8 בדצמבר 2015
  15. ^ נייקי השעתה הסכם חסות עם האלוף האולימפי ג'סטין גטלין לאחר שהשתמש בחומרים אסורים, באתר TheMarker‏, 27 באוגוסט 2006
  16. ^ נייק הודיעה: "החוזה עם ארמסטרונג מבוטל", באתר ynet, 17 באוקטובר 2012
  17. ^ נייקי הפסיקה את חוזה החסות עם אוסקר פיסטוריוס, באתר כלכליסט, 19 בפברואר 2013
  18. ^ אתר למנויים בלבד נייקי נגררה לשערוריית ההתעללות בליגת הפוטבול: השעתה חוזה שני תוך שבוע, באתר TheMarker‏, 17 בספטמבר 2014
  19. ^ נייקי ביטלה החוזה עם רייס בעקבות הכאת אשתו, באתר ONE‏, 10 בספטמבר 2014
  20. ^ בעקבות הביקורת: נייקי חושפת מידע על מפעליה, באתר ynet, 13 באפריל 2005
  21. ^ נייקי: נפסיק להשתמש בעורות בקר מהאמזונס, באתר ynet, 27 ביולי 2009
  22. ^ אתר למנויים בלבד נייקי ואדידס חוששות: מרד עובדים בסין משבש את ייצור הנעליים שלהן, באתר TheMarker‏, 16 באפריל 2014
  23. ^ Nike president Trevor Edwards resigns as company alludes to workplace issues, באתר ESPN, ‏16 במרץ 2018