ניידות מספרים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ניידות מספרים היא היכולת של בעלי טלפונים להחליף את ספק הטלפון שלהם בלי צורך להחליף גם את מספר הטלפון שלהם.

טרם הפעלת יכולת זו שמירה על מספר הטלפון במעבר בין ספקים הייתה אפשרית רק אם אותו מספר היה פנוי אצל הספק החדש. שמירה על קידומת מספר הטלפון הייתה אפשרית רק במקרה שהיא הייתה משותפת לשני הספקים.

מטרתה העיקרית של ניידות המספרים היא הגברת התחרות בין ספקי הטלפון. המטרה מושגת בכך שהניידות מקלה על בעלי הטלפון לעבור בין הספקים. למעשה, הניידות מאפשרת לאדם לשמור על אותו מספר טלפון למשך כל חייו, בלי קשר לספק הטלפון שלו. דבר זה מקל מאוד על אדם המחליף ספק טלפון, כיוון שהוא מבטל את הצורך בעדכון כל מכריו במספר הטלפון החדש שלו.

ניידות מספרים בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בישראל, חוקק תיקון לחוק התקשורת בנושא ניידות המספרים ב-29 במרץ 2005. תיקון החוק נכנס לתוקף ב-1 בספטמבר 2006, אך נטען כי רוב ספקי הטלפון לא היו מוכנים עדיין מבחינה טכנולוגית לקיימו. נוכח הפרת הוראות החוק, הודיע משרד התקשורת לבעלי הרישיונות, במסמך שימוע לקביעת עיצום כספי בגין ניידות מספרים, כי המועד שבו יחול העיצום המוגדל (שנכנס לתוקף במסגרת תיקון מס' 36 לחוק התקשורת) על הפרת ניידות מספרים יחול מתאריך 2 בדצמבר 2007.[1] בעקבות מסמך השימוע לעניין העיצום הכספי נערכו הלכה למעשה כל בעלי הרישיונות ליום זה כמועד המעשי לאספקת השירות לציבור בישראל.

להלן עיקרי תוכנית המספור לעניין ניידות מספרים (שנקבעה על ידי משרד התקשורת בהתאם להוראות סעיף 5א לחוק התקשורת (בזק ושידורים)):

  • הניידות תיושם בנפרד ברשתות הטלפוניה הנייחת וברשתות הטלפוניה הסלולרית.
  • הניוד יבוצע בחינם, למעט תשלום עבור התחייבויות קודמות לספק הישן, לרבות קנסות יציאה, אך אי-תשלום חובות אלה לא ימנע את הניוד.
  • הניוד יבוצע תוך פרק זמן של 3 - 4 שעות מרגע הגשת הבקשה לספק החדש.
  • משך הפסקת השירות (ניתוק קו הטלפון) בזמן הניוד לא יעלה על חצי שעה.
  • הניידות במספרי טלפוניה נייחת תבוצע בתוך אותו אזור חיוג גאוגרפי בלבד. כך למשל, מנוי הנמצא בירושלים (אזור חיוג 02) לא יוכל לקבל מספר בעל הקידומת 04 (אזור חיוג הצפון) (הגבלה זו רלוונטית אך ורק למספרים ותיקים של חברת בזק בהם אזור חיוג נקבע לפי אזור גאוגרפי).

עד להחלתה של תוכנית הניידות בישראל, ניתן היה לדעת על מעבר בין רשתות, באמצעות קידומת מספר היעד. עם החלתה של התוכנית, דבר זה נמנע. לצורך כך, הוסף "טון שקיפות" מיוחד, המושמע למנוי בעת הקמת הקשר, המודיע לו על מעבר לרשת אחרת.

על אף האמור בחוק, ניידותם של מספרים כשרים הייתה מוגבלת זמן רב לאחר כניסת החוק לתוקפו.[2] לא ניתן לנייד מספר כשר למסלול לא כשר.

באפריל 2019 קבע משרד התקשרות כי מנויי פריפייד יוכלו לנייד רק לאחר שהטעינו את הקו לאורך חייו בסך 30 ש"ח לפחות.[3]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]


ערך זה הוא קצרמר בנושא תקשורת. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.