ניו מקסיקו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ניו מקסיקו (מדינה)
New Mexico
סמל ניו מקסיקו
דגל ניו מקסיקו
דגל ניו מקסיקו
כינוי Land of Enchantment/Tierra de Encanto (ארץ הכישוף)
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
מושל מישל לואן גרישם (המפלגה הדמוקרטית)
רשות מחוקקת הרשות המחוקקת של ניו מקסיקו עריכת הנתון בוויקינתונים
בירת המדינה סנטה פה
העיר הגדולה אלבקרקי
שפה רשמית אין (בפועל אנגלית)
תאריך ייסוד 6 בינואר 1912
על שם סנטה פה דה נואבה מחיקו עריכת הנתון בוויקינתונים
סדר כניסה 47
שטח 315,194 קמ"ר (דירוג: 5)
 ‑ שטח ואחוז מים 607 קמ"ר 0.2%
גובה 1,735 מטרים
 ‑ הנקודה הגבוהה פסגת וילר 4,014
 ‑ הנקודה הנמוכה מאגר רד בלאף 879
אוכלוסייה
 ‑ במדינה 2,117,522 (דירוג: 36, 1 באפריל 2020)
 ‑ צפיפות 6.72 נפש לקמ"ר (דירוג: 45, 2020)
קואורדינטות 34°N 106°W / 34°N 106°W / 34; -106 
אזור זמן UTC -7
www.state.nm.us

לחצו כדי להקטין חזרה

רוד איילנדוושינגטון די. סי.מייןניו המפשיירורמונטמסצ'וסטסקונטיקטניו יורקפנסילבניהדלאוורניו ג'רזימרילנדוירג'יניהוירג'יניה המערביתאוהיואינדיאנהקרוליינה הצפוניתקנטקיטנסיקרוליינה הדרומיתג'ורג'יהפלורידהאלבמהמיסיסיפימישיגןויסקונסיןאילינוילואיזיאנהארקנסומיזוריאיווהמינסוטהדקוטה הצפוניתדקוטה הדרומיתנברסקהקנזסאוקלהומהטקססניו מקסיקוקולורדוויומינגמונטנהאיידהויוטהאריזונהנבדהוושינגטוןאורגוןקליפורניהקובהקנדהאיי בהאמהאיי טרקס וקייקוסמקסיקו
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ניו מקסיקואנגלית: New Mexico, בספרדית: Nuevo México) היא מדינה בדרום-מערב ארצות הברית.

ניו מקסיקו היא המדינה החמישית בגודל שטחהּ בארצות הברית, אחרי אלסקה, טקסס, קליפורניה ומונטנה. במהלך ההיסטוריה התגוררו בה אינדיאנים, שלטה בה האימפריה הספרדית, והמדינה הייתה פרובינציה של מקסיקו וטריטוריה של ארצות הברית. במדינה אחוז התושבים ממוצא היספני הגדול ביותר מבין מדינות ארצות הברית, ועל כן הן אנגלית והן ספרדית הן השפות הרשמיות של המדינה. נכון ל-2010 ההערכות הן שבאזור ה-30% מתושבי המדינה דוברי ספרדית.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אינדיאנים של הפואבלו[עריכת קוד מקור | עריכה]

באזור ניו מקסיקו התגוררו אינדיאנים החל מהתקופה הפרה היסטורית. העושר של האדמה והמשאבים הרבים שנמצאו באזור אפשרו התיישבות במקום לאורך השנים. באזור סנטה פה התגלו במערות שרידי התיישבות פרה היסטורית. במערות באזור הרי סאנדיה התגלו השרידים הקדומים ביותר להתיישבות אדם בצפון אמריקה. במאה ה-11 בנו אנשי הפואבלו התיישבויות גדולות באזור הריו גראנדה.

במאה ה-16 פגשו הספרדים בהגיעם לעולם החדש את אנשי הפואבלו. שמעם הגיע לאוזניו של קבסה דה ואקה, ספרדי שהגיע לחופי מקסיקו לאחר שספינתו נטרפה, והחל לחקור את האזור בין השנים 15281536. הספרדים חשבו שהתיישבויות הפואבלו הן שבע ערי הזהב - ערי הזהב האגדתיות של מקסיקו, ושלחו את הקונקיסטאדור פרנסיסקו וסקס דה קורונדו על מנת למצוא את הערים. בשנת 1540 הגיע דה קורונדו למקום. יחסו הרע לאינדיאנים המקומיים הביא לחיכוכים רבים ולעוינות רבה.

הכיבוש הספרדי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1598 יסד חואן דה אונייטה את העיר סן חואן בעמק נהר הריו גראנדה. אונייטה חקר את האזור ופתח את "הדרך המלכותית" - אל קאמינו ריאל - המקשרת לאורך 1,100 קילומטר בין המושבה (לימים בניו מקסיקו המודרנית) לשאר מלכות המשנה של ספרד החדשה. אונייטה היה המושל הראשון של סנטה פה דה נואבה מחיקו. האינדיאנים המקומיים בפואבלו אקומה מרדו כנגדו אולם הוכנעו.

בשנת 1609 ייסד מושל הפרובינציה פדרו דה פרלטה את סנטה פה לרגלי הרי סנגרה דה כריסטו כבירת המושבה. סנטה פה מהווה למעשה עיר הבירה העתיקה ביותר בארצות הברית. ארמון המושל בעיר נבנה בשנת 1610. מיסיונרים רבים הגיעו לאזור וניסו לנצר את האינדיאנים המקוריים בלא הצלחה רבה. בשנת 1676 מרדו האינדיאנים משבט האפאצ'י, ובשנת 1680 מרדו אינדיאנים המתגוררים בפואבלו ואף הצליחו לגרש את המתיישבים הספרדיים מצפון ניו מקסיקו לזמן קצר - עד מתקפתו של דייגו דה וארגס סאפטה בשנת 1692.

עם שובם של הספרדים לאזור ייסדו בשנת 1706 את העיר אלבקרקי.

פרובינציה מקסיקנית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות מלחמת העצמאות המקסיקנית בין השנים 18101821, הפכה ניו מקסיקו לפרובינציה של מקסיקו. השלטונות הספרדיים אסרו על התיישבות של מתיישבים מארצות הברית באזור, ועל סוחרים מארצות הברית מלסחור במדינה. מאוחר יותר שינו השלטונות המקסיקניים המקומיים את גישתם ואיפשרו לסוחרים להגיע דרך "דרך סנטה פה".

טריטוריה של ארצות הברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

טריטוריית ניו מקסיקו שכללה גם את שטח אריזונה

בשנת 1846, במהלך מלחמת ארצות הברית–מקסיקו, כבש הגנרל האמריקני סטיבן קירני את סנטה פה בלא כל התנגדות מצד החיילים המקסיקנים. קירני הכריז על השטח כעל טריטוריה אמריקאית. במסגרת הסכם גואדלופה אידלגו משנת 1848 נאלצה מקסיקו לוותר על כל השטח המהווה היום את דרום-מערב ארצות הברית.

פשרת 1850 עצרה את הפיכת הטריטוריה למדינה, על פי הפשרה טריטוריית ניו מקסיקו הפכה לשטח בשלטון פדרלי, שכלל את קולורדו, אריזונה וניו מקסיקו. סנטה פה הוכרזה רשמית כבירת הטריטוריה בשנת 1851.

ארצות הברית רכשה את חלקה הדרומי של המדינה במסגרת רכישת גדסדן מ-1853 (רכישה זו כללה גם את חלקה הדרומי של אריזונה).

במהלך מלחמת האזרחים האמריקנית כבשו כוחות הקונפדרציה מטקסס את דרומה של הטריטוריה והקימו על שטח זה ודרום אריזונה את טריטוריית אריזונה כחלק מהקונפדרציה. כוחות האיחוד כבשו מחדש את הטריטוריה בשנת 1862. קיט קרסון ארגן את גדוד המתנדבים של ניו מקסיקו, אשר נלחם הן כנגד השבטים האינדיאנים (האפאצ'י, הנאוואחו והקומאנצ'י) והן כנגד כוחות הקונפדרציה. כוחות האיחוד נחלו ניצחון גדול בקרב מעבר גלורייטה.

בשנת 1863 הפכה טריטוריית אריזונה לטריטוריה נפרדת.

בשנת 1875 הגיעה מסילת סנטה פה לעיר לאמי, ובשנת 1880 הגיעה עד העיר סנטה פה. קישור הערים לרכבת איפשר את פיתוחן הכלכלי ואת פיתוחה של הטריטוריה כולה. המאבקים בין המתיישבים לבין שבטי האפאצ'י והנאוואחו האינדיאנים, נמשכו עד לכניעתו של הצ'יף האינדיאני ג'רונימו בשנת 1886.

מדינה של ארצות הברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-6 בינואר 1912 קיבל הקונגרס את ניו מקסיקו כמדינה ה-47 של ארצות הברית. ב-14 בפברואר באותה שנה הפכה אריזונה למדינה ה-48 ובכך הסתיימה קבלתן של כל הטריטוריות היבשתיות של ארצות הברית לאיחוד.

בשנת 1943 בנתה ממשלת ארצות הברית את המעבדה הלאומית לוס אלמוס, ובמהלך מלחמת העולם השנייה פיתחה בה את פצצת האטום, אשר נוסתה לראשונה בניסוי טריניטי, באתר הניסויים וייט סנדס, ליד העיר אלאמוגודרו, ב-16 ביולי 1945.

התרסקות של עצם בלתי מזוהה ליד העיירה רוזוול בשנת 1947 הובילה לגל של שמועות לפיהן תפסה ממשלת ארצות הברית צלחת מעופפת וכן גופות של חוצנים.

ב-1949 נוסדו המעבדות הלאומיות סאנדיה, המבצעות מחקר גרעיני ומחקר ופיתוח של כלי נשק.

גאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ניו מקסיקו גובלת במזרחה בטקסס ובאוקלהומה לאורך 5 הקילומטרים הצפוניים של קו אורך 103° מערב, בגבולה הדרומי של ניו מקסיקו היא גובלת בטקסס ועם המדינות המקסיקניות צ'יוואווה וסונורה. במערבה גובלת המדינה לאורך קו אורך 109° מערב עם אריזונה. בצפונה גובלת המדינה לאורך קו רוחב 37° צפון עם קולורדו. הפינה הצפון מערבית של ניו מקסיקו היא מפגש הגבולות של ניו מקסיקו, קולורדו, אריזונה ויוטה.

פני השטח של ניו מקסיקו משתנים ממדבריות שצבעם אדמדם, ערבות עשב והרים מכוסי שלג. חלקים מהמדינה מיוערים.

חלקים גדולים מהמדינה הם שמורות טבע, ובהם:

כ-8300 קמ"ר של המדינה נכללים במטווח הטילים וייט סנדס.

אקלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

האקלים במדינה ברובו צח אם כי קיימים אזורים יבשים ושטחה מכוסה ברובו בהרים ומדברים, רוב המישורים ההרריים נמצאים במזרח המדינה בצמוד לקולורדו וחולקות שטחים דומים כאשר לשתיהן יש מישורים הרריים, אגנים ואדמות מדבריות. הטמפרטורות השנתיות הממוצעות בקיץ יכולות להגיע ל-‏ 38. הטמפרטורות הגבוהות הממוצעות במדינה נעה בחודש יולי סביב ה-C°‏ 36, ובחודשים הקרים בין נובמבר למרץ להגיע בלילות אל מתחת ל-C°‏ 0. הטמפרטורות הגבוהות ביותר שנרשמו במדינה היו C°‏ 50 ליד לובינג ביוני 1994, והנמוכות ביותר היו C°‏ 50− ב-1951.

במדינה מנצלים שמים צלולים בצורה יוצאת דופן על מנת לצפות בכוכבים ובמדינה ישנם מספר עמדות תצפית מיוחדות שמביאות אליהן תיירים רבים.

ממשל ופוליטיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מושלת המדינה הנוכחית היא מישל לוהאן גרישם, והמשנה למושל הוא הווי מוראלס, שניהם חברי המפלגה הדמוקרטית. המושל וסגנו נבחרים אחת לארבע שנים. הם נבחרו לכהונתם בבחירות שהתקיימו ב-2018 ועתידים לכהן עד שנת 2023.

בית המחוקקים של המדינה כולל שני בתים - בית תחתון בו 70 חברים (47-23 לטובת הדמוקרטים), וסנאט בו 42 חברים(26-16 לטובת הדמוקרטים)

מרבית התושבים תומכים במפלגה הדמוקרטית, 50% מבעלי זכות הבחירה חברים במפלגה הדמוקרטית, 33% מבעלי זכות הבחירה רשומים במפלגה הרפובליקנית ו-17% מהמצביעים אינם חברי מפלגה.

מאז הקמת מדינת ניו מקסיקו, הצביעו תמיד התושבים עבור המועמד שזכה לבסוף בבחירות (למעט שלוש מערכות בחירות - בשנת 1976 הוענקו קולות האלקטורים של המדינה לג'רלד פורד על פני הזוכה ג'ימי קרטר, בשנת 2000 זכה במדינה אל גור ברוב של 366 קולות על פני ג'ורג' ווקר בוש ובשנת 2016 זכתה הילרי קלינטון על פני דונלד טראמפ.) עם זאת, ניו מקסיקו נחשבת בבחירות למדינה מתנדנדת.

רוב הדמוקרטים במדינה יושבים בעיקר באזור סנטה פה, בעוד בדרום ובמזרח תומכים בעיקר ברפובליקנים.

למדינה 5 אלקטורים בבחירות לנשיאות ארצות הברית, הסנאטורים המייצגים את ניו מקסיקו הם טום יודול ומרטין היינריך, שניהם חברי המפלגה הדמוקרטית.

ניו מקסיקו היא המדינה ה-15 בארצות הברית שביטלה את עונש המוות כשהעבירה חוק בשנת 2009 לביטולו אם כי לא למפרע.

עד לדצמבר 2013 בניו מקסיקו לא היה רשמית מותר לזוג בני אותו המין להינשא והדבר היה ניתן לשיקול דעת כל מחוז ומחוז במדינה כאשר חלקם מתירים זאת וחלקם אוסרים, בדצמבר 2013 פרסם בית המשפט העליון של ניו מקסיקו פסק דין פה אחד המורה לפקידי כל המחוזות להוציא רישיונות נישואים לבני זוג מאותו המין ובכך הפכה ניו מקסיקו למדינה ה-17 שמכירה בנישואים חד מיניים בארצות הברית.

כלכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשרד למחקרים כלכליים[1] העריך כי התוצר המדינתי הגולמי של ניו מקסיקו בשנת 2003 היה 57 מיליארד דולר אמריקאי. ההכנסה הממוצעת לנפש בשנת 2003 הייתה $24,995 - המקום ה-48 מבין 50 מדינות ארצות הברית.

מוצרי החקלאות העיקריים במדינה הם מוצרי חלב וגידול עדרי בקר וצאן.

ישנם ניסיונות של גידולים חקלאיים בשטחי המדינה היבשים, אולם אלה מוגבלים. במדינה מגדלים בעיקר פלפלי צ'ילי, פקאנים, חציר ודורה, וכן ירקות כגון בצלים, תפוחי אדמה, צנוברים ושעועית.

באזור אלבקרקי מגדלים עצי אורן לתעשיות הרהיטים.

מרבית הכנסות המדינה מקורן בניצול המינרלים במדינה ובמכרות. האינדיאנים נהגו לכרות במדינה טורקיז וכסף. כיום נכרים במדינה עפרות אורניום ועפרות מגנזיום, אשלג, מלח, פרליט, עפרות נחושת, בריליום וכן יש במדינה כמויות קטנות של גז טבעי, נפט ופחם.

מוצרי התעשייה המיוצרים במדינה (בעיקר באזור אלבקרקי) הם מוצרי חשמל, מוצרי זיקוק נפט, מוצרי דפוס, וכן מוצרי חמר (כלי חרס).

הממשל הפדרלי מעסיק רבע מהעובדים במדינה, בעיקר בתעשיות צבאיות. במדינה מספר בסיסים של חיל האוויר, וכן מצויות במדינה מעבדות לוס אלמוס, המעבדות הלאומיות סאנדיה בבסיס חיל האוויר קירטלנד דרומית לאלבקרקי, ובאתר ניסויי הטילים וייט סנדס מבצע הצבא ניסויים בטילים.

המספר הרב של אתרי בריאות ונופש באזור אלבקרקי, מביא תיירים רבים למדינה - בעיקר תיירות בריאות, המגיעה לאוויר המדברי הנקי.

דמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

היספנים ממוצא המתיישבים הספרדים נמצאים ברוב חלקי המדינה, אך בעיקר בצפון המדינה, צפון מזרחה ובמרכזה. מקסיקנים מתגוררים בעיקר בדרום המדינה. אינדיאנים מרוכזים בעיקר בצפון מערב המדינה. השבטים הנאוואחו והפואבלו הם העיקריים ומהווים את מרבית האוכלוסייה. בניו מקסיקו מספר ההיספנים הגדול מכל מדינה אחרת בארצות הברית, ומספר האינדיאנים השני בגודלו מכל המדינות.

בניו מקסיקו אחוז הקתולים הגבוה ביותר מכל מדינות מערב ארצות הברית. כמו כן, בדומה למדינות מערב ארצות הברית האחרות, במדינה מספר רב, העולה על הממוצע, של אנשים הרואים עצמם כחסרי דת.

קבוצות דתיות בניו מקסיקו[2]
נוצרים
פרוטסטנטים אוונגליסטים 23%
פרוטסטנטים אחרים 15%
קתולים 34%
מורמונים 2%
נוצרים אחרים 1%
דתות אחרות
בודהיסטים 1%
אחר 3%
חסרי סיווג דתי 21%
קבוצות גזעיות בניו מקסיקו[3]
היספאנים 46.3%
לבנים לא-היספאנים 40.5%
אמריקאים ילידים 9.5%
שחורים 2.1%
אסייתים 1.4%
מעורב 3.7%
קבוצות מוצא אתני בניו מקסיקו[4]
גרמנים 9.6%
אירים 7.6%
אנגלים 7.3%
אמריקאים 3.6%
צרפתים 2.5%
איטלקים 2.5%
שפות מדוברות בניו מקסיקו[4]
אנגלית 63.5%
ספרדית 29.3%
אחר 7.2%

הערים הגדולות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מפת צפיפות האוכלוסין של מדינת ניו מקסיקו
הערים הגדולות בניו מקסיקו (נתוני 2013)[5]
דירוג שם העיר אוכלוסייה חלק ממטרופולין
1 אלבקרקי 556,495 אלבקרקי
2 לאס קרוסס 101,324 לאס קרוסס
3 ריו ראנצ'ו 91,956 אלבקרקי
4 סנטה פה 69,976 סנטה פה
5 רוזוול 48,611
המטרופולינים הגדולים בניו מקסיקו (נתוני 2014)[6]
דירוג שם המטרופולין אוכלוסייה מיקום
1 אלבקרקי 904,587 צפון ניו מקסיקו
2 לאס קרוסס 213,676 דרום ניו מקסיקו
3 סנטה פה 148,164 צפון ניו מקסיקו
4 פרמינגטון 123,785 צפון ניו מקסיקו

תרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סמלי המדינה - פלפל צ'ילי, שומים וגולגולת בקר לבנה, הנמכרים בשוק סנטה פה

בניו מקסיקו מתגוררת (נכון לשנת 1990) אוכלוסייה של 134,000 אינדיאנים, ועל כן המדינה מהווה מרכז לשימור התרבות האינדיאנית. האפאצ'י והיוט מתגוררים בשמורות במדינה. שמורת שבט הנאוואחו ששטחה הכולל כ־65,000 קמ"ר, הנמצאת ליד גבול המדינה עם אריזונה, היא השמורה הגדולה בארצות הברית. אינדיאני הפואבלו המגדלים מזון בשיטות חקלאות פרהיסטוריות, מתגוררים בפואבלואים ברחבי המדינה.

למעלה משליש מתושבי המדינה הם ממוצא היספני - ומקורם במתיישבים הספרדים, או במהגרים ממקסיקו. לפחות שליש מהתושבים מדברים בעגה ייחודית של השפה הספרדית, הנקראת "ספרדית ניו מקסיקנית". דיאלקט זה התפתח בשל ניתוקם של המתיישבים הספרדים באזור זה, ומקורו בניב של ספרדית מתקופת ימי הביניים המאוחרים, המשלב בתוכו מילים שמקורן אינדיאני, וכן מילים ממקור אנגלי.

באלבוקרקי נערך אירוע פייסטת הכדורים הפורחים הבינלאומית של אלבוקרקי. בעיר יש גם את מוזיאון ניו מקסיקו להיסטוריה של הטבע והמדע ומרכז התרבות הלאומי ההיספני.

בסנטה פה מתגוררת קהילת אמנים גדולה, והמוזיאונים שבמדינה מציגים אמנות ספרדית קולוניאלית, אמנות טקסית של הנאבאחו, ואמנות אינדיאנית מודרנית, המשפיעות זו על זו. המוזיאון מציג את עבודותיה של ג'ורג'יה אוקיף שהתגוררה במדינה. בסנטה פה יש בית אופרה ידוע.

אזכורים בתרבות הפופולרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

השכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מכללות ואוניברסיטאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנוסף, נמצאת במדינה המעבדה הלאומית לוס אלמוס.

סמלי המדינה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סמלי מדינת ניו מקסיקו
דגל סמל מוטו כינוי
דגל ניו מקסיקו
Flag of New Mexico
סמל ניו מקסיקו
Seal of New Mexico
"הוא צומח כפי שהוא הולך"
"Crescit eundo"
"ארץ הקסם"
"Land of Enchantment"
עץ פרח ציפור חיה
אורן דו-מחטי
Two-needle piñon
יוקה
Yucca flower
קוקייה רצנית
Roadrunner
דוב שחור אמריקני
American black bear

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ US Bureau of Economic
  2. ^ "New Mexico", Religious Landscape Study, Pew Research Center
  3. ^ "U.S. Census Bureau Data". U.S. Census Bureau. 2010. Retrieved 2011-07-13.
  4. ^ 1 2 American FactFinder - Results
  5. ^ "Annual Estimates of the Resident Population for Incorporated Places: April 1, 2010 to July 1, 2013". census.gov. May 2014. Retrieved June 3, 2014.
  6. ^ "Table 1. Annual Estimates of the Population of Metropolitan and Micropolitan Statistical Areas: April 1, 2010 to July 1, 2014" (CSV). 2014 Population Estimates. United States Census Bureau, Population Division. March 2015. Retrieved March 26, 2015.