ניווט באתר אינטרנט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ניווט באתר אינטרנט הוא מכלול הכלים העומדים לרשות הגולש באתר אינטרנט לשם התמצאות באתר, כך שיוכל להגיע במאמץ מזערי לכל אחד מדפי האתר המעניינים אותו.

בחירתם של כלי הניווט בעת עיצוב האתר היא חלק מהתכנון הכולל, של מבנה האתר ודרכי התנועה הרצויות בין מרכיביו.

סרגל ניווט[עריכת קוד מקור | עריכה]

כלי הניווט המקובל ביותר הוא סרגל ניווט – פס אנכי או אופקי, שבו יש קישורים לדפי האתר העיקריים. באתרים הכתובים אנגלית מקובל לשים את סרגל הניווט האנכי בצד שמאל של הדף. באיזה צד נשים אותו באתר הכתוב עברית? אפשר לחקות את האנגלית וגם באתר עברי למקם את סרגל הניווט בצד שמאל, ואפשר להתחשב בכך שכיוון הקריאה בעברית הפוך מאשר באנגלית, וגם באתר עברי למקם את סרגל הניווט בצד שבו מתחילים לקרוא, כלומר בצד ימין. מוצא פשוט מהתלבטות זו הוא בחירה בסרגל ניווט אופקי. דוגמה לסרגל כזה מופיעה באתר נענע:

סרגל ניווט באתר נענע ב-2004

באתר מורכב מקובל להשתמש בסרגל ניווט כפול. דוגמה לכך ניתן לראות באתר של עיריית רמת גן: בחלק העליון של כל דף מופיע סרגל הניווט הראשי, ובצד שמאל מופיע סרגל ניווט משני המפרט את מרכיביו של הפרק שנבחר בסרגל הניווט הראשי (בדוגמה שלפנינו: תרבות, אמנות ואירועים בעיר):

ניווט באתר עיריית רמת גן

סרגל הניווט נועד לאפשר לגולש התמצאות באתר בעת שהוא גולש בו, אך הסרגל מיותר כאשר הגולש מעוניין להדפיס את הדף שבו הוא נמצא. אתרים רבים מאפשרים יצירת גרסה להדפסה של הדף, שממנה מסולק סרגל הניווט (ורכיבים נוספים המיותרים בעת הדפסת הדף). שני הצילומים הבאים מאתר ynet ממחישים את ההבדל.

ניווט באתר Ynet
דף להדפסה, ללא סרגל ניווט (ואלמנטים פרסומיים ואחרים)

מפת האתר[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – מפת אתר

מפת האתר מאפשרת לגולש המגיע לאתר חדש לקבל תמונה מלאה, על רגל אחת, של מבנה האתר. באמצעות המפה ניתן להגיע בקליק אחד לכל אחד מדפי האתר, כך שהיא מהווה אמצעי ניווט נוח לגולש הנחפז. מפת האתר אינה מחליפה את סרגל הניווט, אלא מהווה אמצעי ניווט נוסף. הנה דוגמה למפת האתר של רכבת ישראל:

ניווט באתר רכבת ישראל

דרך פשוטה יותר להצגת מפת האתר היא באמצעות קישורים טקסטואליים פשוטים, המציגים, בצורה של רשימה, את כל הדפים הראשיים היוצאים מדף הבית, ואת כל הדפים המשניים היוצאים מכל אחד מהדפים הראשיים. הנה קטע ממפת האתר של עיריית רמת-גן.

ניווט באתר עיריית רמת גן

מפת תמונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כלי ניווט נוסף, הוא מפת תמונות (imagemap) – תמונה או סדרת תמונות שלחיצה על מקומות שונים בו מובילה לדפים המתאימים. בשימוש במפת תמונה יש להתחשב בנקודות הבאות:

  • לחלק מהגולשים לא ברור שלפניהם אביזר ניווט, ולעיתים גם לא ברור היכן גבולות הקטעים בציור. עם זאת מפת תמונה שהוכנה כהלכה תאפשר ניווט קל.
  • קישור טקסט משנה את צבעו לאחר שהגולש עבר דרכו, ובכך ניתן לגולש רמז היכן כבר ביקר. רמז זה מועיל במיוחד בדף מרובה קישורים. כאשר הקישור הוא תמונה או מפת תמונה, לא משתנה צבע הקישור.
  • יש להקפיד שהציור שמהווה מפת תמונה לא יהיה גדול וכבד מדי שטעינתו נמשכת זמן רב.

להלן דוגמה למפת תמונות – ניתן ללחוץ על תמונה של כוכב לכת ולהגיע לערך המתאים באתר.

השמשכוכב חמהנוגההירחכדור הארץקטגוריה:ירחי מאדיםמאדיםקרסחגורת האסטרואידיםצדקקטגוריה:ירחי צדקשבתאיקטגוריה:ירחי שבתאיאורנוסקטגוריה:ירחי אורנוסקטגוריה:ירחי נפטוןנפטוןקטגוריה:ירחי פלוטופלוטוחגורת קויפרדיסנומיהאריסהדיסק המפוזרעננת אורט

להלן אותה תמונה ללא מפת התמונות – כאן לא ניתן ללחוץ על הכוכבים ולהגיע לערך המתאים. במקום זאת, לחיצה על כל נקודה בתמונה תוביל למידע נוסף הרלוונטי לתמונה זו.
מפה רגילה

בדוגמה זו, השימוש במפת תמונה מלאכותי במקצת. בשתי הדוגמאות הבאות מפת תמונה הוא כלי ניווט טבעי, כמעט מתבקש מאליו.

בדוגמה הבאה המושג "מפת תמונה" מתפרש כפשוטו: מפה של אזור מסוים, המשמשת לניווט אל דפים העוסקים באתרים המוצגים במפה זו.

כיכר רבין וסביבתה
ניתן ללחוץ על הקישורים לשמות המקומות.
אנדרטה לשואה ולתקומהשדרות ח"ןכיכר מסריקשדרות בן-גוריוןשדרות דוד המלךרחוב אבן גבירולכיכר רביןגן העיר (תל אביב)‏בית עיריית תל אביב-יפורחוב גורדוןרחוב שלמה המלךרחוב פרישמןהלל צייטליןרחוב דוד בלוךקריית מאיר

(1) האנדרטה לזכר יצחק רבין - במקום הירצחו. (2) האנדרטה לשואה והתקומה שיצר יגאל תומרקין (3) קולנוע גת

סכמה של תרשים ארגוני

תרשים ארגוני, המציג בצורה ויזואלית את מבנהו של ארגון מסוים, כך שכל יחידה ארגונית מיוצגת באמצעות במלבן שגבולותיו מדויקים וחד משמעיים, מאפשר ניווט נוח בין הדפים המתארים את יחידות הארגון - קליק על כל אחד מהמלבנים יעביר לטקסט המתאר את היחידה המתאימה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]