ניגון ירושלמי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לשכתב ערך זה. ייתכן שהערך מכיל טעויות, או שהניסוח וצורת הכתיבה שלו אינם מתאימים.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לשכתב ערך זה. ייתכן שהערך מכיל טעויות, או שהניסוח וצורת הכתיבה שלו אינם מתאימים.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
ניגון ירושלמי
תקופת הפעילות מ-2008
סוגה מוזיקה אתנית
שיתופי פעולה בולטים הופיעו עם דוד דאור, יונתן רזאל, שם טוב לוי, מאיר בנאי ומארק אליהו
nigun.co.il
חברים
הלל מאלי - הנחיה, חליל צד
אילן קינן - גיטרה, שירה
משה שלו - כלי מיתר (סנטור, טאר ועוד)
יוני שרון - כלי הקשה ים תיכוניים
יגל הרוש - קמנצ'ה, נאי
אביתר חרמש - קונטרבס

אנסמבל ניגון ירושלמי הוא הרכב מוזיקלי המנגן מוזיקה אתנית.

שם ההרכב רומז לכך שחבריו מאמינים כי בליבה של ירושלים קיים ניגון עתיק, והוא נתיב לסיפורה של העיר.

ההרכב מעלה את המופע "תפילת עליה" השוזר לתפילה אחת פיוטים, סיפורים, וניגונים של עולי הרגל לירושלים.

ההרכב מבצע גם ליווי מוזיקלי באירועים, וליווי מוזיקלי לסיורים בירושלים.

אלבומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבוקש
יצא לאור
שירים
  1. יפה נוף
  2. יעקב
  3. ערב שמחת
  4. הבקשה על ייחוד ואהבה
  5. ידיד נפש
  6. אנא בחסדך
  7. מבוקש
  8. יגדל אלוהים חי
  9. טוב להודות לה'
  10. אל נורא עלילה
  11. צמאה לך נפשי
  12. ניגון עליה
  13. שתלתם ניגונים
שפת היום
יצא לאור
שירים
  1. שחר אבקשך
  2. אהובי
  3. מזמור לדוד
  4. מחכים לבוקר
  5. שמע קולי
  6. בוקר טוב
  7. שלום לך דודי
  8. לדוד ברוך
  9. שפת היום
  10. כנפיים
  11. עשב שר

חברי ההרכב[עריכת קוד מקור | עריכה]

שלמה אילן קינן[עריכת קוד מקור | עריכה]

שלמה אילן קינן נולד ב-19 בינואר 1981. גיטריסט ומלחין.

ניגן ומנגן בהרכבים שונים, ביניהם להקת "בית אבא"[1], "עטרוש"[2], "מג'ודה"[3], "ג'אלי אנמסבל"[4], "הלל"[5], טריו "סימני דרך"[6], "תחמילה"[7], אנסמבל "שיר ידידות"[8] ו"טרה רוסה"[9] שהיה אחד ממקימיו.

ניגן לצד רואי לוי[10], יפתח דקל[11], מרדכי יצהר בוימל[12], יוסל'ה אשל[13], אלעד גבאי ואורה ברנס[14], אביחי פז גרינוולד[15], עמיחי בן דרור[16] ועוד.

העלה מופע אישי בשם "שלמה אילן קינן – נקודות דרך"[17]. בשנת 2000 יצא אלבום שהוקלט בהופעה חיה ב"מעבדה" בירושלים.

הלחין לצד דוד דאור את השיר "פתוח לבך"[18] והשתתף בהקלטתו. כתב וביצע את המוזיקה לסרט האנימציה "תיהמת"[19] שביים משה בנברם במסגרת פרויקט גמר במוסררה בית הספר הרב תחומי לאמנות וחברה ע"ש נגר. השתתף במופע "שצף קצב ירושלמי"[20]. השתתף כחלק מלהקת צלילי בית לחם במופע "מים לדוד המלך" - ערב של מוזיקה והומור לכבוד דוד המלך שהועלה בבית אבי חי בהנחיית גיל קופטש.

נקודות דרך
יצא לאור הוקלט מפיקים
2000 הופעה חיה ב"מעבדה", ירושלים יפתח דקל
שירים
  1. אין עוד שם
  2. נחלת שבעה
  3. צוהר
  4. מלאכים ללא כנף
  5. אדיש
  6. לך אלי

הלל מאלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

הלל מאלי נולד ב-30 באפריל 1984 ברמת הגולן ליהודה, רב ומחנך, וליעל, חוקרת יהדות ואמנות. חמישי בין שבעה אחים. כשהיה בן 14 עבר עם משפחתו להתגורר בעיר דוד. למד בישיבה תיכונית חיספין והדריך בסניף בני עקיבא בטבריה. למד בישיבת הר המור בירושלים, ישיבת איילת השחר באילת, ובבית ועד לתורה בעתניאל. חוקר ירושלים, מדריך בכיר ואחראי על התכנים במרכז המבקרים עיר דוד, וביד בן צבי. מרצה במדרשת עין פרת[21], מרכז יעקב הרצוג[22], מכון מגלי"ם - מכון גבוה ללימודי ירושלים[23], מת"ן - מכון תורני לנשים[24] ועוד. דוקטור לתלמוד באוניברסיטת בר-אילן[25] ולומד לקראת סמיכה לרבנות. יוזם ומנהל פרויקט "עומק השטח" - תוכנית לימודי ירושלים במכינות קדם צבאיות. ריכז את בית המדרש לנשים בבית מורשה ולימד שיעורים בקהילת בית הכנסת רמב"ן של הרב בני לאו[26] ובמיזם 929. בשנים 20202021 היה חוקר פוסט-דוקטורט בבית הספר למשפטים של אוניברסיטת ניו יורק כעמית מלגת פולברייט[27].

למד חליל אצל עשהאל שריר, וכיום תלמידו של דביר כץ.

נשוי ואב לשלושה. התגורר 5 שנים בבית החושן בעיר דוד, וכעת מתגורר בנחלאות.

יוני שרון[עריכת קוד מקור | עריכה]

יוני שרון נולד ב-7 בנובמבר 1986. בנו של הרב זאב שרון.

למד בישיבת חברותא במגמת מוזיקה.

מנגן על מגוון כלי הקשה מרחבי המזרח התיכון: דרבוקה פקיסטנית, ריק, דף, דג'מבה, תופי בונגו, תופי קונגה, פריים, דאולה, בנדיר, קחון ועוד.

למד דף, דרבוקה וריק אצל אמן כלי ההקשה זוהר פרסקו, למד בוראן וכפות[28] אצל אייב דורון, ולמד מוזיקה אצל יאיר דלאל ופרץ אליהו. עבר השתלמויות מוזיקליות בתחום המוזיקה הערבית והפרסית.

ניגן ומופיע בהרכבים שונים, בהם: "בית אבא"[1], "עטרוש"[2], "טרה רוסה"[9], "בעלמא"[29], אנסמבל "שיר אדמה"[30], אנסמבל "רומבלדי"[31], אנסמבל "ואני תפילה"[32], "סוסטה סיס"[33], "אתניק מוד"[34], אנסמבל היונה, אנסמבל מוצירי[35], "הלב והמעיין"[36], אנסמבל האחים נטף[37], "Sesler Band"[38] ועוד.

ניגן לצד ארז לב ארי[39], מיקי גבריאלוב[40], סיני תור[41], מארק אליהו[42], יצחק מאיר[43], מיכה ביטון[44], ניצן חן רזאל[45], דוד דאור[46], שם טוב לוי[47], מיקה קרני[48], גולן אזולאי[49], קרולינה[50], ועוד.

השתתף במופע "נוגע במה שאינו"[51] שניהל אמנותית, שיחק ושר ברוך ברנר, במופע "אשורר שירה - היפים בפיוטי ישראל" שנערך בכנס "לשון ראשון" - כנס השפה העברית בראשון לציון[52], במופע "תמיד" של רעות שחר[53], במופע "שירת הים התיכון"[54], במופע "שירת הקנים" של צחי ונטורה[55] ועוד.

ב-2010 ניגן לצד משה שלו בהצגה "שברי לוחות" שעיבד וביים גלעד אלפסי ע"פ סיפור מאת הרב חיים סבתו בתיאטרון תאיר.

השתתף בהקלטת האלבומים "המניין - שרים 20 לקרליבך"[56], "כמה אור" של יהודה לויכטר[57], "אגדלך" של פורת נוב, "מעבר לגבולות" של ביני לנדאו[58], "הפרויקט של נפתלי כלפה"[59], "בייבי אוריינטל 2" שיזם והפיק מוזיקלית אילן בן עמי, "אל תוך עצמך"[60] של שירה זיידמן[61], "שירת רבים 3" של דוד דאור, "ישמח מלך" של שלמה כץ ועוד.

ניגן לצד אילן קינן בכלי הקשה בסרט האנימציה "תיהמת"[19] שביים משה בנברם במסגרת פרויקט גמר במוסררה בית הספר הרב תחומי לאמנות וחברה ע"ש נגר. השתתף בפרויקט של קרן אן בהקלטת פסקול לסרט צרפתי.

ב-2016 שיחק בפרק הרביעי של סדרת האינטרנט "מעבר לקווים" שכתבו אדם צחי וגדי וייסברט וביים נועם קידר[62].

מלמד תופים וכלי הקשה במרכז "פעימות"[63] ובאופן פרטי, ומנחה סדנאות תופים וקצב[64] ברחבי ישראל.

נשוי ואב לשלושה, מתגורר בכפר אלדד.

משה שלו[עריכת קוד מקור | עריכה]

משה שלו מנגן על כלים השייכים למוזיקת המקאם: סנטור, טאר, עוד וכלי מיתר. את עיקר השכלתו המוזיקלית רכש אצל פרץ אליהו. משה מנגן במגוון הרכבים ומביא בהם לידי ביטוי את אוצרות המוזיקה המזרחית הקלאסית. מנגן בתזמורת ירושלים החדשה.

בין השאר: ניגן בעוד בשיר "ממצרים"[65] מתוך האלבום "ליל אברהם" של משפחת ואך. ניגן בעוד ובסנטור בפתיח הסדרה "עלילות ארץ גושן"[66] בערוץ מאיר לילדים. ניגן בסנטור בשיר "ארמונו של מלך" באלבום "משכן" של ביני לנדאו. ניגן בטאר בשיר "הרחמן"[67] של מרדכי יצהר בוימל. ניגן בטאר ובעוד בשיר "תעוף"[68] באלבום "האש שבתוכי בוערת" של מרדכי יצהר בוימל. ניגן בטאר בשיר "אם ננעלו" של ישי ריבו.

ב-2010 כתב את המוזיקה וניגן לצד יוני שרון בהצגה "שברי לוחות" שעיבד וביים גלעד אלפסי ע"פ סיפור מאת הרב חיים סבתו בתיאטרון תאיר.

הפיק[69] לצד יהודה לבבי, ניגן ושר[70] באלבום "המניין - שרים 20 לקרליבך".

הופיע לצד יצחק מאיר[71], אילן קינן[72], מרדכי יצהר בוימל[73], אנסמבל מכילתא[74] ובאנסמבל מוצירי[75].

מנחה ומנהל מוזיקלית לצד יגל הרוש את "קדם" - קבוצת לימוד ויצירה של מוזיקאים המתכנסת על עתיקות עיר דוד ויוצרת מוזיקה מקורית היונקת מהחלל ומספר תהילים[76].

יגל הרוש[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – יגל הרוש

יגל הרוש נולד ב-28 באוקטובר 1984 בדימונה[69] וגדל שם בבית דתי. כשגדל עזב את הדת, וב-2005 למד לתואר ראשון בפילוסופיה באוניברסיטת בן-גוריון. במהלך לימודיו באוניברסיטה חבר לקבוצת מוזיקאים והם החלו לעסוק במוזיקה. יום אחד הגיעה לקבוצה הצעה מארגון "הלל ישראל"[77] להצטרף לפרויקט בו מוזיקאים מבצעים מחדש פיוטים וניגונים ישנים. הרוש וחבריו קיבלו מימון וציוד והתחילו לעבוד על הפיוט "ידידי השכחת" של רבי יהודה הלוי שעל שמו נקרא הפרויקט. על השתתפותו בפרויקט זה סיפר: "בזמן שהחברים התלבטו האם מתאימה גיטרה בס או לא, אני נשאבתי למילים. מבין חברי הקבוצה הייתי היחיד שהמילים היו מחוברות לו עם לחן, ועם סיטואציה חיה. זכרתי את סבי עליו השלום שר את הפיוט בבית הכנסת ובערבי שבת בביתו ופתאום זה הכה בי – אני שכחתי. שכחתי את ניגוני בית אמי ואבי. שכחתי את החי"ת והעי"ן, שכחתי איך להתפלל, שכחתי איך למלל את התאווה הבלתי פוסקת שלי לקרבת אלוהים שכבר לא ידעתי מה היא". כחלק מאיסוף החומרים לפרויקט הפיוטים, ובהמלצתו של חבר, החל הרוש לפקוד את בית הכנסת בדימונה כדי ללקט שם פיוטים משירת הבקשות. וכך, במהלך לימודיו (בשנת 2007) הקים - ומאז הוא מוביל - את פרויקט "קדמה"[78].

לקראת סוף לימודיו התחתן, עזב את האוניברסיטה לפני סיום התואר, והחל ללמוד נגינה על קמנצ'ה אצל פרץ אליהו ומארק אליהו. מנגן גם על נאי, עוד, סאז, קלרינט וגיטרה.

בוגר מגמת ביצוע של המחלקה למוזיקה מזרחית באקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים. זוכה מלגה על שם המלחין דאוד אל-כוויתי למבצעים. למד מוזיקה ערבית אצל פרופסור תייסיר אליאס, מוזיקה טורקית סופית אצל פרופסור וולטר פלדמן, מוזיקה פרסית ואזרית אצל פרופסור פרץ אליהו ואצל בנו - מארק אליהו. ניגן בתזמורת הערבית-יהודית[79].

מנחה סדנאות מקאם ומנהל מוזיקלית, לצד משה שלו, את "קדם" - קבוצת לימוד ויצירה של מוזיקאים המתכנסת על עתיקות עיר דוד ויוצרת מוזיקה מקורית היונקת מהחלל ומספר תהילים[76]. מלמד מוזיקה ופיוט בישיבת כינור דוד[80].

ניגן לצד אהוד בנאי[81], ברי סחרוף[82] דוד דאור[83], מורין נהדר[84], ארז לב ארי[85], הרב דוד מנחם[86], עמיחי בן דרור[16] וזיו רווה[87]. ניגן בקמנצ'ה, סאז, נאי ועוד בשיר "ניגון בעוד" באלבום "ריבוי העדין" של משה אוחיון[88]. ניגן באלבום "ציפורי שיר" של צורית יעיר[89].

ב-2015 כתב ועיצב את פסקול סרט הסטודנטים "בינתיים מזל" שביימה מזל בן ישי[90].

ב-2015 הקים את אנסמבל "שיר ידידות" העוסק בשירת הבקשות של יהדות מרוקו. ב-2016 הוציא האנסמבל את האלבום "אעירה שחר". האלבום נוצר לאחר מחקר מעמיק והתנסות בלתי אמצעית בשירת הבקשות: במשך 6 שנים ביקר הרוש בבתי כנסת בהם קמים בלילה לשורר משירת הבקשות ממסורת מרוקו (העיקריים בהם הם בתי הכנסת בדימונה, ובראשם הפייטן רבי אברהם סויסה), ראיין פייטנים וחוקרים אודות מסורת זו, שורשיה וכיווני השפעתה והשווה בין לחנים ואופני ביצוע. בדיסק שרים גם דוד דאור וישי ריבו, וארז לב ארי השתתף בנגינה בחלק מהשירים.

נשוי ואב לשלושה, מתגורר בצור הדסה בירושלים.

אעירה שחר
יצא לאור סוגה
22 בפברואר 2016 שירת הבקשות
שירים

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אילן קינן[עריכת קוד מקור | עריכה]

הלל מאלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

יוני שרון[עריכת קוד מקור | עריכה]

משה שלו[עריכת קוד מקור | עריכה]

יגל הרוש[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 להקת בית אבא באתר "הבמה"
  2. ^ 1 2 האתר של אנסמבל עטרוש
  3. ^ מג'ודה באתר "הבמה"
  4. ^ האתר של ג'אלי אנסמבל
  5. ^ אילן קינן באתר "הלל - מוזיקה חיה לאירועים"
  6. ^ ראו למשל אי הקסמים בתיאטרון ירושלים
  7. ^ ראו למשל אנסמבל תחמילה - שפיר קאמרת, סרטון באתר יוטיוב
  8. ^ אנסמבל "שיר ידידות" הוקם בשנת 2015 על ידי יגל הרוש ועוסק בשירת הבקשות של יהדות מרוקו
  9. ^ 1 2 ראו למשל אמציה האיתן, רעש אדמה, באתר ערוץ 7, 28 בינואר 2010
  10. ^ האזינו למשל לרואי לוי מתארח בתוכניתו של יואב קוטנר
  11. ^ ראו למשל הופעה של יפתח דקל באוזןבר
  12. ^ שר דואט איתו בשיר "משתנה" באלבום "האש שלי בוערת. ראו האש בתוכי שבוערת עם אילן קינן 2, סרטון באתר יוטיוב
  13. ^ אדמת בטון - יוסל'ה אשל באתר "במה חדשה"
  14. ^ יעלה ליבי: אלעד גבאי ואורה ברנס באתר בית הקונפדרציה
  15. ^ אהרן רזאל ואביחי פז גרינוולד בסולו משוגע - !!, סרטון באתר יוטיוב
  16. ^ 1 2 מופע הלבנה באתר של עמיחי בן דרור
  17. ^ המופע נקודות בדרך באתר "הבמה"
  18. ^ פתח ליבך (הקליפ הרשמי) לזכרם של אייל יפרח, נפתלי פרנקל וגיל-עד שער, סרטון באתר יוטיוב
  19. ^ 1 2 תיהמת, סרטון באתר יוטיוב
  20. ^ שצף קצב ירושלמי באתר "במה אחת"
  21. ^ מרצים במדרשת עין פרת
  22. ^ פעמיים כי טוב באתר מרכז יעקב הרצוג
  23. ^ ראו למשל כאן
  24. ^ ראו למשל את סדרת השיעורים "היינו כחוזרים אל חלום - נביאי שיבת ציון, ממגילת הגאולה ועד לזכרונות נחמיה" באתר מת"ן
  25. ^ עבודת הדוקטורט שלו, ממקדש למדרש. תיאורי המקדש במשנה: היסטוריה עריכה ומשמעות באתר ספריית אסיף.
  26. ^ הלל מאלי באתר בית הכנסת רמב"ן
  27. ^ מהרצוג לניו יורק: זוכה ישראלי במלגה האמריקנית, באתר "סרוגים", 21 בפברואר 2019
  28. ^ ראו למשל יוני שרון כפות מטבח, סרטון באתר יוטיוב
  29. ^ חברי הלהקה באתר של להקת "בעלמא"
  30. ^ יוני שרון באתר אנסמבל "שיר אדמה"
  31. ^ דף הפייסבוק של אנסמבל רומבלדי
  32. ^ ראו למשל פסטיבל סופ"שירה 2 באתר "ארץ אהבתי"
  33. ^ סוסטה סיס באתר של ירון פאר
  34. ^ האתר של אתניק מוד
  35. ^ ANTARAGNI TRAILER, סרטון באתר יוטיוב
  36. ^ ראו למשל את דף המופע חתונה שמיימית של הלב והמעיין, ואת הסרטון חיליק ונאור הלב והמעיין מועדון אגודת הכליזמרים אייר תשע"ג 30-04-2013, סרטון באתר יוטיוב
  37. ^ האחים נטף באתר מזמור שיר
  38. ^ ראו את עמוד המופע "ממוצרט ועד פיאצולה א-לה טורקה" של Sesler Band באתר פטיבל ירושלים למוזיקה מקודשת
  39. ^ ראו למשל יואב פרידמן, אדון הסליחות, בשני קולות, באתר ynet, 14 בספטמבר 2009
  40. ^ ריח של ים - מיקי גבריאלוב
  41. ^ ראו למשל סיני תור - קרב יום, סרטון באתר יוטיוב
  42. ^ ראו למשל מארק אליהו- מופע רביעייה חגיגי לסוכות- קצרין
  43. ^ ראו למשל יצחק מאיר - קדושה אני מבקש, סרטון באתר יוטיוב
  44. ^ ראו למשל התחנה המוארת של מיכה ביטון באתר הבמה
  45. ^ ראו למשל אלף בית - בביצוע ניצן-חן רזאל
  46. ^ ראו למשל "הבית שלי הולך איתי" - שיר העשור להתנתקות - דוד ד'אור וילדי החולות, סרטון באתר יוטיוב
  47. ^ ראו למשל שם טוב לוי בהופעה בהושעיה
  48. ^ ראו למשל מיקה קרני - קול דודי, באתר mynet (כפי שנשמר בארכיון האינטרנט)
  49. ^ ראו למשל חגיגות שנה לבית חב"ד "צוק איתן" בלימסול, קפריסין
  50. ^ ראו למשל את עמוד המופע Dolma Cruise שנערך כחלק מפסטיבל Sound Ports
  51. ^ נוגע במה שאינו בבלוג "זקני ציון"
  52. ^ עמוד המופע באתר החברה העירונית ראשון לציון
  53. ^ עמוד המופע באתר תיאטרון בחצר
  54. ^ "שירת הים התיכון" באתר מרכז ברודט
  55. ^ עמוד המופע באתר "חאן החמור הלבן"
  56. ^ יצחק טסלר, על הבמה: מניין בנוסח קרליבך, באתר ynet, 28 במרץ 2015
  57. ^ נתנאל לייפר, ‏כמה אור, באתר כיפה, 13 ביולי 2014
  58. ^ "יונתי" - סינגל שני מאלבום הבכורה של בנימין לנדאו באתר "דוס מיוזיק"
  59. ^ נפתלי כלפה ויוסף חיים שוואקי - רפאנו, סרטון באתר יוטיוב
  60. ^ דביר שרעבי, ‏ביקורת מוזיקה: "אל תוך עצמך", באתר כיפה, 9 ביולי 2015
  61. ^ ראו למשל את השיר אבינו מלכנו, סרטון באתר יוטיוב
  62. ^ מעבר לקווים פרק 4, סרטון באתר יוטיוב
  63. ^ צוות המורים באתר "פעימות" - המרכז לתיפוף וכלי הקשה
  64. ^ עמוד המופע מנגנים אצל אמא במטבח באתר "מזמור שיר"
  65. ^ משפחת ואך - ממצרים, סרטון באתר יוטיוב
  66. ^ עלילות ארץ גושן, סרטון באתר יוטיוב
  67. ^ הרחמן - מרדכי יצהר מארח את סיני תור וביני לנדאו, סרטון באתר יוטיוב
  68. ^ תעוף - מרדכי יצהר, סרטון באתר יוטיוב
  69. ^ 1 2 אלישיב רייכנר, משחקי חברה: מי יילחם באי שוויון?, באתר nrg
  70. ^ המניין- ואני תפילתי - קרליבך - סולן - משה שלו, סרטון באתר יוטיוב
  71. ^ למשל שי קאהן, כשמשפחת מאיר הדליקה נרות שבת בתאטרון ירושלים, באתר בחדרי חרדים, 22 בפברואר 2013
  72. ^ במופע "נקודות דרך. ראו למשל הדרך לירושלים - שלמה אילן קינן - נקודות דרך, סרטון באתר יוטיוב
  73. ^ ראו למשל מרדכי יצהר מארח את יצחק מאיר: אם אשכחך ירושלים, סרטון באתר יוטיוב
  74. ^ מכילתא - בית היוצר 10.03.2013 - אספהאן, סרטון באתר יוטיוב
  75. ^ הופעה: אנסמבל מוצירי - מביאים את הקסם מהודו לתחריר
  76. ^ 1 2 קדם - מקום ליצירה בעיר דוד באתר עיר דוד
  77. ^ הלל ישראל באוניברסיטת בן-גוריון בנגב
  78. ^ דף הפייסבוק של פרויקט קדמה. וראו גם את הכתבה של נח אבגר הלוי, פרויקט קדמה – זמרת נוגדת כבידה, 20 במאי 2013
  79. ^ ראו למשל את הסרטון יגל הרוש: קמנצ'ה קלמן מוסקל: נאי, סרטון באתר יוטיוב
  80. ^ צוות המוזיקה בישיבת בני עקיבא כינור דוד
  81. ^ ראו למשל אהוד בנאי שר את 'לולי תורתך', סרטון באתר יוטיוב
  82. ^ ראו למשל פרויקט קדמה, ברי סחרוף, שי צברי, יאיר דלאל ואסף פדיה - "ייעלה יעלה", סרטון באתר יוטיוב
  83. ^ ראו למשל ynet, דוד ד'אור: "הקול שלי הוא מתנה", באתר ynet, 23 באוגוסט 2013
  84. ^ ראו למשל מורין נהדר - ישנה בחיק ילדות, סרטון באתר יוטיוב
  85. ^ אנסמבל שיר ידידות מארח את ארז לב ארי
  86. ^ [ראו למשל יגל הרוש ואנסמבל "שיר ידידות" מארחים את הרב דוד מנחם בפסטיבל רוח נגבית
  87. ^ גן רווה - פרויקט מוזיקלי של זיו רווה
  88. ^ האלבום ריבוי העדין באתר "פטיפון"
  89. ^ ציפורי שיר באתר של צורית יעיר
  90. ^ הסרט בינתיים מזל באתר מעלה - בית הספר לטלוויזיה לקולנוע ולאמנויות