נוקדים

נוקדים
נוקדים - מבט מהר ההרודיון, יולי 2021
מדינה ישראלישראל ישראל
מחוז יהודה ושומרון
מועצה אזורית גוש עציון
גובה ממוצע[1] ‎587 מטר
תאריך ייסוד 1982
סוג יישוב יישוב 2,000‏–4,999 תושבים
נתוני אוכלוסייה לפי הלמ"ס לסוף פברואר 2024 (אומדן)[1]
  - אוכלוסייה 3,463 תושבים
    - שינוי בגודל האוכלוסייה ‎9.5% בשנה
מדד חברתי-כלכלי - אשכול
לשנת 2019[2]
5 מתוך 10

נוֹקְדִים היא התנחלות ויישוב קהילתי משותף לדתיים ולחילונים השוכנת במזרח הרי יהודה, ומשתייכת למועצה אזורית גוש עציון ולתנועת אמנה.

הקמת היישוב[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההתנחלות הוקמה בשנת 1982 דרומית-מזרחית לעיר בית לחם ליד ההרודיון על ידי קבוצת משפחות מההתנחלות הסמוכה תקוע ומירושלים. המתנחלים הראשונים קראו ליישובם אל-דוד על שמם של שניים מתושבי תקוע שנפלו: אליהו פרסמן, שנפל במלחמת לבנון הראשונה ודוד רוזנפלד, שנרצח בעת שאירח בדווים מהסביבה תוך כדי עבודתו כשומר בהרודיון. בתחילה התגוררו תושבי המקום בקרוונים באזור שקיבל את הכינוי "היישוב הזמני", שבו שוכן כיום כפר אלדד. לאחר כעשר שנים, בהן התגוררו התושבים בקרוונים, עברה ההתנחלות למקום הקבע על השפה הצפון-מזרחית של נחל תקוע. ההתנחלות משקיפה על נוף מדבר יהודה והרי מואב ממזרח, על נופה ההררי של נפת חברון ממערב ועל ההרודיון מצפון. שם ההתנחלות שונה על ידי ועדת השמות הממשלתית ל"נוקדים" (מגדלי צאן), ככתוב על מקצועו של הנביא עמוס אשר היה מתקוע: ”דִּבְרֵי עָמוֹס, אֲשֶׁר-הָיָה בַנֹּקְדִים מִתְּקוֹעַ” (עמוס, א', א').

היישוב כיום[עריכת קוד מקור | עריכה]

נוקדים שוכנת ממזרח לכפר תוקוע. בשטח המוניציפלי של ההתנחלות נמצאים גם כפר אלדד, חוות שדה בר (שהוקמה ב-1998 כמאחז, וצורפה בינואר 2011 לנוקדים)[3] והמאחז מעלה רחבעם.

ביישוב פועלת המכינה הקדם צבאית "מגן שאול", שאליה מגיעים מכל רחבי ישראל צעירים לפני גיוס לשנת לימודים (עם אפשרות לשנת לימודים נוספת) לפני שירותם הצבאי. כמו כן, למכינה יש "תוכנית בוגרים" בשיתוף עם "מכללת הרצוג - גוש עציון" המיועדת לבוגרי צבא הרוצים להמשיך בלימודים תורניים, תוך לימודי הוראה. ראש המכינה הוא הרב איתמר כהן.

בשנת 2014 הוקם במקום בית הספר היסודי "קדם", המשלב דתיים וחילונים ברוח היישוב. בית הספר משרת את תושבי נוקדים, כפר אלדד ושדה בר. בנוסף, בשנת 2019 הוקם בית ספר ממ"ד יסודי בשם "נווה", שכיום גם הוא פועל ביישוב. ביישוב מעונות, גני ילדים, פארקים, מרכז מסחרי, וסניף בני עקיבא שמשלב חניכים דתיים וחילונים. בנוסף יש ביישוב בריכת שחייה גדולה ואמפי פארק מול נוף המדבר.

בית הכנסת הוותיק והמרכזי הוא בית הכנסת הכלל ישראלי שבו מתפללים בכלל הנוסחים (מתחלף על פי החזן). בנוסף, קיימים ביישוב בית כנסת אשכנזי ובית כנסת ספרדי. עד לשנת 2016 שימש הרב ירון דוראני כרב היישוב.

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן וחבר הכנסת לשעבר מיכאל גורלובסקי מתגוררים בנוקדים. כמו כן התגורר ביישוב עד להרצחו בידי מחבלים בפיגוע בכביש 398, המלחין אהרון גורוב[4], מסורב עלייה מברית המועצות לשעבר. המלחין נרצח בפיגוע יחד עם אברהם פיש[5], עולה מברית המועצות שחזר בתשובה והיה ציוני והתגורר ביישוב. פעל כחלק בהקמת היישוב ופיתוחו ואף הקים חוות כבשים.

בשנת 2010 החליטה מזכירות היישוב כי היא אוסרת על אזרחים ישראלים ממוצא רוסי שאינם יהודים על פי ההלכה לקנות בית ביישוב (חרף העובדה שכמה אנשי ציבור מקרב עולי ברית המועצות הם תושבי היישוב). זאת, מחשש להתבוללות[6]. בעקבות ההחלטה שלח אביגדור ליברמן, שר החוץ דאז ותושב היישוב, מכתב בו הוא מתרעם על ההחלטה וקורא לה "החלטה בזויה ומקוממת"[7].

כיום מתגוררות בנוקדים כ-500 משפחות, והיישוב בתהליכי גדילה. במרכז שכונת הכניסה ביישוב נמצאת חווה חקלאית עתיקה מתקופת בית שני. בנוסף, מסביב ליישוב פזורים בורות מים רבים.

החי והצומח[עריכת קוד מקור | עריכה]

נוקדים ממוקמת על אחד מצירי הנדידה הראשיים של העופות הנודדים, ובשמיה חולפים פעמיים בשנה להקות עצומות של חסידות (שמוצאות מי שתייה במאגרים פתוחים ביישוב), וכן עקבים, נחליאלים, עופות דורסים, וציפורים נודדות אחרות. טריסטרמיות (סנוניות ים המלח, תושבות קבועות.) שחיו בעבר בנחל תקוע הרחיבו את אזור המחיה שלהן בעקבות ההתיישבות והצמחייה אל כלל שטח היישוב. עולם החי כולל בין השאר דרבנים, צבאים (להקה קבועה אחת לפחות), שועלים, צבועים ושפני סלע וכן זוחלים ופרוקי רגליים רבים.[דרוש מקור]

צמחייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצמחייה הטבעית מדברית - וכוללת עשבוניים, שיחים ובני שיח.

בשטח המוניציפלי של ההתנחלות התגלה בשנת 2003 על ידי תושבי מעלה רחבעם מצבור החלמוניות הגדול בארץ[8][9][10]. בחודשים ניסן ואייר צומח בסביבת היישוב אירוס שחום.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 אוכלוסייה בעיריות, במועצות המקומיות והאזוריות וביישובים בעלי 2,000 תושבים לפחות - לפי טבלה חודשית של למ"ס עבור סוף פברואר 2024 (אומדן), בכל יתר היישובים - לפי טבלה שנתית של למ"ס עבור סוף 2022.
  2. ^ הנתונים לפי טבלת מדד חברתי כלכלי של למ"ס נכון לשנת 2019
  3. ^ מתחת לרדאר – המדיניות השקטה של הכשרת מאחזים בלתי מורשים והפיכתם להתנחלויות רשמיות באתר יש דין, מרץ 2015
  4. ^ דקל שחרור, הלך לנו מלחין ענק, באתר ynet, 28 בפברואר 2002
  5. ^ 2 הרוגים בפיגוע ירי בדרום הר חברון, באתר וואלה!‏, 25 בפברואר 2002
  6. ^ חיים לוינסון, בנוקדים אוסרים על רוסים שאינם יהודים לרכוש בית, באתר הארץ, 11 ביולי 2010
  7. ^ חיים לוינסון, ליברמן למזכירות נוקדים: ההחלטה לא לקבל רוסים ליישוב - בזויה ומקוממת, באתר הארץ, 18 ביולי 2010
  8. ^ אורי פרגמן–ספיר,, צהוב עולה
  9. ^ המקומות שבהם תיהנו מפריחת הסתיו, באתר ynet, 12 באוקטובר 2018
  10. ^ בית ספר שדה כפר עציון, פריחת החלמוניות בנחל תקוע, באתר בית ספר שדה כפר עציון