נאוואחו (שפה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נאוואחו
Navajo, Diné bizaad
מדינות ארצות הברית
אזורים אריזונה, ניו מקסיקו, יוטה, קולורדו
דוברים 178,000
כתב אלפבית לטיני
משפחה

נה-דנה

אתבסקה
דרומית
נאוואחו
לאום לא רשמית, אך נלמדת על ידי צאצאי שבט הנאוואחו בארצות הברית
מוסד אין
קוד שפה nv עריכת הנתון בוויקינתונים
קוד ISO 639-1 nv עריכת הנתון בוויקינתונים
קוד ISO 639-2 nav עריכת הנתון בוויקינתונים
קוד ISO 639-3 nav עריכת הנתון בוויקינתונים
ראו גם שפהכתברשימת שפות
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

נאוואחו (Navajo; במקור: Diné bizaad), היא שפה אתבסקית שמדוברת באזורים השײכים כיום לארצות הברית, על ידי אמריקאים ילידים משבט הנאוואחו. הנאוואחו היא שפת הילידים האמריקאים המדוברת ביותר כיום בצפון אמריקה, עם יותר ממאה אלף דוברים. עד היום היא משמשת כשפת אם לרבים מילדי שבט הנאוואחו, בניגוד לרוב המוחלט של השפות האינדיאניות שנכחדו. בכל זאת, גם בקרב ילדי שבט הנאוואחו ניכר מעבר הדרגתי לשפה האנגלית ושיעור האוכלוסייה הדוברת אנגלית בלבד גדל.

שפת הנאוואחו היא שפה הקרובה רק לשפה האפאצ'ית. היא ייחודית במבנה ואינה מקורבת לשפות אחרות המדוברות כיום בעולם. בהיעדר כתב ייחודי, נכתבת השפה כיום באותיות לטיניות המשמשות את האנגלית. השפה הועלתה על הכתב רק ב-1939.

בשפת הנאווחו 33 עיצורים ו-12 תנועות. התנועות נחלקות לתנועות קצרות, ארוכות, וארוכות מאוד. השפה היא טונאלית, כך שאופן היגוייה משנה את משמעותה. מילים דומות בגובה טון שונה, יכולות להביע משמעויות שונות.

בימי מלחמת העולם השנייה, השתמשה ארצות הברית בשפת הנאוואחו לצורך העברת מידע מודיעיני. לצורך כך גײסה אלחוטאים שהיו במוצאם ילידים-אמריקאים, דוברי השפה והם הוכשרו כדוברי קוד. הסיבות לשימוש בה להעברת מסרים מודיעינײם היו: היותה שפה שלמה ויחודית, צופן בלתי ניתן לפיצוח; יחודה הגאוגרפי - השפה מדוברת בארצות-הברית בלבד, על ידי ילידים אמריקאים משבט אחד, היותה שפה מדוברת ולא כתובה והעובדה שלא היה ידוע על בלשנים או אנתרופולוגים גרמנײם או יפנים שחקרו אותה.

בשנת 2013 תורגמה מלחמת הכוכבים לשפת הנאוואחו.[1]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Hannah Cruz, "'Star Wars' gets Navajo translation", McAlester News-Capital website, 28 October 2013
ערך זה הוא קצרמר בנושא שפות ובנושא ארצות הברית. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.