מתאם אקראי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מתאם אקראי או "קשר אקראי" בסטטיסטיקה הוא מצב שבו ישנו מתאם בין שני משתנים, על אף שאין ביניהם בפועל קשר סיבתי. שני המשתנים עשויים להיות חופפים (כלומר, קשורים מבחינה סטטיסטית), אך לא קשורים זה לזה סיבתית משום שהקשר הסטטיסטי ביניהם נגרם על ידי משתנה שלישי. במקרים מסוימים, המתאם אינו נמצא בתצפית המקורית, אך נוצר בגלל האופן שבו מעובדים הנתונים ("ארטיפקט").

דוגמה טיפוסית למתאם אקראי יכולה להיות המקרה של פשיעה וצריכת גלידה. בין שני המשתנים הללו יש מתאם טוב, מה שעשוי להוביל למסקנה השגויה שיש ביניהם קשר סיבתי. למעשה, המתאם אקראי ונובע ממשתנה שלישי – חום. בימים חמים אנשים נוטים לצאת יותר מהבית לרכוש גלידה וגם לבצע יותר פשעים או ליפול קורבן להם. דוגמה טובה נוספת היא ההיגד הבא, מבית מדרשו של מארק טוויין: "בגדים עושים את האדם, אנשים עירומים משפיעים מעט מאוד, אם בכלל, על האירועים בעולם". המתאם כמובן נובע מכך שאנשים נוטים להתלבש לפני שהם משתתפים באירועים רבי השפעה.

דוגמה נוספת היא "הקשר המובהק" הבא: התחממות כדור הארץ היא תוצאה ישירה של הירידה במספר הפיראטים בעולם, קשר המגובה אף בגרפים מתאימים. ברור לכל כי מאז המאה ה-19 ירד מספר הפיראטים, וכן כי עלתה ההתחממות הגלובלית, אך ברור גם כי אין שום קשר בין שני נתונים אלה. טענה זו היא, אגב, אחד מאמונות הדת הפארודית פסטפריאניזם, ומטרתה ללמד אנשים חשיבה ביקורתית בכל הנוגע לסטטיסטיקה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]