משקפיים (צמח)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןמשקפיים
מיון מדעי
ממלכה: צומח
מערכה: בעלי פרחים
מחלקה: דו-פסיגיים
סדרה: צלפאים
משפחה: מצליבים
סוג: משקפיים
שם מדעי
Fibigia
מדיקוס, 1792

מִשְׁקָפַיִם (גם: משקפי הזקנה; שם מדעי: Fibigia), סוג במשפחת המצליבים, הכולל עשבים רב-שנתיים. בסוג 12 מינים, שמתוכם גדלים בר בארץ ישראל שלושה.

הסוג נפוץ בעיקר באזור הים-תיכוני והאירנו-טורני, ומופיע בעיקר במקומות הרריים ובבתי גידול סלעיים.

הסוג הוגדר על ידי הבוטנאי והפיזיקאי פרידריך קסימיר מדיקוס (17381808).

למיני הסוג אין חשיבות כלכלית גדולה עבור האדם. המין "משקפיים מצויים" מגודל כצמח נוי בהיקף קטן. כמו כן יש המשתמשים בפרי הצמח היבש כקישוט.

תיאור מורפולוגי[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם סוג זה נמנים עשבים רב-שנתיים שבסיסם מעוצה. גבעולי הצמח גדלים בצורה זקופה. הצמח כולו מכוסה בשיערות כוכבניות שמקנות לצמח מראה מאפיר, כדוגמת מיני הסוג אליסון. הצמחים בעלי גובה בינוני.

עלי הצמח הם דמויי מרית או אזמל, ושפתם לרוב תמימה- כלומר, אינה משוננת. פרח המשקפיים הוא אופייני למשפחה, גדול יחסית ונאה לעין. צבע הפרחים צהוב ואורך עלי הכותרת כפול מאורך עלי הגביע. הפרחים ערוכים בתפרחת מטיפוס אשכול. הפרי אליפטי בדומה לעדשות משקפיים. הזרע מוקף בשפה קרומית, המסייעת להפצת הזרע באמצעות הרוח. שפה קרומית זו מכונה 'כנף' או ברבים 'כנפיים'. הזרעים ערוכים בשני טורים במגורה, ומספרם 4-8 בכל אחת מן המגירות.

מקור השם[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרי המשקפיים המצויים

מקור שמו של הצמח נובע מהתכונה הבולטת ביותר שלו: יצירת פרי שטוח ואליפטי. מלבד צורתו החיצונית, גם תכונותיו המורפולוגיות של הפרי תורמות למראה דמוי המשקפיים: הפרי מחולק לשתי קשוות שיוצרות את המעטה החיצוני של הפרי. לאחר ההבשלה נושרות הקשוות, ונותרת מחיצה שקופה שמפרידה בין שתי הקשוות. המחיצה השקופה וה"מסגרת" יוצרות מראה דמוי מונוקל (משקף בעל עדשה אחת שהיה מוחזק על ידי המשתמש).

על רקע זה, ניתן להבין את השם העברי המקורי, משקפי הזקנה. ברם חרף הציוריות שבו, השם הזה בעייתי, היות שהוא מכיל שתי מילים ולכן הוא אינו עומד בכללי הנומנקלטורה הדו-שמית. בעיה זו באה לידי ביטוי בהטיית השם, שאינה אפשרית בעברית. לכן, שם הסוג שהתקבל הוא משקפיים.

לא ידוע מה מקור השם הלטיני של הסוג. השם הקודם, המשמש גם היום שם נרדף לסוג, הוא Irania. שמם האנגלי העממי מיני סוג זה הוא Roman shield, על שום דמיון הפרי למגן של חייל רומאי. לשם זה דמיון למקור השמות של קרובי משפחה אחדים, כדוגמת תריסנית.

מיני הסוג בארץ-ישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • משקפיים מצויים (Fibigia clypeata) – מצוי בחבלי הצומח הים תיכוני בישראל, פורח בחודשי החורף והאביב. נקרא לפנים משקפי הזקנה.
  • משקפיים חרמוניים (Fibigia obovata) – גדל באופן נדיר במרומי הר החרמון.
  • משקפיים שעירים (Fibigia eriocarpa) – מין נדיר הגדל בצפון הארץ, ופורח באביב.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא משקפיים בוויקישיתוף