משה רוסנק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
משה רוסנק
לידה 21 במאי 1924
י"ז באייר ה'תרפ"ד
קושיצה, צ'כוסלובקיה
פטירה 17 ביולי 2006 (בגיל 82)
כ"א בתמוז ה'תשס"ו
מקום קבורה בית הקברות היהודי בהר הזיתים עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
תפקידים בשירות
מפקד הרובע היהודי
פעולות ומבצעים
מלחמת העצמאות  מלחמת העצמאות
הנצחה
"רחבת משה רוסנק" ברחוב היהודים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

משה רוסנק (י"ז באייר ה'תרפ"ד - כ"א בתמוז ה'תשס"ו; 21 במאי 192417 ביולי 2006)[1] היה מפקד הרובע היהודי במלחמת העצמאות. יקיר ירושלים לשנת 2005.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

משה רוסנק נולד בשנת 1924 בקושיצה (אז בצ'כוסלובקיה, כיום בסלובקיה), למשפחה דתית וציונית. סבו, יהושע רוסנק, שימש כציר בקונגרס הציוני. לאביו של רוסנק היה בית חרושת למגבעות, ואמו הייתה עקרת בית. בצעירותו היה חבר בתנועת בני עקיבא בעירו. כשהיה בן 9 עלו אביו ושני אחיו הגדולים לארץ ישראל, באופן בלתי לגאלי. רוסנק הצטרף אליהם יחד עם אמו, אחיו הצעיר ואחותו כעבור שנה.

משפחת רוסנק שינתה את שם המשפחה ל"לוי" כדי להתחמק מהשלטונות הבריטיים בארץ ישראל. המשפחה התגוררה בדירת חדר בשכונת בית ישראל בירושלים, ופתחה חנות מגבעות. רוסנק למד בתלמוד תורה מזרחי בעיר. בשנת 1938, נפטר אביו של משה מלוקמיה.

בגיל 15 הצטרף רוסנק לתנועת הנוער הציונית-דתית "ברית החשמונאים". מגיל 17 עבד בעבודות מזדמנות ובהמשך החל לעבוד בבנק למשך מספר שנים. בתקופה זו הצטרף לאצ"ל, ועבר קורסים והכשרות שונות. בהמשך עבר ללח"י, מסיבות אידאולוגיות, ולאחר תקופה מסוימת קיבל תפקיד פיקודי. כינויו המחתרתי היה "אברם". בשנת 1945 התגייס להגנה ועבר קורס מפקדי מחלקות, אותו סיים ב-29 בנובמבר 1947, ביום החלטת החלוקה, ויום לפני פרוץ מלחמת העצמאות.

מפקד העיר העתיקה בתש"ח[עריכת קוד מקור | עריכה]

השלט שעל אבן ההנצחה ברחבת משה רוסנק ברחוב היהודים ברובע היהודי בעיר העתיקה, בירושלים

בתחילת מלחמת העצמאות נשלח לפקד על מחלקת חי"ש ברובע היהודי בירושלים. במרץ 1948 החליף את אברהם הלפרין בתפקידו כמפקד הרובע, ונערך עם לוחמיו להגנה על הרובע מפני תקיפות הלגיון הערבי. רוסנק פיקד על הרובע  בתבונה ובגבורה בימי המצור הקשים כשהוא מתמודד עם בעיות חברתיות מורכבות, עם כוחות ערבים עדיפים מכוחותיו בעשרות מונים, ועם יחס אדיש יחסית מצד מפקדי ההגנה לרובע היהודי. תחת הנהגתו של רוסנק לחמו אנשי הרובע עד שכלתה כל תקווה[2]. מתוך רצון למנוע טבח בתושבים, לאחר תקופה של מצור ולחימה מתמשכת ברובע, ובסיומו של קרב קשה, חתם רוסנק ב-28 במאי, יחד עם ההנהגה האזרחית על הסכם הכניעה, ויצא לשבי הירדני. לאחר מספר חודשים שוחרר מהשבי.

בשנת 2005 הוענק לרוסנק תואר יקיר ירושלים. בנימוקי הוועדה נכתב כי הפרס מוענק לרוסנק ”...על היותו מפקדו של קרב הגבורה על הרובע היהודי ושליחות חייו לספר על מורשת קרב זאת בירושלים... עמידת הגבורה של לוחמי הרובע בפיקודו הייתה השראה לחיילי הצנחנים שכבשו את העיר העתיקה במלחמת ששת הימים.”

משה רוסנק נפטר בכ"א בתמוז ה'תשס"ו (2006) ונטמן בהר הזיתים בסמוך לקבר האחים לחללי הרובע היהודי ושל לוחמי העיר העתיקה במלחמת העצמאות.

על שמו - "רחבת משה רוסנק" ברחוב היהודים ברובע היהודי בירושלים.


ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]