משה קטן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
משה קטן
לידה 11 ביולי 1920
מילוז, צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 20 בנובמבר 1995 (בגיל 75)
ירושלים, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Paul-Moïse Klein עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה צרפת, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך עלייה ספטמבר 1949
השכלה
בן או בת זוג שולמית קטן עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 12
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

משה קטן (Paul Klein; ‏11 ביולי 192020 בנובמבר 1995) היה ספרן, היסטוריון בלשן ומתרגם שהתמחה בצרפתית עתיקה. נודע בשל חיבורו אוצר לעזי רש"י.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

משה קטן נולד בצרפת לאביו עו"ד אלכסנדר קליין נכד הרב שלמה זאב קליין רבה של קולמר, ולאמו צרלה הבכורה למשפחת מאייר, והצטיין בלימודיו. בראשית מלחמת העולם השנייה נשא את שולמית (סלמה, לבית פייסט), בת למשפחה יהודית שהיגרה לצרפת מפרנקפורט שבגרמניה. התקרב מאוד למר שושני. בזמן המלחמה עסקו שניהם במחתרת בחינוך ובטיפול בילדים יתומים שהוריהם נלקחו למחנות ריכוז, וכאשר נתגלו על ידי הגרמנים הצליחו לברוח לשווייץ. לאחר המלחמה חזרו לצרפת, ועם קום המדינה עלו לארץ ישראל וקבעו את ביתם בירושלים, שם נולדו להם שנים-עשר ילדים.

עד עלייתו לישראל היה ד"ר קטן מנהל אגף היודאיקה של הספרייה הלאומית של צרפת. בארץ ישראל עבד בתחילה כמנהל בית ספר של אליאנס בירושלים, ולאחר מכן היה מנהל המחלקה הלועזית של הספרייה הלאומית ומרצה להיסטוריה ולספרנות במוסדות שונים, עד צאתו לגמלאות. לפני שעלו לארץ סיים את התואר השני באוניברסיטה בצרפת, ובשנים הבאות עמל על הדוקטורט שלו שעסק בהיסטוריה של יהודי צרפת. תחום העניין שלו היה בעיקר צרפתית עתיקה. כבר בשנות המלחמה לימד בשווייץ יוונית ורומית, ולאחר מכן חקר את לעזי רש"י והוציא את ספרו בנושא.

היו תקופות שבהן העביר שיעורים באוניברסיטה העברית על הצרפתית העתיקה בכתבי חכמי צרפת בימי הביניים[1].

אשתו שולמית קטן עבדה שנים רבות בארכיון הכנסת, ולאחר מכן התנדבה תקופה ארוכה ביד שרה.

אוצר לעזי רש"י[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפירושי רש"י לתנ"ך ולתלמוד הבבלי נמצאות אלפי מילים שרש"י כתב לשם הבהרה בצרפתית עתיקה (כתובה באותיות עבריות), בעזרתן ביקש רש"י להסביר ביטויים ומושגים. הסברים אלה נעשו במשך השנים סתומים בפני מרבית הלומדים, שלא היו בקיאים בשפה זו. בש"ס וילנא נעשה תרגום ראשון ללעזים אלה ליידיש בשם "המתרגם".

ד"ר קטן חקר את השורשים הלשוניים של רש"י ותרגם את הלעזים לעברית בת זמננו. הספר לעזי רש"י על התלמוד יצא לאור בירושלים בשנת תשמ"ד (1984), והספר לעזי רש"י על התנ"ך יצא לאור בשנת תשנ"א (1991). תרגומיו הוכנסו לפרויקט השו"ת.

צאצאים[עריכת קוד מקור | עריכה]

למשה ולאשתו שולמית נולדו שנים-עשר ילדים, רבים מהם פעילים בתחום העשייה התורנית וברפואה, ביניהם:

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא משה קטן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]