מרק שאטלוורת'

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מרק שאטלוורת'
Mark Shuttleworth
לידה 18 בספטמבר 1973 (בן 50)
ולקום, דרום אפריקה עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Mark Richard Shuttleworth עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה דרום אפריקה, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום מגורים דרום אפריקה, האי מאן עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה
מעסיק קנוניקל, Thawte Consulting עריכת הנתון בוויקינתונים
www.markshuttleworth.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
מרק שאטלוורת' בתחנת החלל הבינלאומית

מרק ריצ'רד שאטלוורת'אנגלית: Mark Richard Shuttleworth; נולד ב־18 בספטמבר 1973) הוא יזם דרום אפריקני־בריטי, מייסד והמנכ"ל של חברת קנוניקל, החברה העומדת מאחורי פיתוח מערכת ההפעלה מבוססת לינוקס אובונטו[1]. בשנת 2002 הפך לתייר השני בחלל והאפריקני הראשון בחלל. הוא מחזיק באזרחות כפולה מדרום אפריקה ובריטניה. על פי רשימת עשירי בריטניה של הסאנדיי טיימס, בשנת 2020 הוערך הונו ב־500 מיליון ליש"ט.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שאטלוורת' נולד בוולקום, מדינת אורנג' החופשית, דרום־אפריקה. לאחר שלמד בבית הספר לבנים "Diocesan College", סיים שאטלוורת' תואר ראשון בכלכלה ובניהול מערכות מידע באוניברסיטת קייפטאון.

קריירה עסקית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1995 יסד שאטלוורת' את חברת "Thawte". חברה שהתמחתה באספקת חתימות דיגיטליות להצפנה בשיטת מפתח ציבורי ואבטחת מידע. הוא מכר את החברה לחברת Verisign בדצמבר 1999, תמורת 3.5 מיליארד ראנד (כ־575 מיליון דולר אמריקני באותו הזמן)[1].

בספטמבר 2000, יסד שאטלוורת' את "HBD Venture Capital" – חממה טכנולוגית וקרן הון סיכון.

במרץ 2004 הקים את חברת קנוניקל, לצורך קידום ותמיכה מסחרית בפרויקטים חופשיים של תוכנה, במיוחד מערכת ההפעלה אובונטו[2]. בדצמבר 2009 התפטר שאטלוורת' מתפקיד מנכ"ל החברה, ג'יין סילבר נכנס לתפקיד במקומו. ביולי 2017 בתום כהונתו של סילבר חזר לתפקיד המנכ"ל.

מעורבות בפיתוח לינוקס[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנות ה־90, שאטלוורת' לקח חלק בפיתוח דביאן, מערכת הפעלה למחשבים[3].

ב־2001 הוא הקים את "קרן שאטלוורת'" ארגון ללא מטרות רווח שבין השאר, מממן פרויקטים חינוכיים וכן גם פרוקייטים בקוד פתוח בדרום־אפריקה.

ב־2004 הוא חזר לעולם הלינוקס על ידי מימון הפיתוח של אובונטו, הפצת לינוקס ידידותית למשתמש, דרך חברת קנוניקל שהקים[4]. ב־2005 הוא הקים את קרן אובונטו וסיפק לה מימון ראשוני בסך 10 מיליון דולר[3].

ב־15 באוקטובר 2006 הוכרז שמרק שאטלוורת' נהיה הפטרון הראשון של KDE, קהילת תכנה חופשית בינלאומית.

ב־17 בדצמבר 2009 הוא הודיע שבמרץ שב־2010 הוא יפרוש מניהול חברת "קנוניקל", לצורך התמקדות בעיצוב ופיתוח "אובונטו". בין השאר החל לפתח גרסאות של "אובונטו" טאבלטים, סמארטפונים וטלוויזיות[5]. מערכת ההפעלה אובונטו לסמארטפונים הושקה בקיץ 2013[6], וחברת "קנוניקל" אף החלה בפיתוח טלפון משלה המבוסס על מערכת ההפעלה אובונטו[7].

תייר החלל השני[עריכת קוד מקור | עריכה]

שטאלוורת' התפרסם ב־25 באפריל 2002, כתייר החלל השני, אחרי דניס טיטו שטס לחלל שנה קודם. שטאלוורת' שגור על החללית הרוסית Soyuz TM-34. הטיסה עלתה לו כ־20 מיליון דולר[8]. לאחר יומיים, חללית הסיוז שלו עגנה בתחנת החלל הבינלאומית, בה הוא גר במשך שמונה ימים והשתתף במחקרים הקשורים לאיידס וגנום. ב־5 במאי שאטלוורת' חזר לכדור הארץ בחללית Soyuz TM-33.

כדי להשתתף בטיסה שאטלוורת' עבר שנה שלמה של אימונים והכנות, שכללה שהייה של שבעה חודשים בעיר הכוכבים[9].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]